Kommer rasistmordet på Trayvon Martin i Orlando i Florida att kosta Obama valet?
Här i det kosmopolitiska och toleranta Silicon Valley är sån här rasism okänd. Men i Sydstaterna är det fortfarande något som ligger och fräter strax under ytan. Och eftersom USA aldrig har tagit tag i sitt rasistiska förflutna, som man t.ex. gjorde i Tyskland efter Andra Världskriget, så är det något man inte kommer att kunna lägga bakom sig. Och som fortsätter att kosta människoliv.
Axplock från den nordiska pressen:
svt.se – Nyheter världen,Ekot, Ekot, Debatt – Debatt – hem, Debatt – Debatt – hem, KvP: Nyheter
Svenska bloggar om: Vapen i USA, Vapenlobbyin i USA, Weapons United States, Amerika Vapen, Vapen i Amerika, Skjutvapen i USA, Trayvon Martin
Page 2 of 2 | Previous page
Peter Andersson:
March 23rd, 2012 at 9:04 am
Jag fattar inte – om “alla” vita i Florida redan röstar på republikanerna så kan väl en stor allmän debatt om frågan bara leda till att extra många svarta registrerar sig för att rösta och sedan röstar emot dem?
Marcin:
March 23rd, 2012 at 9:28 am
Kanske var den där Zimmerman inne och tittade på olämpliga sidor som spred hatpropaganda. Vår allas franske Zimmerman har har en lösning på dylika problem…
http://www.rt.com/news/merah-sarkozy-terrorism-toulouse-200/
San:
March 23rd, 2012 at 9:42 am
Vit är väl en sanning med modifikation om en judisk/hispanic man, inte precis arketypen för en waspy sydstatsrasist. Däremot är Stand Your Ground lagen helt vansinnig.
Johnny:
March 23rd, 2012 at 10:17 am
Hur vet man att det rör sig om ett rasistiskt mord? Här är det vit vakt som skjuter svart 17-åring som rör sig olagligen genom en bevakad s.k. gated community på kvällen, om jag förstått saken rätt. En riktig svart eller vit rasist skulle väl skjuta så många vita eller svarta som möjligt tänker jag?
Well, jag tycker att USA börjar halka efter Europa i både skjutande och rasism. I går sköt fransk polis en muslimsk massmördare som skjutit tre franska soldater utanför en bankomat och tre judiska barn och deras lärare, precis en månad före presidentvalet i Frankrike.
Om det fortfarande finns rasism mellan svarta och vita i USA idag efter så många år tillsammans, plus samma språk och religion i ett ungt och öppet invandrar land, så undrar man hur det skall gå mellan muslimer och Européer i Europa, två mångtusenåriga kulturer som krockar fullständigt med varandra. Våldet och kriminaliteten bara ökar hela tiden, ett slags lågintensivt inbördeskrig och polisen klarar inte av att skydda medborgarna, det är bara en tidsfråga innan situationen eskalerar till fullskaligt inbördeskrig i flera europeiska länder. Mångkulturen framstår i praktiken, när alla vackra floskler är sagda, som ett mycket effektivt sätt att förstöra ett tryggt och fungerande samhälle.
Lennart:
March 23rd, 2012 at 3:22 pm
Peter: Så vore det kanske om människor vore logiska. Vad Obama riskerar med att ingripa är att republikanerna då kan säga att här kommer återigen “Washington” och trampar över våra fri och rättigheter. Och om “Washington” representeras av en afroamerikansk justitieminister och en “muslimsk/socialistisk/afroamerikansk” president så kommer Obama att få det svårt att vinna över den vita majoriteten. Den kvarlevande rasismen i sydstaterna är en mycket ömtålig fråga som Obama helst vill undvika eftersom han vill framställa sig som en amerikansk och inte afroamerikansk, dvs en minoritetspresident.
H2:
March 23rd, 2012 at 5:06 pm
Denna tragiska händelse kommer ha stor betydelse, kanske även politiskt som Lennart skriver. Tråkigt är att svensk media med TT och SVT i spetsen vinklar den och ger inte alla kända fakta.
Att det finns rasism i detta är jag övertygad om, de inspelade samtalen är frisläppta och det är bara att lyssna på han som kallas ”vakt”. Det var en självpåtagen roll han hade och enligt ocregister (vår papperstidning) var hispanic/vit och upskattad av de alla inklusive de svarta i den blandade bostadsområdet. Sedan 2004 har han larmat polisen 46 gånger av olika orsaker alltifrån öppna garagedörrar till misstänkta individer i området. ”vakten2 har tidiage varit handgemäng med polis med blev aldrig åtalad
Trots instruktioner förföljde han den unge killen (som helt legalt var i området boende hos sin pappa och hans flickvän) och någonstans blev det en konfrontation och handgemäng som slutade med att Trayvon sköts med ett skott.
I detta klipp http://www.youtube.com/watch?v=KmnqKotpSD0&feature=related är det en person som larmar 911 under slagsmålet. Det hörs någon som skriker på hjälp och ca 40 sekunder in hörs skottet. Det betyder att slagsmålet måste hållit på längre, personen som larmar behöver lite tid att ringa osv.
