Google
 
Web www.usabloggen.se

Kalifornien är inte bara datorer, Det berömda kaliforniska köket förnyas

Skrivet av Lennart on August 22, 2007
Posted Under: USA allmänt

l crudo di pesce del Birichin från det nya kaliforniska köket

Det är lätt att få för sig att Kalifornien endast består av datorer, framstående universitet och en och annan jordbävning.

Men det kaliforniska jordbruket är ett av världens främsta och det kaliforniska köket har länge tävlat med den franska och italienska, för att inte tala om kinesiska och japanska maten.

Innovationerna inom den amerikanska matlagningen har kommit härfrån Kalifornien, inte nerifrån Jesuslandet där man sitter och läser sina ketchupfläckade biblar medan man äter sig stinn på varmkorv och hamburgare.

Den senaste flugan är pesce crudo, rå italiensk fisk, något som kanske liknar sashimi eller gravlax. Det är inte så konstigt att det har blivit så populärt för den japanska maten har sedan länge tagit det kosmopolitanska Kalifornien med storm.

Amy Scattergood skriver i Los Angeles Times om nya spännande maträtter i Los Angeles: Really, why stop at sushi?

The basic concept of raw fish Italian-style wasn’t entirely new to Americans — Italian chefs in L.A. had long been serving carpaccio di pesce. In 1998, Salvatore Marino had carpaccio di tonno Lampedusa — thinly sliced raw tuna with hearts of palm and artichoke — on his menu at Il Grano, which had opened the year before.

 

Läs fler inlägg om Kalifornien

Svenska bloggar om: , , , , , , , ,

Läs fler inlägg om Kalifornien

2007-08-20 Mexikansk mat i Kalifornien: Tacos de Carne Asada y Pasilla
2007-08-17 Colony Collapse Disorder: Mandelodlare i Kalifornien driver USA:s bin i en för tidig grav?
2007-08-16 Grön Toufu sätter krydda på tillvaron i Kalifornien – bättre än palt och surströmming?
2007-08-11 En större än Katrina: när katastrofen kommer till Kalifornien: Jordbävningar och Sacramento Delta
2007-07-27 Om du luktar vitlök så är det här festivalen för dig: Gilroy Garlic Festival i Kalifornien
2007-07-23 Virgin America, Silicon Valleys eget lågprisflyg, move over RyanAir. Priskrig i Kalifornien

No Comments

  • Kurt says:

    Det framgår inte om man denaturerar proteinerna på något sätt när man lagar “Pesce crudo”? I många andra sammanhang när man inte värmer fisk, så denaturerar man i alla fall proteinerna, t ex genom att använda hög salthalt (gravning) eller lågt pH (marinera fisk med citron eller lime som man gör t ex i Peru).

  • cmo says:

    Ge mig hellre bbq ribs, sloooooooow cooked bbq briskets, chicken fried steak, collard greens, jambalaya, gumbo, crawfish etouffee, pecan pie eller någon annan mat från “jesuslandet” än kaliforniens importerade och pretentiösa “flugor”.

  • Bossebus says:

    Kurt:

    Om man sysslar med att försöka manipulera den ´råa´ fisken så är den inte rå längre. Måhända försöker man dölja att fisken inte är färsk som man pysslade med i Sverige förr i tiden (ättika).Annars pratar man om konservering (Salt,syrning ala surströmming etc).

    En rå fisk smakar ingenting,det är såserna till som gör det. Själv äter jag ingen rå fisk såvida jag inte kan peka ut den levande i bassängen (sumpen). Hemska magsjukor kan hägra…

    I övrigt är det himla skoj med en blandning av matkulturer.

  • Johnny says:

    Personligen föraktar jag den mänskliga civiliserade matkulturen eftersom den är så destruktiv och orsakar så mycket sjukdom och lidande samt medför att vi förlorar kontakten med livets glädje och kärlek.

    Människan är idag den enda levande varelsen som värmebehandlar (kokar, steker, friterar, etc) sin föda och det medför att födan förlorar sin vitalitet och människan som äter förlorar sin vitalitet och blir en ynklig skugga av sig själv, ett fysiskt och psykisk halv vrak, dock oftast omedveten om sin degenerering.

