Google +, Googles enda chans att överleva mot Facebook?

This post was written by Lennart on June 30, 2011
Posted Under: Silicon Valley,Sociala Nätverk

Google + är Googles senaste, men långt ifrån första, försök att överleva mot Facebook. Vem minns inte Google Buzz, Orkut och Google Wave, alla misslyckade försök att slå sig in på den sociala webben.

Googles problem blir allt mer akuta allteftersom hotet från Facebook med dess slutna Webb växer sig allt starkare. Nu handlar det på sikt om Googles överlevnad, vilket är orsaken till att Google nu återigen satsar på sitt eget socialá nätverk.

Claire Cain Miller skriver i New York Times om Google+Google Introduces Facebook Competitor, Emphasizing Privacy – NYTimes.com

The debut of Google+ will test whether Google can overcome its past stumbles in this area and deal with one of the most pressing challenges facing the company. At stake is Google’s status as the most popular entry point to the Web. When people post on Facebook, which is mostly off-limits to search engines, Google loses valuable information that could benefit its Web search, advertising and other products. But Google+ may already be too late. In May, 180 million people visited Google sites, including YouTube, compared with 157.2 million on Facebook, according to comScore. But Facebook users looked at 103 billion pages and spent an average of 375 minutes on the site, while Google users viewed 46.3 billion pages and spent 231 minutes. Advertisers pay close attention to those numbers — and to the fact that people increasingly turn to Facebook and other social sites like Twitter to ask questions they used to ask Google, like a recommendation for a restaurant or doctor.

Google har en detaljerad genomgång av Google+ på sinb logg, även om Google+ än så länge befinner sig i Beta.

Jag måste erkänna att jag är skeptisk till om Google+ kommer att lyckas. Men vi får se, företaget har helt enkelt inget val om man man ska kunna överleva mot Facebook som under de senaste månaderna har snyltat flera Google-chefer.

Axplock från den nordiska pressen:

SvD – Startsidan,digi.no, ITavisen.no

[tags] Sociala medier, Web 2.0, social media, Twitter, bloggar, blogs, Craigs List, Silicon Valley, Facebook, Digg,Google+, Google och Facebook [/tags]

Reader Comments

Menar du verkligen “överleva” bokstavligt? Måste man vara störst inom alla områden på internet för att överleva där? Att det inte räcker med oligopol, utan att monopol är absolut nödvändigt?

#1 
Written By Hannu on June 30th, 2011 @ 12:34 pm

Självklart så handlar slaget mellan Google och Facebook om annonsintäkterna och där FB säkert ligger bäst till just nu. Fast när det blir frågan om värde och “verkshöjd” på de två antagonisternas respektive applikationer så tycker jag inte att FB spelar i samma division som Google.

Googles potential är, iaf hittills, så enormt mycket högre än FB:s som inte är annat än ett community som av någon (obegriplig) anledning lyckats få en totalt dominerande ställning på den marknaden. Visst jag använder till viss del själv FB eftersom de är så dominerande men i ärlighetens namn har de inte tillfört webbvärlden så värst mycket.

Tvärtom har ett antal bättre och mer specialiserade communitys “bommat igen” eftersom användarna ansett sig tvingade (“alla finns ju där”) att istället närvara på de meningslösa uppdateringarnas och irriterande apparnas tummelplats nr 1. Visst det går att använda FB i marknadsföringssyfte för den som är smart men i det stora hela är FB faktiskt något som jag och säkert de allra flesta andra också lätt skulle kunna vara utan. Vid en jämförelse har Google åstadkommit så mycket mer av nyttokaraktär att det inte är minsta tvekan om vilken jag håller på i den här bataljen.

#2 
Written By Bosse on June 30th, 2011 @ 1:41 pm

Varifrån Googles intäkter kommer är lätt att se i deras rapoorter. Eftersom FB inte är börsnoterat är det utrymme för gissningar och förmodningar.
Medans det är företag som köper tjänster av Google och FB (min förmodan) har privtpersoner som användare så blir pengaflödena annorlunda. Privatpersoner håller som bekant hårdare i sina plånböcker.

#3 
Written By H2 on June 30th, 2011 @ 3:47 pm

Rick Falkvinge, f.d partiledare för piratpartiet och numera internetevangelist, är i vilket fall som helst helt lyrisk:

http://falkvinge.net/2011/06/30/google-just-myspaced-facebook/

#4 
Written By Peter Andersson on June 30th, 2011 @ 4:29 pm

Hannu, jag menar överleva som företag. Givetvis kommer Google att överleva i många år, men kom ihåg vad som hände med Sun, och konkurrensen idag är etter värre. Om Facebook skulle börja förlora reklamintäkter till Facebook då skulle det mycket farligt.

#5 
Written By Lennart on July 1st, 2011 @ 2:08 am

Det är möjligt att Google lever farligt och att de självklart måste bevaka sina positioner när det gäller annons/reklammarknaden gentemot Facebook. Som jag ser det lever dock FB ännu farligare eftersom själva den tekniska lösningen för FB i stort sett saknar värde och hela företagets värde ligger i medlemsdatabasen. Med tanke på det och den oerhört föränderliga tid vi lever i rent allmänt och förändringshastigheten på nätet i synnerhet så är FB:s framtid självklart ytterst oviss. Den dag det är något annat (det “nya nya” ;) som har större dragningskraft på folk än att kika på sina kompisars statusuppdateringar kommer FB:s tid på toppen att vara över och risken är då att hela bygget rasar som ett korthus. Google har fler ben att stå på. Faller de på ett område kan de skapa värde med något annat. Nej nu måste jag in på FB och rapportera om min kommande lunch och var den ska avnjutas. ;-)

#6 
Written By Bosse on July 1st, 2011 @ 10:13 am

Googles inkomstmaskin är väl fortfarande söktjänsten?

#7 
Written By Per A. on July 1st, 2011 @ 5:19 pm

Add a Comment

required, use real name
required, will not be published
optional, your blog address