Vem som skriker kommer säkerligen att kunna analyseras.
I Florida har polisen på plats rätt avgöra om det kan ha varit självförsvar. ”Vakten” blödde ur näsa och bakhuvudet och därmed så valde han att fria…..
Polismästaren har avgått åtminstone temporärt och attorneyn (åklagaren?) i fallet likaså. För mig indikerar det att dom är medvetna att utredningen är dålig. En riktig utredning på fed nivå skall nu göras och det är bara att hoppas den blir rätt. En av parterna kan tyvärr inte berätta sin version.
Borde Sveriges media förmedla att Trayvon pratade i telefonen när han blev skjuten? Uppgiften om slagsmålet fanns ute en vecka(!) innan nyheten uppmärksammades i Sverige. http://abcnews.go.com/US/neighborhood-watch-shooting-trayvon-martin-probe-reveals-questionable/story?id=15907136#.T2s8q3kuhBk
Borde det inte vara Trayvon som hade rätten om självförsvar på sin sida när han blev förföljd? Det enda skotten som avlossades var dödande. Det låter som avrättning, det går ju att sikta på mindre vitala delar.
Det är åt helvete fel att någon kan bli skjuten och ärendet skall avgöras av en enskild polis och inte en domstol. Oavsett rätt till självförsvar eller inte
Christer W:
March 23rd, 2012 at 6:49 pm
När jag lyssnar på ljudupptagningen så hörs skottet mycket tydligt och dämpas inte av något. För mig ger ljudbilden att det är minst en meter mellan skytten och offret och att eldriktningen är vänd mot telefon. Det är en aning frekvensstegring i ljudet av skottet.
Det verkar också som offret inte stod upp när skottet avfyrades för i så fall hade ljudet dämpats, grabbens kropp hade så att säga skapat ljudskugga.
Ljudbilden av ropen på hjälp tyder också på att ljudkällan ligger lågt och inte är vänd mot telefon. (råkade ut för en som låg och skrek på hjälp nedanför en kaj, trots att vi såg honom på ca 60 meters håll det var knappt att det hördes att han skrek allt vad han kunde
Mycket tyder på att skottet var ren avrättning.
Hanne:
March 23rd, 2012 at 10:58 pm
Johnny: varför ska kulturerna behöva krocka med varandra? Hälften av mina grannar är muslimer och vi ignorerar varandra vänligen precis som alla andra svennar gör.
Johnny:
March 24th, 2012 at 10:53 am
Hanne, trevligt att det fungerar för dig och dina muslimska grannar. Så är det tyvärr inte över allt i Europa idag, här krockar muslimsk islam och sekulär demokrati rätt ofta med varandra, trots stor segregation till våra ca 200 invandrargetton i Sverige, där arbetslösheten är 40% eller mer, bidragsförsörjningen omfattande och kriminaliteten hög.
Värst drabbat är väl Malmö och Södertälje där de segregerade förorterna snarare är stadsdelar och mötet mellan svenskar och invandrare blir mer frekvent och i skolan förstås. Det skapar oro och rädsla bland de som drabbas av mångkulturen. Det har hittills givit upphov till fyra invandringskritiska partier i Sverige, varav ett i riksdagen sedan 2010.
Problemen verkar tyvärr bara bli större snarare än mindre, speciellt med tanke på alla morden i Malmö den senaste tiden. Malmö med ca 270.000 invånare hade 900 personrån 2011 och centrala Köpenhamn med ca 1 miljon hade 400 personrån, det säger en hel del om utvecklingen i Malmö.
http://www.sydsvenskan.se/varlden/danskar-chockas-av-malmos-ransiffror/
Hanne:
March 24th, 2012 at 11:34 am
Johnny: jag känner till malmö…min syster bor där och jag bor några mil därifrån i Helsingborg. Det är en mycket trevlig stad, malmö.Helsingborg är sjukt segregerat, när du korsar en trädgårdsgatan går du från mitt “dåliga” område med många invandrare till det ” fina” området där jag aldrig sett en invandrare. Staden skiljs av en gata! I malmö blandas det ganska friskt, och där är en mer avslappad stämning än i Helsingborg. Jag lovar. Åk dit! Mina muslimska grannar är förövrigt de bästa jag haft, däremot den svenska tjatkärringen på översta våningen..usch. Att bo i ett helsvenskt lägenhetshus är det värsta som finns. Där kan man knappt leva normalt utan att det klagas. Ha inte hundar, ställ inte soporna där, det får inte låta när ni har sex, dammsug inte för sent, lyssna aldrig på musik,sluta städa balkongen det trillar ner skit på min, håll tyst!
Johnny:
March 25th, 2012 at 1:17 pm
Hanne: Intressant att få veta lite om Helsingborg och segregationen där som skiljs av en gata. Har en bekant i Malmö som berättar om liknande erfarenheter, går man på fel gata så ökar risken för att bli personrånad markant, vilket han blivit ett halvdussin gånger under sitt 24-åriga liv i Malmö.
