Amerikanska visumregler, så här fungerar det. Så här får du ett Green Card . Så här tar du dig till USA

This post was written by Lennart on July 24, 2007
Posted Under: USA allmänt


Klicka på boken om ni vill till USA.

Är jag den ende som har undrat hur en liten strunt som Runar Sögaard kan resa till Hollywood och predika till filmstjärnorna och bo här under långa perioder när det är stört omöjligt för vanliga svenskar att komma hit?

USA har omkring 60 olika slags visum och Ilona Bray har skrivit den definitiva visum- och GreenCard-boken som nu finns i uppdaterad version. Jag har bläddrat i boken och den är riktigt intressant.

Utbytesstudenter får ett J-1 visum, som det ovan.

Visste ni t.ex. att Sörgaard antagligen använder sig av ett R-1 visum som “Aliens in religious ockupations” kan använda för att komma hit och skinna filmstjärnor på pengar? Så om ni har en bibel inom räckhåll så är det värt ett försök :-)

 

[tags]Green Card till USA, Green Card, Invandra till USA, Visum till USA, US Visa, Amerikanska visumregler, Amerikanskt visum, How to get a Green Card[/tags]

Läs fler inlägg om Visum

2007-06-09 Följ med till Aigues-Mortes på franska Rivieran.
2007-03-24 Inte bara IT-jobben, nu utlokaliseras även arkitektjobben
2006-08-23 Viktigt USA-dokument om Iran
2006-04-18 Tjock-Steffe får 14 års fängelse?
2006-03-13 Amerikanska IT-löner och arbetsvisum
2006-01-26 Vi gräver en tunnel till USA!

Reader Comments

Lennart
Tack för den intressanta informationen, flera nya visumvarianter som jag inte kände till.
En sak glömde du dock…Det finns ett lotteri som du kan speal på! Ungefär 50 tusen gröna kort delas ut den vägen. En fylleriövning och ett foto är allt som krävs. Tror det är i Oktober varje år som man skickar in sin ansökan att deltaga i lotteriet.
Linkar finns via ambassadsidorna. Jag och min familj deltog ett år utan att få vinstlott.

#1 
Written By Hans2 on July 24th, 2007 @ 8:22 pm

Nej, alltså jag tror inte Reinfeldt behövde visum alls, samma sak med turister. Man får ju visa waiver för vistelser under tre månader som Schengen-medborgare.

Jag har själv J-1. Det är enkelt att få som forskare (det svåra är att hitta ett jobb!). Sen får man uppgradera sig till H-1 och till sist green card. Men det där med extraordinary abilities är något överdrivet. Reglerna säger att man ska vara världsledande osv, men i princip är det så att om man bara lyckas få ett jobb så ordnar det sig. Vilket inte betyder att det inte är en gigantisk process att gå igenom.

Jag känner förresten en som vann ett green card på ett sånt där lotteri, så det är inte helt omöjligt.

#2 
Written By Rien on July 24th, 2007 @ 8:58 pm

Hej! Vi har ansökt om green card och har fått visum och sen ska man bo ett tag i usa för att få green card jag undrar hur långt tid ska man stanna i usa för att få green card?

#3 
Written By Sabah on August 8th, 2007 @ 6:20 am

Hej, om man som svensk medborgare studerat i Kalifornien på någon UC-skola till en bachelor’s degree/fil. kand, tror du det är svårt att bli anställd då? Tänker mest på problemet med arbetstillstånd.

Det finns trots allt en hel del utländska studenter som pluggar till en bachelor’s i CA, så företagen borde vara relativt vana vid att anställa dessa, jag kanske har fel.

Tacksam för svar

#4 
Written By Marcel on August 8th, 2007 @ 6:54 am

Sabah,

Du menar sjäva kortet? Det tar ca 6 månader har jag för mig. Viseringen i passet fyller dock precis samma funktion.

Marcel,

Antar att det beror på hur attraktiv din utbildning är och hur attraktiv du är att anställa. Generellt sett är det nog lättare ju högre utbildning du har. Masters är bättre än Bachelor, PhD är bättre än Masters. Har du någon unik erfarenhet eller kunskap (språk t.ex) är nog också bra.

#5 
Written By cmo on August 8th, 2007 @ 7:26 am

Sabah
Jag är inte säker på att jag fattar vad du menar. Har du sökt om green card och fått ett visum?
För mig är det två olika saker öven om green card på sätt och vis är ett visum. Green card innebär tillstånd att arbeta för vilket företag du vill och ett uppehållstillstånd. Måste förnyas vart 10 år

Visum finns av många slag som Lennart beskriver ovan. Det är ett upphålltillstånd, längd varierar, och beroende på sort får du arbeta eller studera osv. Får du arbeta är det kopplat till ett speciellt företag, du kan inte byta utan nytt tillstånd.

visum är ingen garanti för ett grönt kort. Det är en speciell ansökan som tar olika lång tid beroende på vilken “väg” du söker. I mitt fall sponsrades det av ett företag och tog cirka 2.5 år.

Detta är åtminstone min uppfattning och baserat på begränsad erfarenhet

#6 
Written By Hans2 on August 8th, 2007 @ 7:49 am

Marcel: För att få jobba i USA måste du ha ett H1B visum. Det kan du endast få om du kan få ett amerikanska företag att ansöka om det åt dig.

Det är inte alls omöjligt, men det beror givetvis på vilka kunskaper du har. Om du studerar datavetenskap eller bioteknologi på något UC-universitet så bör det gå mycket lätt. Om du studerar engelska eller historia så är det svårare, men inte omöjligt.

H1B-visumet gäller i sex år och kan förlängas i ett år. Efter det kan du sedan ansöka om ett Green Card som du då vanligtvis får. Det räcker sedan livet ut.

Men kom ihåg att det kommer att ta tid så det gäller att vara ute i mycket god tid.

#7 
Written By Lennart on August 8th, 2007 @ 8:22 am

Hans2,

Jag antar, rätt eller fel, att Sabah redan beviljats permanent residency (kanske genom familjeanknytning). Man får då först en stämpel i passet. Efter ca 6 månader kommer själva kortet men “kortet” i sig innebär ingen förändring i status.

Lennart,

Ja H1B visat är väl liktydigt med (temporärt) arbetstillstånd?

#8 
Written By cmo on August 8th, 2007 @ 8:41 am

Hej, jag undrar om någon vet om det stämmer att om man är svensk men adopterad från Indien så ligger man risigt till för att få komma in i USA?

#9 
Written By Svensken on August 31st, 2007 @ 6:56 am

Svensken: Nej det är inte sant. Du har precis samma chanser som en infödd svensk. Det finns f.ö. mängder med invandrade indier i Silicon Valley.

#10 
Written By Lennart on August 31st, 2007 @ 2:00 pm

Hej. Tack för en väldigt trevlig och informativ sida. Jag är en pokerspelande mamma, med den speciella förmågan att “prata med hästar”. Har haft eget företag i sverige, där jag höllt clinics i Natural Horsemanship och problemlösning. Jag planerar att ta med mig min 13-årige son till Las Vegas och spela i WPT. Kanske se om jag kan få några “hästkunder” undertiden. Hade också tänkt att gå i “dealer-skola” i LV, och samtidigt jobba som bartender. Vad för slags visa, ska jag söka? (Kan jag komma in på O-1 via tro? (hi,hi…räknas hästviskare och pokerspelare som “aliens of extraordinary talent”….hi,hi…)
Jag har tittat på lägenheter, som är det billigaste alternativet. Har också kollat in skolor. Behöver min son ha Visa? Har hört att svenskar under 14-år INTE behöver visa för inresa i USA. Undrar också, om skolorna är “allmänna” och om det kostar EXTRA för min son, om han inte är Amerikansk medborgare. Får han överhuvudtaget lov att gå i en amerikansk skola?
Jag tänker ta med mig ca: 120000sv.kronor plus inköpet i WPT = 10000us dollars. Om man har så mycket pengar med sig, räknas det på något sätt??

MVH/ Emma

#11 
Written By Emma on March 23rd, 2008 @ 4:09 pm

Hej igen. Glömde ställa frågan om sjukförsäkring. Om man har ett godkänt visa och/eller arbetstillstånd; får man då lov att teckna sjukförsäkring för mig och min son? Får man lov att teckna sjukförsäkring, om man “bara” åker på turistvisa?
Tack igen….//Emma

#12 
Written By Emma on March 23rd, 2008 @ 4:12 pm

Emma: Det där låter litet väl äventyrligt. Du kan komma på ett tre månaders turistvisum som du i princip kan förlänga i ytterligare tre månader om du har familj här.

Men du kommer inte att kunna sätta din son i en amerikansk skola. Du måste ha arbets- eller studievisum för att kunna göra det.

Du bör absolut teckna sjukförsäkring men det gör du i Sverige, inte i USA. Teckna en vanlig reseförsäkring så är du garderad.

Och du kommer tyvärr inte att kunna stanna i USA utöver de tre månaderna eller ändra ditt turistvisum när du väl har anlänt.

Kolla med amerikanska ambassaden i Stockholm om din son behöver visum.

Det är jättekul att turista i USA och Las Vegas är en intressant stad. Men man tar utomordentligt allvarligt på visumreglerna här i landet.

Om du hade 50 miljoner dollar som du var beredd att investera i USA så skulle du komma in i gräddfilen. Tyvärr är 120000 kronor för litet. Kom också ihåg att du måste deklarera hur mycket pengar du för in och ut ur USA.