    Därför är det absolut nödvändigt att bryta alla destruktiva matvanor och bara äta 100% naturliga födoämnen som inte uppvärmts, bearbetats, raffinerats, processats, etc om man vill uppnå optimal naturlig hälsa, det är också världens bästa sjukförsäkring och den är gratis.

    Det vore väl på sin plats att få läsa mer om Raw Food rörelsen som startade i Californien och som är det mest progressiva av alla rörelser eftersom den har så extremt positiva konsekvenser för människors hälsa och livsglädje.

    “En rå fisk smakar ingenting.”

    Det säger mig att rå fisk är inte människans naturliga föda, om den skulle vara det skulle den smaka gott i rå form, precis som ett äpple eller ett blåbär gör. Sedan är det väldigt svårt att fånga en fisk med bara händer och tänder och det skulle det heller inte vara om rå fisk var vår naturliga föda.

  • Bossebus says:

    Johnny:

    En får tacka för undervisningen i gengren “extremfakirer”. :)

    Själv fångar jag fisk med nät eller drag (spinnspö), jag undrar lite över vad du lever på annat än blåbär,dom växer ju inte på vintern.
    Måhända har du en hälsokostaffär i närheten med ätliga rötter som importerats från Sydamerikas djungler?

  • Lennart says:

    Kurt: Intressant, ungeför som man gör med gravlax om jag förstår rätt? Jag har ingen aning, är det någon som vet?

  • Lennart says:

    CMO: Du är ju inte klok :-)

  • Johnny says:

    Bossebus,

    Tack för komplimangen “Extremfakirer”, :-)

    Du använder teknologi när du fiskar med nät och spö. Jag vet inte exakt när i vår mänskliga historia dessa uppfinningar inträffade, men uppenbarligen måste våra förfäder ha ätit någonting innan dessa tekniska uppfinningar blev tillgängliga.

    Vad är människans ursprungliga naturliga föda? Vad åt våra förfäder innan elden? Vad de än åt så var det i alla fall 100% rått eller hur? Var någonstans kunde våra förfäder leva nakna i naturen, innan de utvecklat teknik som eld, vapen, kläder, etc? Någonstans och på något sätt måste våra förfäder ha överlevt annars skulle inte du och jag finnas är min enkla logik.

    Nästan alla människor idag vet vad sälens, lejonets, zebrans naturliga föda är, men nästan ingen människa idag vet vad människans naturliga föda är. Vad har hänt? Hur kan vi kunnat förlorat en sådan självklar kunskap? Notera det stora utbudet av dietteorier idag, ingen vet, inte ens våra s.k. näringsexperter, läkare och professorer.

    Blåbär växer inte på vintern i Sverige. Att Sverige inte är människans naturliga och ursprungliga habitat är lätt att förstå, det är för kallt här på vintern, när våra förfäder kom hit hade de redan utvecklat eld, vapen, kläder, etc (teknologi). De riktiga svenskarna är kråkorna, vargarna, björnarna, älgarna, etc. De klarar av att överleva här utan teknologiska hjälpmedel. De sover utomhus på vintern utan kläder och sovsäck, de fångar sin egen föda utan tekniska hjälpmedel och de äter sin föda rå som den är utan att grilla den över eld. En gång i tiden, någonstans på planeten jorden var våra förfäder tvungna att göra samma sak.

    Min personliga spekulation är att vårt naturliga habitat är i tropikerna (tillräckligt varmt året runt), där finns frukt som mognar två gånger om året, plus att efter den tropiska stranden finns det massor av kokospalmer som producerar mycket föda året runt och kokosnöten innehåller mycket mättat fett. Det finns skeppsbrutna människor som överlevt i 15 år på enbart kokosnötter, så kokosnöten, som är en stenfrukt, är en viktig och stor näringskälla. Kokosnöten har också den söta smaken som människor är designade av naturen att tycka om.

