Politik

Apples Steve Jobs snubblar, iPhone 4, Antennagate och framtiden


Ingen verkar ha ställt sig frågan hur det kom sig att Silicon Valley återigen har lyckats förnya sig själv och plötsligt bli den mobila webbens ledstjärna, tio år efter kraschen kring millennieskiftet.

Men så har alltså skett, till stor del tack vara Apples märkliga förvandling från en allt mer marginaliserad aktör på den fasta webben, mer lik Sun än något annat företag, till världens mest innovativa mobilföretag.

Att Steve Jobs och Apple nu snubblar på samma sätt som Intel gjorde med sin Pentium chip och som Intels Andy Grove har beskrivit i sin viktiga bok Only the Paranoid Survive: Book Preface visar bara att både Jobs och Apple trots allt inte är ofelbara, som Jobs också påpekade i sitt framförande i torsdags på Apples campus någon kilometer från där jag sitter och knackar på min bärbara dator den här varma lördagen.

Apples iPhone 4 har alltså problem med mottagningen på sin antenn, ett problem som kan fixas med en “stötfångare”, ett litet hölje av gummi som alla köpare ska få som gör att man inte av misstag kan täcka antennen med handen.

Geoffrey A. Fowler, Ian Sherr och Niraj Sheth skriver i Wall Street Journal om Jobs framträdande och om Antennagate som incidenten kallas: A Defiant Steve Jobs Confronts ‘Antennagate’ – WSJ.com

“This has been blown so out of proportion that it’s incredible,” he said. “There is no Antennagate,” he added, mocking what he said were media attacks prompted by Apple’s size and success. Mr. Jobs’s claim that all phones suffer from similar problems drew fire from Apple’s smartphone rivals, … Mr. Jobs apologized to customers who have had problems with the iPhone 4, but stopped short of saying that Apple’s design choices were to blame for what has become a public-relations problem for the Silicon Valley giant. …He said that the company has sold more than three million iPhone 4s since it went on sale June 24, and defended it as “perhaps the best product made by Apple.”

 

Axplock från den nordiska pressen:

DN.se – Nyheter – Toppnyheter,
SvD – Senaste nytt,
SvD – Mest kommenterat,
Expressen: Nyheter,
VG RSS

Länkar:iPhone, Blackberry, Nokia, HTC, Nexus One htmlentities(iPhone, Blackberry, Nokia, HTC, Nexus One)

[tags] Mobile Internet, iPhone, Blackberry. Smartphones, Smarttelefoner, Motorola, Ericsson, Palm Pre, GSM EDGE, UMTS, CDMA2000, DECT, WiMAX, Apple, Google, Nokia, Qt, Webkit, T-Mobile myTouch 3G, Google Nexus One, Augmented Reality, Förstärkt verklighet, Tryckskärmar,Cydia, Pekskärmsmobil, [/tags]

5 thoughts on “Apples Steve Jobs snubblar, iPhone 4, Antennagate och framtiden

  1. Pernilla

    Jag försökte övertala min chef att köpa iPhone4 till oss på jobbet men för döva öron. Han köpte X10 mini åt oss allihopa. I och för sig så är den också en bra telefon.

    Jag kommer köpa min iPhone4 från Nymobil.se – de säljer den olåst. Jag tycker det är jobbigt att köpa en låst version för då kan man inte använda den utomlands.

  2. Omar Henriksson

    >påstod att även alla andra mobiltillverkare har samma problem, något som definitivt inte är fallet<

    Om Du kollar på YouTube så hittar du runt 50 snuttar som visar motsatsen.

    Hela "Antennagate" är i huvudsak ett amerikanskt gate, eftersom täckningen i större delen av Europa är så mycket bättre att en dip i telefonens signalstyrka inte alltid innebär tappad kontakt. Jag tror halva gaten beror på AT & T, och jag tror också att AT & T exklusivitet för iPhone är Jobs största tabbe någonsin.

    Men som 99,9% av alla andra tyckare så tror jag. Baserat på de fakta jag lyckats hitta. Jag äger ingen iPhone 4, kommer heller inte att köpa en för jag är nöjd med min 3Gs. Det blir en iPad i stället, när den kommer.

    Tyvärr säljer den så bra i USA att man ännu inte kunnat lansera den over here.

  3. Böhm-Bawerk

    “Snart kommer mobiler och läsplattor att bli som vilken konsumentartikel som helst, som en CD-spelare eller mikrovågsugn, vem bryr sig var eller av vem den är gjord?”

    Du bryr dig alltså inte om vem som har tillverkat din CD-spelare? Fascinerande. De flesta jag känner som äger en telefon som kostar någorlunda mycket är även angelägna om att ha ett vettigt märke på exempelvis stereo, TV, bil, o.s.v. Nu finns det säkert även en och annan som vill ha ett premium-märke på sin ugn också (det är antagligen vanligare i home-stylade centrala Stockholm än bland de “vanliga nördarna” som jag själv umgås med).

    Folk vill ha en TV-apparat som det står Samsung/LG/Sony på. Inte “Andersson”, “Finlux” eller något annat kines-märke med påklistrad svensk logga på. Inte ens på något så trivialt som mp3-spelare vill man ha något annat än iPod-loggan (70 procents marknadsandel ungefär).

    1. Lennart

      Böhm-Bawerk: Så är det faktiskt inte här i USA, annat än med mode, bilar och vissa lyxprodukter som just pekskärmsmobiler. Visst, det finns alltid statussökare men jag skulle bli förvånad om speciellt många har den ringaste aning om vilken slags TV de har. Jag har det i alla fall inte.

Comments are closed.