#13 
Written By Lennart on March 23rd, 2008 @ 6:03 pm

Emma: Till Lennarts som alltid goda råd kan tilläggas att Du nog bör tänka Dig för innan Du söker jobb som bartender, eftersom Din enda möjlighet att jobba som sådan med ett turistvisum är att jobba svart. Räder mot arbetsgivare som misstänks för att anställa olagliga invandrare har blivit tätare de senaste åren, och de som fastnar i nätet blir deporterade och får, är jag ganska säker på, nå’n sorts notering i passet som förbjuder dem att komma tillbaka till USA. (Vill minnas att det hände några skandinaviska tjejer som sårade amerikansk tukt och sedlighet genom att gå topplösa i Florida på det glada 80-talet och blev juridiskt straffade för detta.)

Vet inte vilket stuk “dealer-skolorna” har i sin rekrytering, men det är också möjligt att Du måste ha ett studentvisum för att göra det–om de nu inte har någon specialversion för turister.

#14 
Written By Jonte on March 24th, 2008 @ 7:45 am

hej.
jag vill flytta till LA i USA och bo där. vad gör jag? vem ska jag kontakta vad för tillstånd bör jag ha? och vad behöver jag veta?

#15 
Written By laila on May 15th, 2008 @ 12:30 pm

Laila:

Det är tyvärr omöjligt om du inte har ett arbetsvisum, ett s.k. H1B-visum.
Och det är oerhört svårt att få ett sådant visum idag. Du måste vara högutbildad inom IT eller bioteknologi eller liknande för att ens ha en chans.

Du kan givetvis komma som utbytesstudent på något eller några år och du kan också jobba som au pair i en amerikansk familj i ett år.

#16 
Written By Lennart on May 15th, 2008 @ 1:27 pm

Hej,
Jag har vunnit i greencard-lotteriet och jag undrar om någon vet vad det är för regler som gäller. Det jag främst undrar är när jag senast måste in i landet och hur länge jag måste stanna för att få behålla mitt greencard? Jättetecksam för svar!

#17 
Written By Kajsa on May 16th, 2008 @ 4:41 am

Kajsa: Grattis! Kom ihåg, dock, att det gröna kortet ger Dig rätt att vistas och arbeta i USA på permanent basis, så det innebär att Du anses ha flyttat hit (och ett av tecknen på att Du har gjort detta är att Du deklarerar här). Du kan inte ta med Dig kortet hem till Sverige med baktanken att det nu blir lättare ta Dig in i USA.

Förr i tiden utfärdades de på livstid (men det vill man tydligen avskaffa nu, t o m för dem som har de äldre korten). För nyare kort gäller att de måste förnyas vart tionde år, och då bör Du ha en permanent adress i Amerika att lämna till immigrationsmyndigheterna, som kan komma att kolla Dina deklarationer.

Om Du lämnar landet på längre tid, d v s mer än ett år, måste Du lämna in en ansökan om att få komma in i landet på nytt, och är Du borta mer än två år kan det blir problem med att behålla kortet, eftersom Du då inte anses vara bofast här.

Jag träffade för ett tag sedan ett tyskt par som bott i USA i drygt 20 år, och de har en 20-årig tyskfödd dotter som kom med dem till USA som spädbarn och växte upp här, gick i skola, m m. Hon har nu gift sig med en tysk och flyttat till Tyskland, vilket innebar att hennes gröna kort drogs in. Att hon hade föräldrarna kvar här och en lillasyster född i USA hjälpte inte.

Men, vad gäller Din fråga om hur länge man ska vistas här för att få behålla korter är väl svaret att Du ska vara här i fem år. Efter det kan ansöka om amerikanskt medborgarskap, och har Du det spelar det ingen roll var Du är bofast.

#18 
Written By Jonte on May 19th, 2008 @ 7:39 pm

Ett green card kan återkallas när som helst.

* Det är säkrast att inte vara borta från USA mer än 6 månader. Då måste INS bevisa att du inte behöver det längre.
* Om du är borta mellan 6-12 månader måste DU bevisa för INS att du är bosatt mm.
* Om du är borta mellan 1-2 år så har du chans att behålla kortet, men kan vara ganska svårt. I detta fallet skall man ansöka om Reentry Permit.
* Är du borta mer än två år, så norpar INS ditt green card nästa gång du visar det i immigrations.

#19 
Written By utlandsMartin on May 20th, 2008 @ 7:36 pm

Immigrationstjänstemännen har således en undermening med sitt bistra “Welcome HOME!” vilket muttras medan de stämplar passet. En gång gjorde de det ännu tydligare för mig när jag av misstag ställt mig i kön för turister och annat löskefolk genom att nedlåtande påpeka att “This is your home now.”

Så det är bara att bita ihop, stanna i USA fem år och börja plugga inför medborgarskapsprovet, med frågor som vad USA:s huvudstad heter. Ett stalltips: på frågan om vilka som skyddas av konstitutionen ska man svara “alla i landet” och inte inveckla sig i utläggningar om hur icke-medborgare med uppehållstillstånd kan deporteras huxflux och hållas instängda i väntan på att deras ärende ska behandlas.

#20 
Written By Jonte on May 21st, 2008 @ 8:09 pm

Hej!

Jag har länge funderat på att bosätta mig i USA permanent längre fram efter att jag har gått klart en projektledarutbildning. Jag undrar när jag bör ansöka om detta H1B-visum och hur jag går tillväga. Är det svårare att få ett H1B-visum om man “bara” är utbildad projektledare eller är det lika för alla? Hur lång tid tar det att få ett green card? Är green card samma sak som H1B-visum?

Tacksam för svar eftersom det alltid varit min dröm att bosätta mig och stadga mig i USA.

Linda

#21 
Written By Linda on September 10th, 2008 @ 2:01 pm

Linda: Först kommer H1B-visumet som är ett arbetsvisum och först därefter det gröna kortet. Men tyvärr måste jag grusa dina drömmar. Du kan inte själv ansöka om ett H1B-visum. En sån ansökan kan endast lämnas in av det amerikanska företag du redan arbetar på.

Det är i dagens läge oerhört svårt för en svensk att skaffa jobb i USA. Nästan lika svårt som för en amerikan att skaffa jobb i Sverige.

Tyvärr, så är det. Om du har några mer specifika frågor så mejla.

#22 
Written By Lennart on September 10th, 2008 @ 5:48 pm

Lennart: På det amerikanska företag jag redan jobbar på? men hur ska jag kunna arbeta på ett amerikanskt företag utan ett visum? Jag är inte säker på om jag förstår vad du menar med det.

Oerhört svårt, men det går? Hur är i så fall det bästa sättet att gå till väga om man nu har en utbildning och vill bosätta sig i USA?

Tacksam för svar

Linda

#23 
Written By Linda on September 11th, 2008 @ 1:43 pm

Drömmen var att bo i USA och jobba som skådis där. Men nu verkar det helt omöjligt.. vad jag har läst så verkar det så. Jag vet inte vad ja ska göra längre.. mitt liv tog nog slut nyss

#24 
Written By Fatima on March 29th, 2009 @ 1:13 pm

Fatima: Det tror jag inte. Ge inte upp så lätt. Men kom ihåg att det bara är mindre än en promille av alla skådespelare som blir nått i Hollywood.

#25 
Written By Lennart on March 29th, 2009 @ 1:34 pm

Hejsan! här kommer en fråga! Om mina föräldrar vinner greencard och jag också får ett, måste de flytta till usa då eller räcker det om endast jag gör det? Grejen är den att vi tänkte söka främst för min skull för jag vill flytta dit när gymnasiet är avklarat, men eftersom det inte är det (än) så kan jag inte söka själv. Frågan lyder: om jag får greencard genom förälder, kan jag då flytta själv eller dras det in tillsammans med deras?
MVH Calle

#26 
Written By Calle on April 19th, 2009 @ 8:35 am

Hej Calle: Bra fråga. Det beror på om du är fyllda 18. Om du är myndig så bör ditt amerikanska visum inte ha något med dina föräldrars att göra.

Så du bör kunna resa hit på egen hand. Dina föräldrar kommer att förlora sina visum om de inte reser hit inom en viss tid. Men det kommer alltså inte att påverka dig.

Om du däremot ännu inte är myndig så blir det mer komplicerat.

#27 
Written By Lennart on April 19th, 2009 @ 9:31 am

Helu, tänkte fråga om hur det är om man vill efter sin tid på Gymnasiet, studera i USA. Vilket Visum krävs? hur det går det till, hur man söker det etc. Har tänkt att studera IT/Programmering, om det gör någon skillnad.

#28 
Written By Sebastian on July 18th, 2009 @ 5:56 pm

Sebastian: Det absolut bästa är att börja med att skriva in dig på ett bra svenskt universitet. För datavetenskap är KTH givetvis ett av de allra bästa, men även Uppsala, Lund och Linköping och bra. Sedan kan du studera ett år som utbytesstudent på ett amerikanskt toppenuniversitet. Alla de stora svenska universiteten har utbytesprogram med amerikanska universitet.

Att inte studera på ett svenskt universitet utan enbart studera i USA är givetvis möjligt, men då får du betala allt själv och det blir MYCKET MYCKET dyrt. Inga studiebidrag här inte. Du betalar allt själv.

Visum är inget problem om du väl blir antagen på universitetet. Du ansöker om ett F1 student visa på amerikanska ambassaden i Stockholm.

Sen, OBS, det finns mycket bra och det finns även mycket dåliga universitet här i USA.

För datavetenskap är MIT, Stanford, Berkeley, Carnegie Mellon, University of Washington, UCLA, UCSD, Harvard, Princeton, Yale, UT Austin de bästa. Glöm de s.k. state universities. Om du inte kommer in på Stanford och något av de allra bästa amerikanska universiteten så är det bättre att studera på KTH, som har en mycket god renommé. här i USA.

Säg till om du har några andra frågor.

#29 
Written By Lennart on July 18th, 2009 @ 7:44 pm

Hmm, om vi säger att jag vill bara helt enkelt leva och bo i USA och studera. Skulle inte spela så stor roll vilket ‘College’ för Programmering/Spel Programmering det skulle vara. Hur stora kostnader pratar vi om nu? Samt det vill sägas att jag skulle ta vilket jobb som helst som är ledigt, för jag tror att med F1 visum så får man jobba en liten summa timmar i veckan? Kanske är en liten galen dröm, men jag vet att jag skulle klara av vad som helst som kommer min väg.