    Well, det är bara min vetenskapliga teori. Min och många andras praktiska erfarenhet av att enbart äta 100% naturligt (rent vatten, rå frukt, rå grönt, rå frö, rå nöt) är efter de första veckornas abstinesbesvär en otrolig förbättring av fysisk och psykisk hälsa. Att sluta med alkohål, tobak, droger, kaffe, salt, choklad, läkemedel, etc är relativt enkelt jämfört med att sluta med “cooked food” som är det djupaste beroendet (addiction) som vi har idag. Efter 100 dagar på 100% naturlig rå föda så kommer de flesta människor att få uppleva en glädje, livskraft och vitalitet som de aldrig upplevt tidigare, inte ens i sin barndoms bästa år. De kommer att vråla av glädje när de för första gången i sina liv får uppleva sin naturliga livskraft och glädje som berövats dem av civilisationens medvetslöshet.

    De kommer att inse att Gud (Naturen) inte var bakfull när han skapade människan, vi är inte naturens måndagsexemplar, vi är lika magnefika som stjärnorna, som fåglarna, som blommorna, vi har bara blivit matförgiftade. Det är mitt vittnessmål, detta är min erfarenhet, det är min lycka att återerövra min mänskliga natur från civilisationens degenererande helvete. Att vad vi äter hade en sådan enorm betydelse för hälsa och livsglädje kunde jag aldrig drömma om innan jag själv fick uppleva skillnaden, naturlig föda är helt fantastisk.

  • Bossebus says:

    Johnny:

    Så om vi nu ‘uppfann’ elden och metkroken och hjulet så skulle vi gett fan i dom då?

    “…rent vatten, rå frukt, rå grönt, rå frö, rå nöt…”

    Jo,renat vatten finns,rå besprutad eller ‘bequerellad’ frukt finns,frön? du menar genmanipulerad säd? Varför bara pennicillinbehandlad sönderstressad nöt? Svinen/fåren/fisken då?

    Nåja..du ser vad jag menar. ;-D

    Eller “för lite eller för mycket skämmer allt”,som farmor sa.

  • cmo says:

    Lennart,

    Nej förmodligen inte…

  • Johnny says:

    Bossebus,

    När du och jag låg på beachen i skuggan under kokospalmen och käkade kokosnöt efter en hård dags parningsarbete för en miljon år sedan, så var det någon jävla uppfinnar jocke som kom på det här med eld och nu sitter vi här, fjärran från vårt naturliga habitat, naturliga liv och naturliga föda och stirrar in i TV apparaten och nu måste vi ha jobb, pengar, kläder, bostad, bil, dator, mändag, klocka, telefon och betala skatt i Sverige och alla andra morderna koncept som har komplicerat vår perfekta tillvaro och det som skadat oss värst är det onaturliga käket som har degenererat oss fysiskt och psykiskt.

    Helst vill jag naturligtvis äta organiskt (naturligt) odlad frukt och grönt fri från växtgifter och insektsgifter samt konstgödsel, det är både godare och näringsrikare.

    Flera av dem som börjar äta naturlig föda är oftast motiverade av någon livsfarlig sjukdom och personligen tycker jag det är lite synd att vänta tills dess, men det är väl ungefär som med rökaren och lungcancer, mycket bättre att börja nu och ge kroppen en chans att rena och hela sig så att man slipper alla sjukdomar i framtiden.

  • Erik S says:

    Tycker du verkligen så illa om Cajun-mat? Fisk- och skaldjurskulturen runt New Orleans med omnejd har ju skapat hur mycket gott som helst.

  • sandbuzz says:

    Johnny, man behöver ju inte gå till så extrema åtgärder att man äter allt rått…

    Jag kör med enkla remedier för att detoxify min kropp:

    Ta 2 matskedar organic apple cider vinegar, mixa in 1/4 till 1/2 tesked baking soda (sodium bicarbonate), fyll på med kallt friskt vatten i ett 8 ounce glas, och drick…

    Apple Cider Vinegar, är en underbar old-timers hem remedy, botar mer sjukdomar än alla andra remedies tillsammans: allergies, sinus infections, acne, high cholesterol, flu, chronic fatigue, candida, acid reflux, sore throats, contact dermatitis, arthritis, gout and bladder infections…Apple Cider Vinegar bryter ner fett. Det rapporteras att en daglig dos av apple cider vinegar i vatten har fått okontrollerat stegrande blodtryck under kontroll i 2 veckor!

