Google
 
Web www.usabloggen.se

Engelska, tyska, kinesiska och vilka andra språk i svenska skolan?

Skrivet av Lennart on September 27, 2011
Posted Under: Samhälle

Medan många skolor här i USA, däribland långt ner i sydstaterna, redan satsar stort på kinesiska, så verkar Sverige ännu inte riktigt ha insett vikten av kinesiskan för Sveriges framtida handel med Kina.

Vad många nog ännu inte inser är hur oerhört mycket enklare det har blivit att lära sig utländska språk tack vare Internet, sociala nätverk, radio, video, weblexikon, Google translate mm. Det går helt enkelt inte att jämföra med hur det var för några decennier sen.

Metta Fjelkner Och Tobias Krantz, skriver i Dagens Nyheter om Vi måste satsa på tyska och kinesiska i skolan – DN.SE

Vi kan också konstatera att den svenska skolan inte har anpassats efter den kommande efterfrågan på kinesisk språkkompetens. Läsåret 2009/2010 fanns 13 elever inskrivna i kinesiska som modernt språk i årskurs 9 i grundskolan. Motsvarande siffra för tyska var 21 004 elever, för spanska 37 721 elever och för franska språket 16 176 elever.

Samtidigt är det viktigt att man börjar redan från första klass om inte ännu tidigare. Detsamma gäller f.ö. med datorspråk.

Som alla språklärare vet så gäller det att lära sig ett språks melodi, dess rytm och dess mönster, och det är speciellt viktigt när man lär sig den melodiska Kinesiskan. Repetera, repetera, repetera. Den som har gått i japanska Kumon-skolor vet vad jag talar om.

Den kinesiska grammatiken är busenkel men att lära sig läsa tar tid eftersom tecknen inte visar uttalet utan det måste man lära sig tecken för tecken. Dock det får man som sagt igen på den enkla grammatiken.

Men jag tror att Svenskt Näringsliv har fel när de tror att vi behöver kinesisk-talande affärsmän för att handla med Kina. Kineserna kan redan nog med engelska för det. Nej vad språket lär oss är den kinesiska kulturen, kinesernas sätt att tänka, att förhandla, att se på världen. Det är det som är återbäringen, plus det personliga nöjet av att kunna läsa t.ex. Du Fus och Bai Juyis dikter. Det berikar våra liv. Precis som Emil Kästners charmerande Emil und die Detektive.

Jag skulle också satsa stort på arabiskan och även på turkiskan. Och precis som vi idag har svenska skolor där all undervisning sker på engelska så skulle jag sätta upp kinesiska, och arabiska skolor. Tyska skolan finns ju redan.

Språk är viktigt men man måste börja så tidigt som överhuvudtaget möjligt, absolut före 15. Sen blir det mycket svårare och efter 20 är det kört. Då lär man sig mycket sällan att tala idiomatisk och utan brytning.

Men man kan också lära sig språk av en annan anledning. Esperanto är ett mycket bra språk att kunna för den som vill resa runt i världen och träffa trevliga och litet udda människor. Esperantotalarna har sitt eget sociala nätverk och brukat vara pigga på att träffa och hjälpa varandra.

Lojban är ett nytt språk med en logisk grammatik som är avsett att kunna förstås av både människor och datorer.

Om det finns någon Esperanto eller Lojban-entusiasm som skulle råka läsa den här bloggen så vore det onekligen roligt att höra litet om de båda språkens ställning i Sverige.

Men på sikt kommer datorerna frammarsch att göra det onödigt för alla utom lingvister att lära sig utländska språk. Den amerikanska armen använder redan små bärbara översättningsmobiler i Irak för att föra enklare samtal med irakierna. Och om så där en 30-50 år kommer dom att bli så bra att vem som helst kan prata vilket språk som helst, i alla fall vardagsprat, som t.ex. “hur många kulsprutor har du gömt i trädgårdsskjulet ” (går även bra i de amerikanska sydstaterna).

Svenska bloggar om: , , , ,

Axplock från den nordiska pressen:

DN.se – Debatt – Senaste debatta,DN.se – Debatt – Senaste debatta

8 Comments

Kommentera gärna. Första kommentaren modereras, sen är det fritt fram. Svenska bokstäver: å,ä,ö,Å,Ä,Ö

XHTML: Du kan använda de här taggarna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>