#30 
Written By Sebastian on July 19th, 2009 @ 9:09 am

hej,

jag har pluggat i usa nu i fyra år och har en flickvän där. om jag gifter mig med henne kna jag få green card då? bli en amerikan typ?

sen söka passet.

tack

moe

#31 
Written By Moe on August 6th, 2009 @ 3:26 pm

Moe: Gifter du dig med en amerikansk medborgare får du ett Green Card, ja. Amerikansk medborgare kan du sedan bli efter fem år.

#32 
Written By Lennart on August 6th, 2009 @ 5:04 pm

Hej!
Jag undrar hur stor chansen är att få visa pga att man är modell? Tex om man har jobbat som omslagsmodell i sverige kan man få ett visa att jobba som modell i usa då? Måste jag hitta en agentur som betalar för ansökan om visat (3000 dollar eller något sånt) eller hur går jag till väga?
Tack för en superbra text!

#33 
Written By Lolo on August 25th, 2009 @ 3:14 am

Lolo: Bra fråga och svaret är enkelt, ja du måste skaffa dig en agentur i Sverige som kan marknadsföra dig på den amerikanska marknaden.

Marknaden här är så komplicerad och man måste ha personliga kontakter, som endast erfarna och välrenommerade agenturer har.

Välrenommerad alltså, undvik alla andra som pesten.

#34 
Written By Lennart on August 25th, 2009 @ 8:59 am

Hej
Hur går man tillväga om man vill flytta till usa och bo där. Min plan är att köpa en restaurang och bostad. Jag har kollat runt lite och tror att jag ska köpa en restaurang för omk 500k$ och hus för 400k$. Vilken sorts visum ska man söka, hur ska man gå till väga?

#35 
Written By anders on October 24th, 2009 @ 3:50 pm

Anders:Har du pengar så är det inget problem. Du ansöker om ett E1-visum. Här är mer information: Visum till USA: starta eget i USA med ett E1-visum

#36 
Written By Lennart on October 24th, 2009 @ 9:18 pm

tja Lennart.

jo det är så att jag funderar på att ta värvning i usa och jag har snackat lite med en recruiter i 2 dagar nu utan att knappt komma någon vart . jag behöver ett alien eller green card för att få gå med . hur fixar man sånt ? kan man gå till ambassade i sthlm och ansöka tiden i usa inom det militära är 2-6 år så man måste ju fixa något som håller dom åren. och är det svårt att få sånt tillstånd ? vore tacksam för ett svar. du når mig helst på mailen då jag inte är så bra på att hitta tbx till sidor hehe

mvh / Andreas

#37 
Written By andreas on November 19th, 2009 @ 7:16 pm

Andreas: Skall mejla dig också men att ta värvning i den amerikanska försvarsmakten är det dummaste du överhuvudtaget kan göra. Riskerna för att du dödas eller får allvarliga skador är överhängande.

Lyckigtvis kan du inte ta värvning utan att först ha immigrantstatus och sådan kan du inte få. Så hela frågan är lyckligtvis – för din egen framtid – helt irrelavant.

#38 
Written By Lennart on November 19th, 2009 @ 7:48 pm

“Riskerna för att du dödas eller får allvarliga skador är överhängande.”

Inte nödvändigtvis:
The risk of death in Iraq per deployment is shown to be highest for Marines; Naval and Air Force personnel in Iraq have lower death rates than the civilian population of comparable age.

http://www3.interscience.wiley.com/journal/117976271/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0

#39 
Written By cmo on November 19th, 2009 @ 8:21 pm

men asså det en recruiter sa till mig va att jag skulle kontakta ambassaden och ansöka om ett green card som dom sa inte alls va särskilt svårt att få om man verkligen ville gå in i armén. sen att risken att dö är stor ? ja det kanske den är men den är väldigt stor i det vanliga samhället med är den inte lika stor för oss svenskar som gör utlandsmission ?

#40 
Written By andreas on November 20th, 2009 @ 5:11 am

Vad händer om man varit borta för länge (längre än 12 mån) med ett grönt kort och sedan ändå försöker komma in i landet igen? Kan man bli bestraffad så till vida att man inte får komma in i landet eller tar de bara kortet? Någon som har en aning…?

#41 
Written By mags on December 21st, 2009 @ 6:51 am

Mags: Här har du det officiella svaret från de amerikanska myndigheterna:

Now That You Are A Permanent Resident

Maintaining Permanent Residence
Maintaining Permanent Residence You may lose your permanent residence status if you commit an act that makes you removable from the United States under the law in section 237 of the Immigration and Nationality Act. If you commit such an act, you may be brought before the immigration courts to determine your right to remain a Permanent Resident.

You may be found to have abandoned your permanent resident status if you:

* Move to another country intending to live there permanently.
* Remain outside of the US for more than one year without obtaining a reentry permit or returning resident visa. However in determining whether your status has been abandoned any length of absence from the US may be considered, even if it is less than one year.
* Remain outside of the US for more than two years after issuance of a reentry permit without obtaining a returning resident visa. However in determining whether your status has been abandoned any length of absence from the US may be considered, even if it is less than one year.
* Fail to file income tax returns while living outside of the US for any period.
* Declare yourself a “nonimmigrant” on your tax returns.

#42 
Written By Lennart on December 21st, 2009 @ 7:53 am

Hej,

Min man arbetar idag på ett amerikanskt företag i Irland och via det företaget har han nu fått möjligheten att åka på assignment till USA. Han kommer att få arbetsvisum men jag som också vill arbeta sen…vad finns det för möjligheter för mig ur visum synpunkt? Kan hans företag sponsra ett arbetsvisum till mig även om jag inte ska jobba där eller finns det andra arbetsvisum för medföljande partnern? Vi skulle nämligen vilja förhanda till oss en sådan!

Tack på förhand!

Mvh
Kali

#43 
Written By Kali on August 5th, 2010 @ 12:12 pm

Kali: Det beror helt och hållet på vilket slags arbetsvisum din man har fått. Om det är ett L1-visum så kan du ansöka om ett L2-visum som ger dig rätt att arbeta. Men OBS, vänd dig till närmaste amerikanska ambassad med den här frågan för de amerikanska visumreglerna är krångliga och de ändras också litet då och då. Ambassaderna brukar vara mycket hjälpsamma. En annan sak, om du googlar om visumregler så kan du ENDAST lita på länkar från den amerikanska regeringen. Jag har själv hittat många privata länkar som innehåller föråldrad information.

Men du bör alltså kunna få ett visum som gör det möjligt för dig att arbeta.

#44 
Written By Lennart on August 5th, 2010 @ 1:35 pm

Tusen tack för ditt snabba svar! :) Jag ska kontakta ambassaden!

#45 
Written By Kali on August 5th, 2010 @ 3:06 pm

Tja Lennart! Måste säga att jag tycker det är kul att någon som dig engagerar dig så, med sånt som vi andra behöver hjälp med. Men min hypotetiska fråga till dig är: om jag deltar i green card lotteriet efter det att jag gått ut gymnasiet(vilket gör mig eligible, nästa år), och mot all förmodan vinner i lotteriet och får green cardet, har jag rätt till att plugga på ett amerikansk universitet då eller med tanke på min unga ålder? Eller måste jag arbeta direkt och vänta med att plugga tills jag blivit citizen efter sisdårä fem år? Och om jag kan det, hur jag gör då med att file an income tax, för som student har man ingen vidare inkomst, direkt?! Och det är väl inga problem iheller om jag skulle vilja åka hemma på “semster” någon gång per år i typ två månader?

#46 
Written By Tom on August 8th, 2010 @ 2:32 pm

Hej Lennart! Jag har turistat mycket i västra USA. Jag är 28 år och lastbilschaufför, jag undrar om jag köpte min egen dragare och skaffade jobb finns det på något vis möjlighet att kunna söka ett arbetstillstånd när dom ser att jag kan betala och att det kommer in skatte pengar. Det måste ju finnas nått sätt att kunna kringå dom underliga immigrations reglerna. Eftersom jag inte har mycket till utbildning men är en jävel på att jobba så måste det ju gå på nått sätt?? Har även vänner som kan hjälpa mig under vägen. Har du några råd?
MVH Andreas Larsson

#47 
Written By andreas on September 21st, 2010 @ 1:41 pm

Andreas: Nja inte riktigt. Om du är beredd att satsa några miljoner på att sätta upp ett eget företag här i USA så skulle det gå. Men inte annars. Ska skriva mer om det här i helgen. Ursäkta att det tog ett par dar att svara på ditt inlägg.

#48 
Written By Lennart on September 23rd, 2010 @ 5:40 am

Hej! En fråga om visum och green card.
Vi är en familj som bor i Sverige. Är gift (i Sverige) sedan 20 år tillbaka med min fru (amerikansk medborgare). Vi träffades för 25 år sedan, hon flyttade till Sverige 1989, och har haft uppehållstillstånd/arbetstillstånd sedan dess. Nu har vi 3 barn (amerikanska o svenska medborgare), och har börjat skissa på planer att flytta till USA med familjen. Hur ser processen ut för en återvändande amerikansk medborgare med make (svensk), och barn (dubbla medborgarskap)? Vi har tänkt oss att flytta på egen hand, tillbaka till min frus hemstad (där föräldrar finns kvar). Vi har ingen sponsor eller garanterade jobb i USA, utan flyttar på eget bevåg med bra startkapital. Vi har bostaden ordnad redan (genom arv). Vilka sorters tillstånd/visum etc, behöver vi fokusera på för att kunna flytta till USA, jobba och skapa oss en tillvaro. Vilket tidsperspektiv bör vi jobba efter? Påverkas proceduren av att min fru inte bott i USA sedan 1989?
Hälsningar,
Erik

#49 
Written By Erik on October 26th, 2010 @ 6:26 am

Hej Erik!