    Apple cider vinegar, renar dina njurar, lever, bladder och blod från toxins…

    Apple Cider Vinegar innehåller mineraler och trace elements som potassium, calcium, magnesium, phosphorous, chlorine, sodium, sulfur, copper, iron, silicon, fluorine.

    Apple Cider Vinegar’s vitamin content includes Vitamin C, Vitamin E, Vitamin A, Vitamin B1, Vitamin B2, Vitamin B6, Provitamin beta-carotene, Vitamin P (bioflavonoids).

    Jag dricker apple cider vinegar varje dag. Nyligen hade jag en bladder infection och jag tog fyra doser på dagen, inom 24 timmar var infectionen spårlöst försvunnen, och infektionen var så pass stark att jag hade ont pee-pee och fick go varje 1/2 timme… Jag har haft dessa infectioner tidigare och har då tagit recept belagd medicin, men den receptbelagda var aldrig så effektiv som min egen remedy…

    Det gäller att få kroppens Ph värde till 7! Håller man den vid 7, så slipper man de flesta sjukdomar, trot eller inte. En remedy att få kroppens Ph till 7 är följande:
    8 teskedar nypressad lime juice, (eller lemon), 1/4 tesked baking soda och halvt glass vatten. Denna mix har perfekt PH-7. Drick den morgon och kväll på tom mage…

    Nu ska jag ta min apple cider vinegar conconction… :o )

  • sandbuzz says:

    Tillägg! Johnny du kan också fylla på med 16 ounces vatten till apple cider vinegar om du vill ha mildare smak.

    Vill också nämna att jag har arthritis i ryggraden och nacke med inflammation. Har tagit Celebrex, Aspirin och Tylenol som egentligen inte har hjälpt ett sk–t…

    När jag började med apple cider vinegar kuren så var inflammationen och värken i ryggrad och nacke borta i två-tre dagar…I swear, it’s the truth and nothing but the truth…

  • Bossebus says:

    Sandbuzz:

    Jag kan inte hålla mig! :-D
    Weird Facts

    I övrigt går det lika bra med ättika.

    Johnny:

    Att kopulera dagarna i ända och äta kokosnötter tror jag blir ganska tråkigt i längden.
    I övrigt verkar det som ‘Raw food’ och liknande varianter ‘stenåldersdieters’ goda inverkan är ganska dåligt vetenskapligt bevisade. Men tror man på det så…

    Alla vill vi väl ha en allsidig kost av råvaror som är odlade/uppfödda utan gifter och genmanipulationer.
    Tyvärr vet vi idag väldigt lite om vad för tillsatser/metoder som industrin använder sig av.

    Se tex debatten om sk transfetter som smygs in överallt. I viss mån har det ersatts med kokosfetter som egentligen är ännu värre. Vad är det för fel på traditionellt smör? (För dyrt?)

  • sandbuzz says:

    Bossebus, there you go! :o )

  • Johnny says:

    Sandbuzz:

    Det är märkligt att det naturliga skulle vara extremt, det är väl snarare så att vi i dagens civilisation äter extremt onaturligt.

    Visst skulle man kunna vara moderat och äta ett gram choklad en gång i veckan, äta tre köttbullar på julafton, ett kokt ägg på påskafton, ta ett glas champange på nyårsafton och röka en joint på mammas begravning, utan att det skulle medföra några större föroreningar och skador av kroppen. Det är för mig lättare att sluta med all skadlig konsumtion och slippa väcka alla gamla abstinensbesvär till liv, precis som det är för en alkolist, som sällan klarar av att dricka ett glas när han vill, det blir lätt en hel flaska varje dag i stället.

    Du har rätt att kroppens PH-balans är viktig för hälsan. Enligt vetenskapen så blir mig veterligen all rå naturlig föda basisk i kroppen, medans all onaturlig kokad föda blir sur i kroppen. Jag betvivlar inte dina upplevelser med äppelvinäger, men varför äta på ett sådant sätt att man behöver använda äppelvinäger överhuvudtaget, det verkar för mig mycket bättre att äta naturligt och vara i perfekt balans hela tiden. Skulle människan behöva äppelvinäger för att överleva så skulle den växa i naturen och det gör den inte.