Låter spännande. Alla amerikanska medborgare har givetvis rätt att återvända till USA när dom vill, och om era barn också har amerikanskt medborgarskap så är allt som det ska. Du kan ansöka om immigrationsvisum eftersom du är gift med en amerikansk medborgare. Vad jag förstår så är det enda som kan dra ut på tiden din ansökan om visum.

Men, OBS, vänd er till den amerikanska ambassaden i Stockholm, dom är experter på det här. Var försiktig med att Googla för ibland är informationen man hittar, om den inte ligger på den amerikanska regeringens sajter, föråldrad.

#50 
Written By Lennart on October 26th, 2010 @ 11:01 am

Erik, jag kan bekräfta det lennart skriver. En av mina kompisar, amerikansk medborgare flyttade hit med sin tyska fru för några år sedan.
Killen var född i US men flyttade 5 år gammal till Schweiz. Hans tyska fru hade ett barn som inte han var far till till.
Både fru och barn fick gröna kort på nolltid, inga problem för någon av dom.

#51 
Written By H2 on October 26th, 2010 @ 12:08 pm

Hej!
Har en vän som pluggat 1år i Kanada nu ska hon försöka flytta till usa och söka jobb hur stor är chansen att hon får stanna i Usa och få greencard? Måste man åka hem till sverige först innan man kan söka jobb eller hur fungerar det?

#52 
Written By Elma on November 10th, 2010 @ 1:31 pm

Elma: Din vän kan studera i USA men därifrån och att få Green Card, dvs permanent uppehållstillstånd är mycket stort. Hon bör kontakta närmaste amerikanska ambassad för att få sitt speciella fall bedömt. Men det är MYCKET SVÅRT att få permanent uppehållstillstånd i USA idag, precis som i Sverige f.ö.

#53 
Written By Lennart on November 10th, 2010 @ 7:30 pm

Hej Lennart! Jag skrev en fråga innan bland kommentarerna som du inte svarat på, kan hända att du inte sett den vilket är förståligt men också att du inte kännt att det vart en jobbig fråga. Vilken isåfall verkar strange med tanke på att du har så stor kunskap inom detta (har till och med köpt boken ovan på adlibris, men den hjälper mig inte i den “praktiska fråga”), jag klistrar in frågan här igen o hoppas ödmjukast på svar:

Q: Om jag deltar i green card lotteriet efter det att jag gått ut gymnasiet(vilket gör mig eligible, nästa år), och mot all förmodan vinner i lotteriet och får green cardet, har jag rätt till att plugga på ett amerikansk universitet då eller med tanke på min unga ålder? Eller måste jag arbeta direkt och vänta med att plugga tills jag blivit citizen efter sisdårä fem år? Och om jag kan det, hur jag gör då med att file an income tax, för som student har man ingen vidare inkomst, direkt?! Och det är väl inga problem iheller om jag skulle vilja åka hemma på “semster” någon gång per år i typ två månader?

#54 
Written By Tom on December 27th, 2010 @ 7:47 pm

Hej Tom: Tack för påminnelse, ursäkta att jag inte svarade tidigare.

Om du har permanent uppehållstillstånd i USA, dvs ett s.k. green card, så åtnjuter du också alla privilegier som en amerikansk medborgare i samma ålder åtnjuter.

Det enda som gäller är om du är myndig eller inte. Om du är myndig och kan betala den ofta mycket dryga amerikanska studieavgiften (tiotusentals dollar) så är det fritt fram, inga som helst problem vad jag vet.

Om du INTE är myndig så är det också fritt fram så länge som dina föräldrar betalar studieavgiften.

Hoppas det hjälper. Sig till om du vill ha mer information och kom ihåg att den ENDA källa som du verkligen kan lita på i såna här frågor är den amerikanska ambassaden.

#55 
Written By Lennart on December 27th, 2010 @ 8:25 pm

Om man skulle vilja bo i USA under den svenska vintern, hur bör man då gå till väga? vad snackar vi för typ av visum osv? Får man äga mark och hus i USA?

#56 
Written By Tobias on October 26th, 2011 @ 5:46 pm

Tobias: Turistvisum i sex månader. Du behöver inte äga någon mark eller något hus, bara ha nog med pengar för att klara ett halvår i södra Kalifornien eller Florida.

#57 
Written By Lennart on October 26th, 2011 @ 6:23 pm

Hej

Håller på att söka in till lite olika skolor i usa, undrar vad min dotter får för visum när jag ansöker om studentvisum, hon är 1,5 år.

Hur får man ett turistvisum på 6 månader?

Tack på förhand.

Mvh

Petra

#58 
Written By petra on February 13th, 2012 @ 10:19 pm

Petra: Allt om studentvisum, s.k. F1 visa, hittar du på den här länken: http://travel.state.gov/visa/temp/types/types_1268.html
Du kan antingen sätta upp din dotter på ditt eget pass eftersom hon är så ung, eller också, får hon ett F2-visum. Hur som helst, om du kommer in så kommer hon också in.

Turistvisum på upp till ett år får du på amerikanska ambassaden i Stockholm, kolla deras hemsida.
Jag har skrivit om det här: http://www.usabloggen.se/2009/11/15/b2-visum-till-usa-gor-som-bodstrom-flytta-till-usa-pa-ett-ar-med-din-familj-sa-har-gor-du/

Kom också ihåg att den enda källa som du absolut kan lita på när det gäller visum till USA är amerikanska ambassaden eller det amerikanska utrikesdepartementets hemsidor, som alla slutar på state.gov. Orsaken är att reglerna ändras litet då och då och vad som gällde för ett år sen kanske inte gäller idag.

Säg till om du vill ha mer information.

#59 
Written By Lennart on February 14th, 2012 @ 3:29 am

Shenna! Jag går ett sjöfartsgymnasium med tanke att få kompetens för en fortsatt utbildning på en högskola här i Sverige för att bli sjökapten. När man gått ut det tre åriga högskoleprogrammet kan man jobba som styrman. Jag har hört att det finns stor efterfrågan på svenska välutbildade befäl. Min dröm är att äga ett hus i USA.
Då man jobbar ett par veckor och sen är ledig lika mycket som man jobbat. Finns det möjlighet för mig att få ett visum även fast jag är ute på havet men när jag väl är hemma är man i USA?

#60 
Written By Alex on March 22nd, 2012 @ 12:19 pm

Hej Alex, Tack för kommentar! Enda möjligheten att få arbetsvisum, ett s.k. H1B-visum i USA är om ett amerikanskt företag ansöker åt dig. Så om du kan få ett amerikanskt rederi att göra det så är det inte omöjligt. Jag misstänker dock att amerikanska rederier gärna anställer dig, men utan att ge dig amerikanskt arbetsvisum, eftersom du ju inte s.as. ska jobba i USA utan på havet. Att få arbetsvisum här i USA just nu är tyvärr enastående svårt.

#61 
Written By Lennart on March 23rd, 2012 @ 1:40 am

jag drömmer om att flytta till LA om ca 3½ år, vill bo där ett par år med min bästa kompis och jobba och utvecklas. hur stor är chanserna att man lätt får visum då? om man är ca 19-20 då?

#62 
Written By ida on April 3rd, 2012 @ 5:29 pm

Ida: Du kan lätt bosätta dig i Los Angeles i ett år på ett vanligt turistvisum. Men du kan då inte arbeta. Chanserna att få arbetsvisum här i USA är idag tyvärr lika med noll annat än om man har unik spetskompetens inom vetenskap eller IT, en spetskompetens som får amerikanska företag att ansöka om arbetsvisum åt dig. Tyvärr.

#63 
Written By Lennart on April 3rd, 2012 @ 6:37 pm

Hejsan

Jag heter Ken Forslund och planerar starkt till att flytta över och försöka jobba nåra år.. och undrar vart jag ska vända mig… min farfar bor i Miami som han har gjort halva sitt liv…men nu har han svårt att göra saker.. så har svårt att att hjälp av han…Idag jobbar jag som bilmekaniker och har jobbat med ford i 2.5 år… är även med och tävlar som sveriges bästa fordmedarbetare inom tekniker 2012…

MvH

Ken forslund

#64 
Written By Ken Forslund on April 8th, 2012 @ 6:53 pm

Hej Ken, tack för mejl! Tyvärr är det omöjligt att få arbetsvisum här i USA för närvarande annat än om man har unik spetskompetens inom områden som IT och vetenskap. Det är tyvärr ingenting man kan göra åt det. Om du hade din pappa i USA, dvs en direkt släkting, så hade du vad jag förstår kunnat få arbetsvisum. Men jag jag är så gott som säker på att en indirekt släkting som en farfar inte räknas.

Men vänd dig till amerikanska ambassaden i Stockholm för att få deras officiella svar.

Hoppas det hjälper.

#65 
Written By Lennart on April 8th, 2012 @ 7:15 pm

Hej,
Jag kommer nästa år att läsa “filmmaking” i New York. Utbildningen är på två år, sedan vill jag få ett green card. Hur stor är chansen att jag får ett? Är det överhuvudtaget möjligt att få ett?

Mvh
Amanda

#66 
Written By Amanda on April 30th, 2012 @ 8:29 am

Hej Amanda: Bra och svår fråga. Jag gissar att du kommer att få motsvarigheten till en Masters när din utbildning är klar. Och det är just den vägen som de flesta som kommer till USA för att jobba idag, och dom är sannerligen inte många, kommer. Dvs genom att studera på ett masterprogram och sen hitta ett jobb där företaget i sin tur ansöker om arbetsvisum åt dig. .