    När det gäller reumatism så vet man idag att sjukdomen orsakas av hög konsumtion av animalisk föda som innehåller urinsyra och kroppen lagrar ut överskotts urinsyrekristaller i lederna. Det i särklass bästa och säkraste sättet att bota denna sjukdom är att vattenfasta under läkar ledning och sedan inte tillföra animalisk föda, är det inte akut så kommer en naturlig vatten, frukt, grönt diet ge kroppen optimala förutsättningar att hela skadorna för alltid. Vilka kemiska symtomdämpande kemikaliska piller du än äter, så dämpar de enbart symtomen (smärta) men åtgärdar aldrig orsaken, för det kan bara kroppen göra själv, fast då måste den få chansen och slppa bombarderas med animaliskföda/urinsyra så att den kan rensa ut överskottet. Kroppen är en självrensande och självhelande organism, hjälp den göra sitt jobb och du blir frisk och glad.

    Det finns en utmärkt bok skriven av läkaren Herbert Shelton som heter “Fasting can save your life.” Det är fantastiskt vilka helande egenskaper kroppen har när den får chansen med denna rena naturmetod. När människor får feber stänger kroppen av aptiten och då är det vatten och vila som gäller för maximal healing. Ex vid högt blodtryck, lyckas dagens bästa medeciner som har ett antal bieffekter sänka blodtrycket med 12/6 i genomsnitt, en 10 dagars vatten fasta och 7 dagars frukt och grönt diet sänkte blodtrycket med 37/12, dvs tre gånger effektivare och totalt ofarligt. Reumatism behandlas också framgångsrikt med fasta och naturlig föda, ju tidigare i förloppet dessto framgångsrikare resultat. Allt enligt denne erfarene läkare.

    Bossebus:

    Jag tror inte att jag blir berusad av tillräcklig mängd alkohål, jag VET det av egen erfarenhet. Jag tror inte att jag blir frisk och lycklig av att äta naturligt, jag VET det av egen erfarenhet. Jag har ännu inte träffat på någon annan människa som inte reagerat på likartat sätt, men därmed inte sagt att det finns. Varför inte vara sin egen vetenskapsman och testa själv och sedan veta själv?

    Om du skall vänta på vad vetenskapen kommer fram till så får du antagligen vänta länge. Det tog 50 år och 50.000 vetenskapliga undersökningar att komma fram till att rökning är skadlig för hälsan och nu står det skrivet på paketen. Min kropp visste direkt att rökning var skadligt och reagerade blixtsnabbt på första blosset med rejäl hosta, kroppen är gammal och vis, sinnet är ungt och dumt.

    “Stenåldersdieten” var naturligtvis mycket bättre än “Industridieten” är idag med alla sina nya produkter (bröd, pasta, flinger, youghurt, etc), processer och kemiska tillsatser, men jag talar om den ursprungliga naturliga dieten före stenåldern, som människokroppen är designad av naturen att fånga och äta utan teknologi, eftersom det ursprungligen inte fanns någon teknologi (eld, vapen, kläder, etc). När människan lämnat ursprungsstadiet och inträtt i stenåldern så behärskade våra förfäder redan eld, vapen, kläder och kunde med dess hjälp anskaffa annan föda (stora vilda djur) och också utvandra från sitt naturliga habitat.

    Hur man än väljer att vilja förstå det så är det enligt min erfarenhet en fantastisk hälsokraft i naturlig föda och fasta vid sjukdom, sedan är det upp till var och en att pröva själv.

  • sandbuzz says:

    “Det är märkligt att det naturliga skulle vara extremt, det är väl snarare så att vi i dagens civilisation äter extremt onaturligt.”

    Nah, jag menade inte att det naturliga är extremt. Jag menade att man inte behöver ta till extrema åtgärder och äta allt rått, (min egen opinion). Människan har i 10,000 tals år kokat/grillat sin föda och ännu har vi inte lyckats dö ut som species…Att vi äter onaturligt håller jag med om. Min son är vegetarian, han har sett “the light” före mig…Det finns nog inget skadligt i att koka/steam rotfrukter och grönsaker. Det enda negativa är att man förlorar mineraler och vitaminer i processen…

    “Du har rätt att kroppens PH-balans är viktig för hälsan. Enligt vetenskapen så blir mig veterligen all rå naturlig föda basisk i kroppen, medans all onaturlig kokad föda blir sur i kroppen.”

    Precis det har jag också lärt mig…

    “Jag betvivlar inte dina upplevelser med äppelvinäger,”

    AppelCIDERvinägar…

    “men varför äta på ett sådant sätt att man behöver använda äppelvinäger överhuvudtaget, det verkar för mig mycket bättre att äta naturligt och vara i perfekt balans hela tiden. Skulle människan behöva äppelvinäger för att överleva så skulle den växa i naturen och det gör den inte.”

    Därför att jag ibland tycker om att äta en god steak, fläskkotlett eller annat grillat kött. Det händer inte ofta, jag äter rött kött endast ett fåtal gåbger om året, så appelcidervinäger är min metod att hålla kroppen i balance. Applen växer i naturen, Johnny och genom en naturlig fermentation får man vinäger…

    “När det gäller reumatism så vet man idag att sjukdomen orsakas av hög konsumtion av animalisk föda som innehåller urinsyra och kroppen lagrar ut överskotts urinsyrekristaller i lederna.”

    Det har jag också lärt mig på egen hand, men ingen läkare säger det till oss. Därför har jag på egen hand forskat inom “healing” och kommit fram till att apple cider vinegar är mer effektiv än de kemikaler som läkarna föreskriver oss, som du säger bara dämpar smärtorna…

    Jag dricker 2-3 liter vatten varje dag, vet inte om det är tilläckligt men där verkar gränsen ligga för mig, eller jag får stå och pee-pee hela dagen. Med vattenfasta eller stor förbrukning av vatten får man vara försiktig med saltet i kroppen att det inte kommer ner på farliga nivåer. Därför supplementerar jag ibland med sea salt i vatten…

  • Johnny says:

    Hej Sanbuzz:

    “Nah, jag menade inte att det naturliga är extremt. Jag menade att man inte behöver ta till extrema åtgärder och äta allt rått, (min egen opinion).”

    Well, äter man inte allting rått så äter man inte naturligt, då äter man civiliserat enligt min definition. Det är naturligtvis normalt, eftersom att 99.99% av mänskligheten gör så idag, men det är inte naturligt, det är ett beteende som utvecklats över tiden och kräver kontroll av eld. Du är säkert medveten om att ingen annan djurart tillagar sin föda över eld och någon gång i tidens begynnelse så gjorde vi det med innan elden.

    “Människan har i 10,000 tals år kokat/grillat sin föda och ännu har vi inte lyckats dö ut som species.”

    Det stämmer att vi inte dött ut, men det är f-n inte långt borta. Människan idag är väldigt degenererad om man jämför med de vilda djuren. En del anser att vår kropp har anpassat oss över tiden till att äta grillat kött, det är antagligen det första födoämne som vi tillagat över eld i princip sedan stenåldern. Själv märker jag en enorm skillnad på att äta färsk frukt, grönt, nötter eller en köttmåltid. För något år sedan åt jag grillad lax med kokt potatis till lunch, jag blev helt slut och fick gå hem och lägga mig och sova i 4 timmar.

    Vetenskapsmännen säger att enzymerna dör vid 46 graders cellcius och att det är negativt för födans vitalitet. 1930 konstaterade läkare att kroppen utvecklade vita blodkroppar vid förtäring av kokt föda men inte vid förtäring av rå föda. Själv har jag märkt att när min kropp är ren efter en längre period på naturlig rå frukt & grönt diet och jag sätter tänderna i en kokt måltid, typ laxen ovan, så dröjer det bara någon minut innan slemproduktion i näsa sparkar igång och jag tvingas snyta mig, kroppen producerar slem för att fånga upp främmande partiklar för transportation ut ur kroppen.

    Tar du två morötter från köksträdgården och kokar den ena och sedan återplanterar båda så växer inte den kokta moroten, den är död, den har förlorat sin livskraft, den har förlorat vatten, näring, tuggmotstånd och sin vackra friska färg. Jag har läst att ca 60-80% av näringsämnena försvinner vid kokning. Enligt min erfarenhet är all föda som inte är naturlig och i sin råa form på ena eller andra sättet skadlig och devitaliserande för kroppen, slembildande, syrabildande, vitablodkroppsbildande, igenslammande, förstoppande, förslöande, deprimerande och i längden sjukdomsframkallande där hjärt och kärlsjukdomar samt cancer är de två största dödliga sjukdomarna.