Det vanligaste är att man får arbetsvisum, ett s.k.H1B-visum, men dom är mycket svåra att få tag på idag. Dom går mest till teknisk personal med spetskunskaper på de stora indiska konsultföretagen i IT-branschen.

Sen går man från H1B-visumet till permanent uppehållstillstånd, ett s.k. EB-1 Green Card. Det går också att gå direkt på ett Green Card, och det är möjligt att det faktiskt är enklare i ditt fall eftersom du är i filmbranschen.

Visste du förresten att det finns ett visum speciellt för filmbranschen: http://en.wikipedia.org/wiki/O_visa: O-1A – individuals with an extraordinary ability in the sciences, arts, education, business, or athletics (not including the arts, motion pictures or television industry)
O-1B – individuals with an extraordinary ability in the arts or extraordinary achievement in motion picture or television industry.

Men O1-visumet är inte permanent.

För att få ett EB1-visum så måste du få ett jobberbjudande från ett amerikanskt företag som sen skaffar dig en s.k. Labor Certification som visar att du har unika kunskaper som dom inte kan få tag på på den amerikanska arbetsmarknaden.

I ett nötskal, om du för högsta betyg, gör bra ifrån dig och är ambitiös så kan du mycket väl komma att lyckas. Mycket beror på hur bra och välrenommerad filmskolan är och hur bra sociala nätverk inom filmbranschen som lärarna har. Så ja, det är absolut inte omöjligt.

Får rätt många frågor om det här både via mejl och som kommentarer och din fråga är faktiskt den första där jag kan säga att ja, det verkar möjligt.

Sätt dig själv in i processen på tidigt stadium, lär dig alla detaljer, det är inte svårt, och om du förlitar dig på en amerikansk s.k. immigrationsadvokat så kolla dom noggrant först. Dom är inte alla helt seriösa.

Jag är själv INTE advokat eller ens expert på immigrationsfrågor, det här är bara ett ämne som intresserar mig. För expertråd så bör man alltid vända sig till den amerikanska ambassaden i Stockholm.

Säg gärna till om du fler frågor kring det här, antingen via melj eller här på kommentarssidan.

#67 
Written By Lennart on April 30th, 2012 @ 3:02 pm

Hej Lennart,
vilken under bar blogg, är så glad att jag hittat den idag! Du är ju så enormt kunnig då det gäller visum till USA!
Jag är en glad pensionär som börjar se mig om efter ett utlandsboende i solen. Gärna Florida. Bodde i USA på 70-talet, rest mycket där, har ett barnbarn där.
Vad kan jag få för visum i USA om jag köper mig ett boende i Florida?
Kan inte tänka mig att åka ut och in på turistvisum när jag blir äldre. Om jag får permanenet uppehållstillstånd eller liknande, kan då det underlätta för son eller dotter att få arbetstillstånd o likn?

#68 
Written By Anita on May 3rd, 2012 @ 12:16 pm

Anita: Den amerikanska immigrationslagstiftningen är en byråkratisk mardröm, precis som den svenska. Din enda riktiga möjlighet är om du har barn som är amerikanska medborgare.

Det räcker inte med att köpa dig en villa.

Alternativet är ett B2 Visum som utfärdas på tio år men som endast tillåter dig att vistas i USA sex månader i stöten.

Ett annat alternativ ä ett E2 Visa. Då måste man investera omkring $250 000 dollar i ett amerikanskt företar med ett par anställda. Så länge som företaget går bra så kan man stanna i USA. Du får t.o.m. ett s.k. social security kort.

Sen till sist har vi EB5-visumet där man måste investera en halv miljon dollar.

Några andra möjligheter känner jag inte till.

Kom också ihåg att Florida knappast är någon idyll, men det känner du säkert redan till. Det finns en mycket trevlig svensk som brukar kommentera här på bloggen och som jag känner som är expert på just boende i Florida och som säkert an ge dig fler vägvisare. Säg till om du vill att jag ska ge honom din epostadress.

Till sist, som alltid, jag är inte advokat eller ens expert på den komplicerade amerikanska immigrationslagstiftningen, som dessutom ofta ändras, bara en amatör. Så kontakta alltid den amerikanska ambassaden i Stockholm för att få officiella besked.

#69 
Written By Lennart on May 3rd, 2012 @ 3:17 pm

Hej,

Om jag har fått ett arbetsvisum, hur gör min sambo då?
Får han bo tillsammans med mig i USA då ?
Är det turistvisum som gäller eller får han stanna så länge jag har arbetsvisum ?
Om det är så att han får stanna sålänge jag har visum, får han då söka jobb och arbeta ?

#70 
Written By Madde on August 6th, 2012 @ 7:16 am

Madde: Om du får ett H1B-visum, vilket f.ö. är MYCKET sällsynt idag, och om du är gift med din pojkvän eller har barn under 12 år så kan de få ett H4-visum och följa med dig hit till USA. I annat fall får din pojkvän nöja sig med ett turistvisum och komma och hälsa på litet då och då.

Om du menar ett B1 visum så kan din pojkvän få ett B2-visum.

#71 
Written By Lennart on August 6th, 2012 @ 2:38 pm

Hej!

Om man skulle vinna och få ett green card, alternativt att man gifter sig med sin amerikanske pojkvän, får ett green card och väljer att studera på college där innan man börjar arbetar, hur går man tillväga på bästa smidiga sätt för att göra detta möjligt? Jag vet att utbildning i USA kostar, men att terminsavgiften är betydligt högre för “international students” än för medborgarna där. Om jag har ett green card, räknas jag ändå som en international student och måste betala den extra höga skolavgiften?

Vad tror du chanserna är för att få ett green card genom K1-visa jämfört med om man redan är gift och sedan söker om green card? Vilket går snabbast/är billigast?

Tack på förhand,
Mvh Elin

#72 
Written By Elin on September 11th, 2012 @ 8:59 pm

Elin: Terminsavgifterna på delstatliga amerikanska universitet som t.ex. University Of California-systemet i Kalifornien är lägre för innevånarna i den delstat där universitetet ligger än för studenter från andra amerikanska delstater. Så om du t.ex. får ett Green Card och bosätter dig permanent i Kalifornien så är det billigast att ansöka till UC-systemet.

Med ett Green Card bör det generellt inte vara någon skillnad mellan dig och lokalinnevånarna vad jag vet, utom på en viktig punkt. Eftersom dina föräldrar inte är bosatta i USA så kan du antagligen inte räkna in deras årslön för att få lägre avgifter.

Och bara så att du vet, terminsavgifterna har ökat markant de senaste ren och kostar väldiga belopp.

Du får räkna med $30 000 per år: http://universityofcalifornia.edu/admissions/paying-for-uc/cost/index.html

Sen är det skillnad på avgifterna för graduate och undergraduate studier, och beroende på hur bra dina svenska betyg är så finns det alltid chans till stipendier.

Men hur som helst så för du räkna med skyhöga avgifter.

Sen kan du givetvis alltid studera på ett community college, dvs Komvux, för att pressa ner avgifterna rejält.

Vad visum mm beträffar så om du är gift med en amerikansk medborgare så är du mer eller mindre garanterad ett Green Card, så det är den bästa vägen.

Säg gärna till om du vill ha fler detaljer.

#73 
Written By Lennart on September 11th, 2012 @ 11:55 pm

Minns jag rätt så måste du ha varit bosatt ett år i Californien för att få de lägre avgifterna i skolan. Oavsett typ av uppehållstillstånd. Vet inte, men det är möjligt att detta också gäller i andra stater.

#74 
Written By H2 on September 12th, 2012 @ 12:43 am

Community College är knappast KomVux. KomVux är ju bara High School för vuxna.

#75 
Written By San on September 12th, 2012 @ 4:36 am

San: Ja Community College är en blandning av Komvux och de två första åreskurserna på college. Jag brukar säga att det liknar Komvux men det gör det alltså inte helt.

Min äldste son gick de två första åren på Community College, och kunde sen gå direkt i på årskurs tre på University of California. Mycket bra för den som inte har råd med att betala för fyra års college. Det var också på ett CC som jag lärde mig datorprogrammering.

#76 
Written By Lennart on September 12th, 2012 @ 1:24 pm

H2: Bra påpekat. Jag misstänker att samma regler mycket väl kan gälla över hela USA, men är inte säker.

#77 
Written By Lennart on September 12th, 2012 @ 1:25 pm

Tack för snabbt svar!

Tanken var att bosätta mig i Kalifornien och läsa på Community college till att börja med, precis som din son. Jag har också läst en del om att man måste vara bosatt minst 1 år för att få de lägre avgifterna och även jobba ett år och betala skatt för att visa på att man faktiskt vill bosätta sig där och inte har som syfte att endast studera och betala lägre avgifter. Stämmer detta? Vad är chanserna att man som svensk med högskoleutbildning i ekonomi kan hitta jobb där när arbetsmarknaden redan är så tuff som den är… Däremot, om jag skulle gifta mig räknas min man som min familj då och hans lön kommer ligga till grund för ev financial aid och lägre avgifter om jag har rätt till det?

Är du insatt något i de olika visum som finns för gifta par eller för par som vill gifta sig? Tänker på det här med att man antingen kan gifta sig först och sedan ansöka om GC eller att man ansöker om att jag ska få åka dit, gifta mig med pojkvännen och sedan få ett GC. vet inte riktigt vilket av alternativen som har större sannolikhet att få ansökan godkänd?

#78 
Written By Elin on September 12th, 2012 @ 8:21 pm

Elin: Du måste nog först besluta dig för att gifta dig eller inte. :-) Om du gör det och din pojkvän är amerikansk medborgare så kommer du på sikt att få ett Green Card och amerikanskt medborgarskap. Det finns t.ex. inga visa för par som säger att de ska gifta sig.

Om du inte gifter dig så har du MYCKET begränsade möjligheter att få jobb i USA.