    Jag vet inte exakt hur ÄppelCiderVinäger framställs. Är det en helt naturlig process med äpplen och vatten som jäser utan några som helst onaturliga tillsatser och ingen uppvärmning sä är det bästa möjliga, men ändå en tamisk föruttnelseprocess där äpplena förlorar sin optimala vitalitet. Äpplet har högst vitalitet när det är moget och sitter på trädet, bäst att äta då. Färskpressad äppeljuice håller hög vitalitet första timman men saknar fibrer. ÄppelCiderJuice växer inte i naturen, jag skulle valt att äta äpplen eller dricka färskpressad äppeljuice i stället för maximal vitalitet.

    “Jag dricker 2-3 liter vatten varje dag, vet inte om det är tilläckligt men där verkar gränsen ligga för mig, eller jag får stå och pee-pee hela dagen. Med vattenfasta eller stor förbrukning av vatten får man vara försiktig med saltet i kroppen att det inte kommer ner på farliga nivåer. Därför supplementerar jag ibland med sea salt i vatten…”

    När jag läser detta så förstår jag att du är både intresserad och kunnig samt framför allt villig att pröva och se hur saker och ting fungerar för dig. När jag vattenfastar så dricker jag ungefär 3 liter vatten per dag. När jag äter frukt och grönt så dricker jag inte speciellt mycket vatten alls eftersom käket innehåller så mycket vatten. Din vatten konsumtion verkar ligga på bra nivå.

    Jag har också prövat att dricka vatten med saltlösning från havssalt och Himalyasalt. Jag märkte ingen ökning av vitaliteten. Vad jag har läst så kan inte kroppen tillgodogöra sig oorganiskt salt, utan endast salter som finns i växter och frukter. Däremot upplever jag att bad i salt havsvatten är utmärkt och välgörande för huden. Jag har varit mycket salt beroende och salt binder vätska i kroppen och blodtryck ökar och njurar lär få jobba hårdare. Måste man använda salt så är havssalt och bergsalt att föredra framför vanligt raffinerat salt som är mycket starkare och innehåller antiklumpningsmedel E501, 502, 503 (?). Ungefär som att det är bättre för kroppen att dricka öl i stället för starksprit. Sedan så har jag aldrig sett något annat djur salta sin måltid i naturen och innan jag gör det så äter jag inte salt, :-)

    Vår mänskliga naturliga föda skall vi kunna fånga med våra bara händer och tänder, den skall vara attraktiv i färg och form, den skall lukta och smaka gott i sin naturliga form. Det är inte mycket annan föda än mogen frukt (avocado, paprika, gurka, tomat, etc är också frukter) och ett fåtal grönsaker ex morot, isbergssallad som uppfyller de kraven. När man äter frukt så dödar man ingenting utan ingår i den miljonåriga symbiosen mellan fruktträd och människa, en av naturens intimaste relationer, som blomman och biet, det är underbart.

    Rå fisk, fågel och kött smakar inte mycket och stekta utan salt och peppar och sås så smakar det inget speciellt heller, för att inte tala om kokt eller friterad potatis utan salt. Salt korrumperar mina smaklökar och är mycket beroendeframkallande och medför att man förlorar känslan för smak och mättnad när maten är saltad.

    För mig är det idag solklart efter alla erfarenheter att naturlig föda i form av rent vatten, färsk frukt, färska grönsaker och råa nötter är det absolut bästa som finns att äta för att uppnå optimal hälsa och glädje. Att minimera giftintaget via huden genom att välja naturligaste tandkräm, tvål, schampoo, tvättmedel och diskmedel är också värt att tänka på. Även om det är svårt att bryta livslånga matvanor och beroenden så är belöningen fantastisk, att få uppleva denna underbara glädje och kärlek till livet och alla dess kreationer är värt allting. Det finns det flera som vittnar om och om du inte har läst Professor Arnold Erhet eller Joe Alexander och deras upplevelser och insikter av att sluta äta civiliserat och äta naturligt så tror jag att du skulle älska att läsa deras böcker. Här är en bra länk:

    http://www.arnoldehret.org/catalog/index.php?cPath=23&osCsid=9af83b6a69acfa643

    Blatant Raw Foodist Propaganda – Joe Alexander

    Professor Arnold Ehret’s Mucusless Diet Healing System

    Rational Fasting For Physical, Mental & Spiritual Rejuvination

    Här har du tre underbara böcker för totalt USD23. Trevligt att prata med dig Sanbuzz, :-)