“Vad är chanserna att man som svensk med högskoleutbildning i ekonomi kan hitta jobb där när arbetsmarknaden redan är så tuff som den är”

Svaret är att allt hänger på om du redan har ett amerikanskt arbetsvisum eller inte. Och om du inte är gift med en amerikansk medborgare så är dina möjligheter att få ett amerikanskt arbetsvisum tyvärr ungefär lika stora som att du kommer att vinna högsta pris på penninglotteriet.

Men vad du kan göra är att ansöka till ett amerikanskt universitet som University of California, ta en Masters och sen försöka få arbetsvisum efter avslutad examen. Men det kostar alltså rätt ansenliga belopp.

#79 
Written By Lennart on September 13th, 2012 @ 2:01 am

Jag tror Elin syftar på att det finns ett visum för de som tänker gifta sig inom 90 dagar. Man kan dock inte ansöka om Green Card innan man är gift och inte heller innan man har flyttat till USA. Förslagsvis pratar du med en jurist i USA om det, det gjorde vi.

#80 
Written By San on September 13th, 2012 @ 2:12 am

Elin

Hade jag varit i din situation så hade jag gift mig i USA. Om man åker in i USA utan Green Card eller Medborgarskap så förväntas man kunna visa att man inte tänker stanna i landet, är du gift med en amerikansk medborgare så är detta inte uppenbart för gränspolisen. I ditt fall så tänker du dessutom stanna i landet.

Men jag känner som sagt inte till hela din situation, prata med en jurist.

#81 
Written By San on September 13th, 2012 @ 2:24 am

Lennart: ursäkta, var inte tydlig i min fråga. Om att hitta jobb där med Svensk utbildning, då tänkte jag vad chanserna är för det i det fall jag är gift och får arbetstillstånd. Om jag har förstått det rätt, är jag gift eller ska gifta mig enligt det visum som San nämnde, så har jag rätt att arbeta tills GC kommer? Tänkte att det ändå måste vara svårt för mig att hitta jobb där då arbetsgivare förmodligen väljer sitt eget folk i första hand?

San: om man väljer att gifta sig inom 90 dagar från ankomst så har man väl redan fått sin ansökan om K1 visa godkänt och ska så småningom efter giftermålet “omvandla” den status man har så att man har rätt att jobba tills man får GC? Därför talar man egentligen om för gränspolisen att man har som syfte att stanna (antar att man borde ha dokument från amerikanska myndigheten som godkänt visum ansökan). Om det är ok att fråga, hur gick du tillväga? Gifte ni er först och sedan ansökte om visum?

#82 
Written By Elin on September 13th, 2012 @ 8:32 am

Elin: Du kan alltid få jobb i USA, men kanske inte det jobb du skulle vilja ha. Det stora problemet är att få ett jobb med sjukförsäkring och en lön du kan leva på. Men med tanke på hur tuff arbetsmarknaden är idag, även i Silicon Valley, så får du vara beredd på några, och det kan bli rätt många, MYCKET tuffa år.

Du kan kolla på den här sajten för att se vad som erbjuds: http://www.monster.com/

#83 
Written By Lennart on September 13th, 2012 @ 7:37 pm

Elin

Precis, om du har ansökt om K1 Visa så ska det inte vara några problem att åka in i landet, men om du t.ex åkte in i USA som vanlig turist så skulle det kunna bli problem. Jag bor i Schweiz med min fru, så jag har inte ansökt om Green Card än. Jag skulle som sagt pratat med en jurist om det. Vår situation är lite annorlunda eftersom vi har barn, i ert fall uppkommer nog frågan om att visa att det inte är ett skenäktenskap.

#84 
Written By San on September 14th, 2012 @ 12:10 am

Lennart: ja, det var det jag misstänkte :/ det var därför jag tänkte på att studera vidare alternativt studera inom ett annat område för att sedan söka jobb i det. Förhoppningsvis är jag mer anställningsbar då!

San: Ok, jag förstår. Inte det lättaste alls att flytta till USA… Men så länge allt är äkta och på riktigt så gör man i alla fall rätt för sig :)

Tack så hemskt mycket båda två för era råd och synpunkter! Vet än så länge inte hur jag ska gå tillväga men nu vet jag i alla fall jag mer om vilken situation jag kan hamna i om jag skulle påbörja flytten dit. Tack igen!

#85 
Written By Elin on September 14th, 2012 @ 2:36 pm

Hej!

För att få ett arbetsvisum måste man inneha en special kompetens av nåt slag om jag har förstått det rätt. Vad gäller om man har en svensk sjuksköterskeexamen eller om man är farmacevt (leg apotekare)? Tror du man har stor möjlighet att bli sponsrad och få jobb i USA då?

#86 
Written By Ellin on September 16th, 2012 @ 8:19 am

Hej Elin, tyvärr räcker det inte. De s.k. H1B-visumen gäller så gott som uteslutande för avancerade IT-jobb och jobb inom vetenskap och teknologi.
och de går nästan uteslutande till Indiska konsultföretag.

Däremot kommer det snart att råda en mycket stor brist på just sjuksköterskor i USA, så det kan mycket väl bli möjligt för svenska sjuksköterskor eller farmacevt att jobba i USA framöver.

Det finns också utbildningar på sjukvårdssidan i USA som kan ge jobb. Mer om det senare.

#87 
Written By Lennart on September 16th, 2012 @ 9:15 am

Hej igen!

Det var ju synd men jag förstår. Går man inte tillväga på samma sätt som när man ansöker om H1B visum om man vill jobba där som sjuksköterska, eller det är kanske andra krav och regler som gäller?

Ser fram emot inlägget om vilka utbildningar inom sjukvård som finns att få jobb i :) kanske är lättare ibland att skola om sig, få amerikansk examen och få jobb där även om det blir dyrt?

#88 
Written By Elin on September 19th, 2012 @ 4:57 am

Hej.
Jag har en fråga om Greencard lotteriet. Man skall som sagt ha gymnasieutbildning (motsvarande Highschool)

Gäller 9 år grundskola plus en “gammal” 2 åriga gymnasieutbildning?
Och / eller
Kan man ha 9 årig gymnasieutbildning, och “läst in” gymnasiet på Komvux, plus ett par stycken eftergymnasiala påbyggnadsutbildningar, (1 x 1 årig, 3 x ½ åriga). Jag menar; kan man “klippa och klistra” eller SKA det vara en 3 årig gymnasieutbildning? Alternativet är det endast att man har 2 års erfarenhet innom de 5 sista åren, en 4:a eller 5:a på “jobbskalan”.

;)

Charlotta

#89 
Written By Charlotta on October 5th, 2012 @ 8:07 pm

Charlotta: Intressant fråga. Jag tror att det är ganska enkelt. USA har en tolvårig skola, och man vill försäkra sig om att de som får ett Green Card har “motsvarande utbildning” i hemlandet.

Så om du skulle vinna på lotteriet så behöver du antagligen bara visa att du har gått 12 år i svensk skola. Den nioåriga gymnasieskolan plus ytterligare tre år. Precis var, vad och hur du har studerat tror jag inte betyder så mycket så länge som du har studerat på heltid, så länge som skolorna är på gymnasieskolenivå och så länge som du har betyg från skolorna i fråga.

Men jag vet inte, kanske någon annan är bättre insatt i just de här reglerna.

Det är också möjligt att andra med högre utbildning skulle få företräde, även om jag tvivlar på det. Men själv skulle jag strunta i frågan och ansöka så får du se :-)

#90 
Written By Lennart on October 5th, 2012 @ 10:23 pm

Hejsan! Jag undrar om du vet vad ett J1-visum eller B1-visum kostar? Funderar att åka som aupair och enligt organisationerna skulle de kosta runt 700 kr att fixa ett sådant men ja hittar ingen annan info på amerikanska ambasaden om vad de kostar… skulle vilja veta om de e 700 eller om organisationerna lägger på en summa för de.

Otroligt tacksam för svar!

#91 
Written By angelica on October 6th, 2012 @ 12:40 am

Angelica: Jo det är riktigt att man måste betala avgift för amerikanska visa.

Om du kommer som aupair på ett J1-visum så går avgiften under benämningen SEVIS I-901 Fee och avgiften ligger idag på $180
http://www.ice.gov/sevis/i901/ se mer här: http://travel.state.gov/visa/temp/types/types_1263.html

Din sponsor har också rätt att ta ut sina egna avgifter, som kan variera, som du kan se på den här länken: http://j1visa.state.gov/participants/how-to-apply/eligibility-and-fees/

Var säker på att kolla med din sponsor hur stor del av avgiften går till SEVIS I-901 och till dom själva.

För B1-visum ligger kostnaden idag på $160.

Kom också ihåg att dom enda webbsajter du kan lita på i den här frågan är den amerikanska statens egna webbsajter som alla sluta på .gov.

Och givetvis, för expertinformation bör du vända dig till amerikanska ambassaden i Stockholm.

#92 
Written By Lennart on October 6th, 2012 @ 2:34 am

Hej, jag vill flytta till San Diego, CA och vill fortsätta min gymnasieutbildning. Jag är 16 år och går första året på gymnasium. Vad för slags visum ska jag ska mig om jag vill bo och studera i USA? Och om man skulle skaffa ett turistvisum på 6 månader, kan man förnya det? Eller måste man tillbaka till Sverige igen? Isåfall hur länge måste man vänta i Sverige tills man kan åka tillbaka igen?

#93 
Written By Andree Böhlin on November 11th, 2012 @ 9:01 pm

Hej Andree: Eftersom du inte är myndig så är det något som dina föräldrar måste sköta åt dig. Du behöver ett F1-visum: http://travel.state.gov/visa/temp/types/types_1269.html och du kan bara studera i ett år, inte längre.
Och du måste också betala en rätt dyr skolavgift.

Vad beträffar turistvisum så är jag inte säker på att du ens kan resa till USA på egen hand eftersom du inte är myndig. Den enda möjligheten skulle vara att du har släktingar eller nära vänner som sköter ansökan åt dig och som sponsrar dig.

Som alltid, för expertråd så vänder du dig till USA:s ambassad i Stockholm.

#94 
Written By Lennart on November 12th, 2012 @ 2:38 am

Lennart och Andree. Det finns något slag av utbytessystem när det gäller Gymnasielever. Dottern till bekant studerade ett år i us och bodde hos en familj.
Hemma hos hennes föräldrar bodde en tjej från us, en utbytesstudent. Senare bodde även en australisk tjej där.

#95 
Written By Christer W on November 12th, 2012 @ 8:05 pm

Hej! Tänkte pröva lyckan här eftersom jag har så svårt att hitta info på amerikanska sidor. Är 21 år och vill plugga till brandman i kalifornien men hittar bara guider för de som redan bor i usa. har du koll på vad man behöver fixa innan man söker och hur mycket det på ett ungefär kommer att kost? Mvh Sebastian

#96 
Written By Sebastian aron on December 1st, 2012 @ 8:20 pm

Hej Sebastian: Det är bara att leta upp det universitet du vill studera på och ansöka. Så länge som du har bra betyg så bör det inte vara något problem. Här har du en lista på den utbildning som erbjuds.

Om du kollar den här länken för City College of San Francisco, som erbjuder den här utbildningen, så ser du att kostnaden ligger på litet under $300 per termin för internationella studenter, och det går två terminer per år. Så om utbildningen är två-årig så betalar du 4*300=$1200.

Men obs, du måste också betala för mat och boendet och de två-åriga universitet som erbjuder brandmansutbildning tillhandahåller vanligtvis inte boende. Och i San Francisco är det mycket dyrt.

För att kolla om det universitet du tänker ansöka till är ackrediterat, vilket det måste vara för att du ska få ett F1 studievisum, så kolla den här länken och kolla med skolan.

Säg gärna till om du har några andra frågor kring det här. Två-åriga s.k. community colleges kan vara mycket bra, men det gäller att kolla innan man ansöker.

#97 
Written By Lennart on December 1st, 2012 @ 8:49 pm

Underbart ! Ska kolla igenom sidorna imorgon så återkommer då om jag har några funderingar. Tack så jättemycket för hjälpen !

#98 
Written By Sebastian aron on December 1st, 2012 @ 8:54 pm

Hej!

Jag har ett jobberbjudande i USA och de säger sig ordna ett jobbvisum till mig, vilket visum vet jag dock inte men antar att de kommer att ansöka om nåt som gäller specialkompetens eller liknande.

Om jag ska ta jobbet kommer min pojkvän att följa med. Han kan tänka sig att studera första 1-2 åren. Men kommer detta vara ok då? Även om han studerar på distans? Eller får han gå på turistvisum då, hur länge har man det isåfall?

Vi är förlovade och planerar att gifta oss antingen till sommaren eller nästa sommar. Spelar det någon roll om vi gifter oss innan vi flyttar eller kan vi vänta att gifta oss 1 år utan att det påverkar visumet?

Att han isåfall går på turistvisa första året och att han får ett annat visum om ett år när vi gifter oss?

Jag har läst att det visumet som han isåfall kan få endast gör att han kan studera och liknande, betyder detta att han aldrig kommer att kunna jobba i Usa i framtiden om vi väljer att stanna där?

Mvh Louise

#99 
Written By Louise on December 30th, 2012 @ 11:52 pm

Louise: Tack för mejl! Det är viktigt att både du och din pojkvän sätter er in i de komplicerade amerikanska visumreglerna. Så börja med att ta reda på precis vilket visum det handlar om. Är det t.ex. ett H1B-visum, ett J1-visum eller något annat visum?

Om ni är gifta innan du får ditt visum så kan du också ansöka om ett visum för din man. Om du t.ex. får ett J1-visum så kan du ansöka om ett J2-visum för din man, skulle det handla om ett H1B-visum så kan din man få ett H4-visum, osv.

Men vad din pojkvän kan göra i USA beror helt på vilket visum du får. Skulle ni vara gifta och ni får J1-J2-visum så kan han jobba i USA. Men om ni får H1b-H4 visum så får han inte jobba i USA.

Och om ni inte är gifta så måste din pojkvän som du säger, ansöka om ett vanligt turistvisum och på ett sådant kan han varken studera eller jobba.

Mejla gärna när du har fått reda på vilket visum det handlar om. Min e-postadress står under Kontakt uppe på masthuvudet på vänster sida på bloggen.

Kom också ihåg att visumreglerna ändras litet då och då och dom enda som kan ge er auktoritativ och definitiv information är amerikanska ambassaden i Stockholm.

#100 
Written By Lennart on December 31st, 2012 @ 1:17 am

Hej! Jag har ett barn med en amerikansk medborgare och vi är fortfarande tillsammas. Han är på besök i sverige nu och åker tillbaka i år. Jag träffade honom när jag studerade en termin i USA och åkte tillbaka till sverige när jag fick reda på att jag var gravid. Nu undrar jag om hur stor chans jag har att få ett green card är? Ska söka till college igen och hoppas på att jag blir antagen och sen funderar jag på att ansöka om green card på plats i CA om jag blivit antagen och att jag har varit där minst ett år och sen alltså ansöka om green card. Kan man göra så? Hur stor chans är det att jag får green card? Mot all förmodan kommer jag nog gifta mig med min pojkvän, MEN jag är inte helt hundra på det eftersom jag aldrig riktigt viljat gifta mig och kommer nog ta ett tag innan jag gifter mig, men gör det någonting? OCh om det skulle fungera att ansöka om GReen card på plats i CA, hur går jag tillväga? Ska jag till den amerikanska ambassaden där borta då?

Tacksam för svar! :)

#101 
Written By lisa on January 7th, 2013 @ 3:11 am

Hej Lisa,

Om ditt barn är amerikansk medborgare så kan det ansöka om grönt kort åt dig FÖRST när det blir myndigt, inte tidigare. Du kan alltså inte ansöka om grönt kort genom ett omyndigt barn. Så det är tyvärr inte en väg mot amerikanskt medborgarskap för dig.

Om du gifter dig med an amerikansk medborgare så kan du ansöka om grönt kort genom honom, antingen i Sverige eller i USA. När du får ditt Green Card måste du sen flytta till USA.

Hoppas det hjälper, sig gärna till om du har mer detaljerade frågor. Min e-postadress stor högst upp till vänster på bloggen under Kontakt. Och för officiella svar så är det alltid bäst att vända sig till den amerikanska ambassaden i Stockholm. Jag är bara en intresserad amatör på det här.

#102 
Written By Lennart on January 7th, 2013 @ 4:29 pm

Jag råkade idag på en artikel om vad som krävs för att få studera, praktisera och/eller arbeta i USA. Vet inte hur mycket artikeln tillför men här är den iaf:
http://internetworld.idg.se/2.22604/1.486276/en-karriar-i-usa–sa-tar-du-dig-dit

#103 
Written By Bosse on February 1st, 2013 @ 12:44 am

Bosse: Kul, tack för det. Jag märker att de skriver är “E-visum – E Treaty Traitor och E Treaty Investor” en lustig felskrivning när det ska vara E “Treaty Trader”, men i alla fall, en mycket bra sammanfattning.

#104 
Written By Lennart on February 1st, 2013 @ 1:46 am

Hejsan!

Det är så att jag är ihop med en Amerikans tjej, och jag älskar henne j*vligt mycket. Och vi har snackat om att gifta oss. Ska vi gifta oss i USA eller här i Sverige? Och hur får jag ett Green Card?

Tacksam för svara!

MVH: Hampus :D

#105 
Written By Hampus on March 6th, 2013 @ 10:31 am

Hampus: Om du är gift med en amerikansk medborgare och tänker flytta till USA så kan du ansöka om ett Green Card. Det gör ingenting var ni gifter er. Var dock beredd på att det kan ta rätt många månader att få kortet,

#106 
Written By Lennart on March 6th, 2013 @ 6:56 pm

Hampus

Jag har samma situation som dig. Vi är redan gifta. Pratade med en advokat innan, på honom verkade det som att det var enklare om man gifte sig innan, någon förklaring till varför han trodde det fick jag egentligen inte. Du får dock inget Green Card förrän du flyttat till USA.

#107 
Written By San on March 7th, 2013 @ 9:02 am

Hej jag gick med bara på skoj i nått som kallas USA Green Card Lottery…och nu påstår man jatt jag vunnit och ska fylla i handlingar för att sen kunna få permanent Green Card. Är detta bluff eller…?

#108 
Written By Per on May 8th, 2013 @ 7:54 pm

Per: Om mejlet är riktigt så bör det inte innehålla några krav på pengar eller personlig information.
Bara information om vilka dokument du bör ha med dig till ambassaden. Du bör också ha fått ett ärendenummer. Du kan ringa ambassaden och kolla med dom.

Kolla den här länken så kan du läsa om scam som förekommer om just det här: http://blog.uscis.gov/2011/03/e-mail-scam-avoid-green-card-lottery.html

#109 
Written By Lennart on May 8th, 2013 @ 8:36 pm

Hejsan!
Jag har googlat runt i evigheter men hittar ingen bra guide som täcker USA:s alla visum. Det är så att jag planerar att åka till USA i september men har absolut ingen aning vilket typ av visum jag ska söka!
Det hela började med att min hunds gamla uppfödare åkte till USA och köpte en hund hos en kennel. Kennels ägare kontaktade mig i påskas och undrade om jag skulle tänka mig att komma dit under hösten och hjälpa till med kenneln/bondgården. Självklart tänkte jag och började kolla upp diverse visum men känner att jag inte passar in på något av de som finns! Jag planerar att vara där i minst 3 månader, jag får mat och husrum samt lite fickpengar mot att jag hjälpter till på gården. Lite åt “au pair”-hållet skulle jag säga. Har funderat på H-2A visumen men då är det minimumlöner mm. Jag hade inte direkt tänkt åka till USA och tjäna pengar utan mer åka dit och bättra på engelska, träffa lite nya människor, uppleva en annan kultur samt testa på livet på en farm.
Tacksam för svar!