  • sandbuzz says:

    Hej Johnny, trevligt att prata med dig också i detta viktiga ämne. Och tack för värdefull information du ger mig…

    “Jag vet inte exakt hur ÄppelCiderVinäger framställs. Är det en helt naturlig process med äpplen och vatten som jäser utan några som helst onaturliga tillsatser och ingen uppvärmning sä är det bästa möjliga, men ändå en tamisk föruttnelseprocess där äpplena förlorar sin optimala vitalitet. Äpplet har högst vitalitet när det är moget och sitter på trädet, bäst att äta då. Färskpressad äppeljuice håller hög vitalitet första timman men saknar fibrer. ÄppelCiderJuice växer inte i naturen, jag skulle valt att äta äpplen eller dricka färskpressad äppeljuice i stället för maximal vitalitet”

    Johnny, äppeljuice bryter inte ner urinsyrekristaller i lederna, men det gör Apple Cider Vinegar, och det är poängen med att dricka det. Jag tror att juicer på grund av sockerhalten bidrar till uppbyggande av kristaller i kroppen när kroppen är mättad på fruktsocker och kan inte längre absorb. Jag har inga vetenskapliga bevis, det är endast min misstanke då jag dagligen druckit appeljuice utan någon som helst lindring av inflammationen i ryggraden. Lindringen kom snabbt när jag började med apple cider vinegar. Ett tips jag hittade hos Earth Clinic…

    The apple cider vinegar jag köper är organisk och unpastuerized…

    Again, tack för länkar…
    :)

  • Johnny says:

    Sandbuzz:

    “The apple cider vinegar jag köper är organisk och unpastuerized.”

    Det låter utmärkt med organiskt och opastöriserad, bästa kvalitet med andra ord.

    Om du upplever hälsoförbättring av att dricka Äppel Cider Vinäger, så lita på din egen erfarenhet. Jag kan inte svara på varför ÄCV fungerar lindrande i detta sammanhang och din förklaring låter rimlig. Som jag har förstått det, så rensar kroppen själv ut urinsyrekristaller ur kroppen vid en längre vattenfasta.

    Vattenfasta verkar vara mirakel medecinen vid sjukdom och naturlig rå föda (vatten, frukt, grönt, nötter) verkar vara mirakel käket för optimal hälsa och vitalitet samt glädje.

    The Pleasure Trap (Mastering the Hidden Force that Undermines Health & Happiness) av Ph. D. Douglas J. Lisle och D.C. Alan Goldhamer är också en intressant bok, skriven av läkare och redogör för de hälsoproblem som dagens människa möter och är full av intressanta hälsofakta och råd. T ex att 10 dagars vattenfasta och 7 dagars rå föda var tre gånger så effektivt som dagens blodtrycksmedeciner som har många olika biverkningar. De här läkarna verkar föreskriva 80% rå och 20% kokt vegitarisk föda, inte 100% naturligt, men tydligen utmärkt för hälsan. Finns på Amazon.

    Det är nu det gäller att få erfarenhet och kunskap samt gärna vidtaga preventiva åtgärder innan man blir sjuk. Har man ingen erfarenhet av fastans och rå födans fantastiska hälsoeffekter så kommer man att följa läkarens order när han skriver ut blodtrycksmedecin och då har man antagligen förlorat sin hälsa för alltid.

    Den som är frisk har 100 önskningar och den som är sjuk har bara en.

Kommentera gärna. Första kommentaren modereras, sen är det fritt fram. Svenska bokstäver: å,ä,ö,Å,Ä,Ö

XHTML: Du kan använda de här taggarna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>