#110 
Written By Linnéa on May 19th, 2013 @ 7:27 pm

Hej Linnéa, ja knäckfrågan är om du vill jobba eller inte. Om du bara vill resa över som turist så skulle ett vanligt B2-visum, förmodligen passa bra: http://1.usa.gov/18Wb9WY

Men om du vill jobba – och uppbära lön – på något som kan klassificeras som en bondgård, så finns det bara ett visum som gäller och det är det som du redan har hittat: H-2A Temporary Agricultural Workers och som du kan läsa mer på på den här länken: http://1.usa.gov/194xVtc

Som du kan se på den här länken http://1.usa.gov/115wxRW så finns det ett antal olika visa för dom som vill besöka USA, men tyvärr inget som du kan använda dig av:

Så om du kan klara dig utan lön under din vistelse så skulle det förenkla visumfrågan.

Vill som vanligt påminna om att jag inte är en officiell visum-expert utan bara en intresserad amatör. För officiellt visuminformation bör du vända dig till amerikanska ambassaden.

Och om du vill ha mer detaljerad information så får du gärna mejla.

#111 
Written By Lennart on May 20th, 2013 @ 12:21 am

Hej!

Jag har ett B1 B2 visa t.o.m 2018, för att arbeta som stewardesse på en privat yacht som är skriven på cayman island. Nu vill jag arbeta på land i USA (ha ett “vanligt jobb”) och undrar om jag kan bli anställd av ett svensk eller annat utlänskt företag här i USA?! Hur går jag till väga?

Mycket tacksam för svar!!

#112 
Written By Pomeline on March 5th, 2014 @ 4:22 pm

Pomeline: Det finns vissa undantag, men för att arbeta i USA måste du ha ett H1B-visum http://www.uscis.gov/eir/visa-guide/h-1b-specialty-occupation/understanding-h-1b-requirements, vilket är ett visum som man idag endast kan få om man har spetskompetens inom IT eller någon vetenskap.
Och t.om. då så kan du inte ansöka själv utan företaget måste ansöka åt dig. Så i princip så är det i det närmaste omöjligt att få arbetsvisum till USA idag. Tyvärr.

#113 
Written By Lennart on March 5th, 2014 @ 8:53 pm

Hej Lennart!

Min kille har bott i USA hela sitt liv men utan medborgarskap. Alltså han har bara Green Card. Vi planerar att gifta ås. Kan man fortfarande gifta sig med någon som bara har green card?

Mvh /m

#114 
Written By molly on April 21st, 2014 @ 5:36 pm

Hej Molly, visst, du kan gifta dig med någon som har ett Green Card. Och när du väl har gift med någon som har ett Green Card så kan du då själv ansöka om ett Green Card. Det är inga problem. Det kommer att ta några månader för dig att då ditt eget Green Card, men inte alltför länge.

#115 
Written By Lennart on April 21st, 2014 @ 9:49 pm

Handläggningstiden varierar rätt mycket beroende på om ansökarlandet har ett USCIS-kontor Schweiz varifrån jag sökte har inte USCIS-kontor så jag blev uppmanad att söka mitt Green Card i Chicago med en handläggnings tid på 6-12 månader.

Vi fick dock “special circumstances” så att jag kunde söka på ambassaden och då gick det på några veckor, men det får man bara om något företag är inblandat.

Andra alternativet, vilket vi fick rådet att göra är att åka till USA och söka därifrån. Men det är lite krångligare.

#116 
Written By San on April 22nd, 2014 @ 2:13 pm

Tjena! Du verkar kunna mkt om detta.
Min fästmö är från USA och född och har medborgarskap både amerikanska och svensk. Vi ska gifta oss i sommar. Vi är förlovade idag?
Vad ska jag ansöka och hur långt tid tar det? Och är det enkelt svårt? Du kan gärna berätta om detta..

Tack på förhand Christian.

#117 
Written By Christian on February 12th, 2015 @ 6:35 pm

Hej Christian: Det är enkelt. Om du är gift med en amerikansk medborgare så kan du få ett s.k. Green Card och fem år därefter amerikanskt medborgarskap. Här har du information om hur du gör: http://www.uscis.gov/us-citizenship/citizenship-through-naturalization/naturalization-spouses-us-citizens

#118 
Written By Lennart on February 12th, 2015 @ 6:46 pm

Hej & tack för en bra sida!
Jag har en bror som är bosatt i CA sedan ja snart 20år och är idag amerikansk medborgare. Mina föräldrar har precis ansökt & betalat avgifterna för sig & mig på plats i CA för greencard för kärnfamilj. Jag vet inte vad benämningen är. Dock är min fråga om du kan hjälpa mig. Jag har en dotter på 9 månader, får även hon green card utan att ansöka separat då hon står med som mitt barn i mina papper, hur blir det även om jag skulle få ytterligare ett barn? Tack :)

#119 
Written By Linus on April 2nd, 2015 @ 10:51 pm

Hej Linus,

När din bror ansöker om Green Card åt dig så använder han ett formulär med den storslagna titeln I-130
http://www.uscis.gov/i-130. På det formuläret, som finns på den hemsidan, ser du i sektion C: “Information about your relative” där din bror kan fylla i ditt barns namn. M.ao., han kan ansöka om Green Card åt både dig och din dotter på samma formulär.

Om du skulle få ytterligare barn? Ja alla barn som föds i USA får automatiskt amerikanskt medborgarskap. Så det är bara att tuta och köra.

Kom dock ihåg att du inte kommer att få något barnbidrag, ingen VAB och ingen föräldraledighet i USA. Så kalla avrivningar och ett rikligt förråd av slitstarka kondomer kan göra den ekonomiska chocken mindre akut. :-)

#120 
Written By Lennart on April 2nd, 2015 @ 11:28 pm

Hej Lennart! Vilken hemsida du har, blev alldeles paff av glädje! :)
Jag har en liten fråga till dig, ponera att jag åker till USA, på ett vanligt B-2 visum, dvs turist visa, och förälskar mig i en amerikans man. Vi gifter oss, hur lång tid tar processen tills jag har ett Green Card från det att vi gift oss? Kan man efter 5 år med ett green card sedan ansöka om ett amerikansk medborgarskap (om jag förstått det hela rätt)? Tacksam för svar! :)

#121 
Written By Vivi on April 13th, 2015 @ 12:57 am

Vivi: ja du verkar verkligen ha allt planerat in i minsta detalj. :-) Vore det inte bättre att försäkra dig om att killen verkligen älskar dig genom att be honom flytta till dig i Sverige och ta ut svenskt medborgarskap? :-)

#122 
Written By Lennart on April 14th, 2015 @ 12:19 am

Hej igen! Tack för svar!
Nej, min dröm har varit att flytta till USA från att jag var liten! Tiden börjar gå och drömmen blir starkare och starkare. Sverige är inget land för mig tyvärr, men USA känner jag mig hemma i, har varit i USA många, många gånger och längtar tillbaka! :) Så vad säger du, hur lyder ditt svar på mina frågor ovan :) :) :)

#123 
Written By Vivi on April 14th, 2015 @ 12:42 am

Hej Vivi, det vimlar faktiskt av svenska tjejer som ansöker om B2-visum i hopp om att flytta till USA och gifta sig med en amerikan. Jag vet inte hur många sådana mejl jag får. Dom avslöjas snabbt under visum-intervjun på amerikanska ambassaden i Stockholm. Precis hur vill jag inte gå in på. Eftersom din fråga är så hypotetisk så väljer jag att inte besvara den.

Men återkom gärna när ni har gift er så svarar jag omedelbart.

För den som eventuellt läser det här inlägget så är B2-visumet till för dom som vill vistas i USA i upp till ett halvt år. Och man måste kunna visa att man verkligen måste stanna i ett halvt år och att tre månaders ESTA inte räcker.

#124 
Written By Lennart on April 14th, 2015 @ 4:19 pm

Hej

Förra året 23 sep 2013 till 26 aug 2014 så bodde jag och jobbade i USA ett år och hade ett j-1 visum

Nu idag så vill jag åka tillbaka och vill söka efter ett f-1 visum då jag vill åka och plugga på college , men då undrar jag, måste jag vara hemma i Sverige 2 år innan jag söker ett visum eller menar dem bara med “två års regeln” att jag bara inte får söka ett nytt j-1 innan två år hemma i Sverige?
Mvh matilda

#125 
Written By Matilda on April 22nd, 2015 @ 8:19 am

Hej
Och tack för svaret (:

Jag hade ett j-1 och det står så där på visumet.
Menas det att jag inte alls får söka ett annat visum som tex f-1 student visum?
Mvh Matilda

#126 
Written By Matilda on April 23rd, 2015 @ 9:17 am

Hej Matilda,

Jo jag förstår. Och det betyder att du måste stanna i Sverige i två år innan du återvänder.

Om du vill kan du skicka dina DS-2019/IAP-66-formulär till följande adress för att få ett utlåtande om du kanske inte behöver stanna i Sverige i två år:

INA 212(e) Advisory Opinion Request
The Waiver Review Division, CA/VO/L/W
SA-1, L-603
U.S. State Department
2401 E Street, NW
Washington, D.C. 20522-0106

Kom ihåg att lägga in ett frankerat kuvert som dom kan använda för att svara dig.

#127 
Written By Lennart on April 23rd, 2015 @ 3:58 pm

Add a Comment

required, use real name
required, will not be published
optional, your blog address