Svenskarna i Costa del Sol i Spanien, har sin svenska kyrka, skola, butiker, restauranger, radiostationer, tidningar, läkare, tandläkare, advokater, hantverkare, etc och talar oftast ganska dålig spanska. Spanjorerna klagar en del på dålig integration och på den svenska enklavekonomin som inte kommer spanjorerna till del i tillräcklig utsträckning.
Lennart:
March 25th, 2012 at 4:39 pm
Johnny: Intressant kände inte till det. Det lär vara likadant i Thailand.
Lennart:
March 25th, 2012 at 4:46 pm
Hanne: Att Malmö är en trevlig och kosmopolitisk stad kan jag själv intyga efter ett par besök. Just sundet, Danmark och närheten till kontinenten gör att den känns mer sydländsk än t.ex. Stockholm.
När jag växte upp i Uppsala mitt under Välfärdssamhället så var det precis likadant, arbetarkvarteren där jag aldrig satte min fot skilde sig helt från det “fina” Uppsala där vi bodde. som Owe Thörnqvist förevigade i http://www.owethornqvist.com/Texter/norrastationblues.htm.
Och jag håller helt med, mångfald är bra.
Kate:
March 25th, 2012 at 10:52 pm
Johnny: Jag har ofta sett att du komentera på usabloggen och ofta tycker jag att din kommentar är faktiks en aning framlingsfientliga och jag som har en grekisk pappa giller inte det. Eftersom min pappa har det typsika ljusa utseende så tror många att han är svensk och då blir han bemött bra men när han börjar prata så hör man hans brytning och då har jag ofta märkt att folk kollar annorlunda och blir mer ja du är en invandrare får man fråga vart du kommer ifrån och så vidare. De flesta svenskar får då en helt annnan ansiktesmin jaha du är en invandrare.
Så jag kan bara tänka mig hur dt är 1000 gånger värre för folk som har icke ljust utssende och att dem oftas bara på grund av sitt utseende får ett helt annan bedömande än vad en person med svenskt utseende får.
Det tycker jag är ett mkt större problem än dt så kallade muslimsproblem som du ofta pratar om.
Du vet väl i såna här så kallade ghetton så är dt bara 14 procent av invandrarena som bor där!
Invandrarna betalar mer till staten än vad dem får i bidrag!!
Rapport efter rapport visare att folk som bor i Sverige blir allt mindre religös oavsett vilket land de kommer ifrån.
Glöm inte att dt aldrig finns något vi mot dem utan bara VI OCH DEM = ALLA
Lennart:
March 26th, 2012 at 3:18 am
Kate: Begreppet invandrare finns faktiskt inte här i USA och allra minst i Siloicon Valley. Jag är ofta på föredrag där talaren inte bara är född utomlands utan ofta talar mycket dålig engelska. Men jag har aldrig någonsin hört någon anmärka på att personen i fråga r invandrare. Det tar man liksom för givet.
I Sverige har jag också märkt att äldre släktingar till mig som tidigare varit invandrarfientliga helt ändrar mening när dom själva kommer i kontakt med människor från andra länder.
Johnny:
March 26th, 2012 at 4:21 pm
Kate: Tack för dina synpunkter. Invandringen är varke svart eller vit utan både och, med alla färger där i mellan. Det finns både positiva och negativa konsekvenser med migration och jag försöker debattera båda, men kanske jag varit för kritisk ibland och att du uppfattat som främlingsfientlig. Jag har inget emot människor, men är emot dåligt fungerande invandring och för bra fungerande invandring. Jag har inget enot greker heller, har själv varit där några gånger och tycker det är ett underbart vackert land vid Medelhavet, underbar mat, vänliga människor, fantastisk kultur och mycket ärliga var min erfarenhet, en vän lade plånboken på receptionsdisken för inlåsning på morgonen och när han kom tillbaka på eftermiddagen låg den kvar på disken, det är nog inte många länder som den skulle göra det. Andra kanske har andra erfarenheter av Grekland, men det är i alla fall min. För några år sedan brukade jag gå på grekisk restaurang som var full med grekiska invandrare som festade och dansade till härlig grekisk musik, bara två kvarter till Lilla Grekland, det var roligt. Förstår att du tycker det är tråkigt när andra människor reagerar negativt mot din grekiska pappa, det skulle jag också göra.
Invandringspolitiken medför många positiva och negativa konsekvenser för både svenskar och utlänningar och jag är som sagt för att öka de positiva konsekvenserna och minska de negativa på bästa möjliga sätt, vilka de är kan man säkert diskutera en hel del om beroende vilken verklighetsuppfattning man har. Terrordåd och kriminalitet skapar mycket rädsla, oro och otrygghet som ibland leder till medial och politisk samt folklig hysteri eller övedrivna rädslor för främmande människor.
Sedan har media ofta förskönat och förnekat positiva och negativa konsekvenser och oroliga kritiker har stämplats som islamofober, främlingsfientliga, rasister, fascister, nazister, etc, allt för att förhindra saklig debatt som är nödvändig för att en demokrati skall fungera bra. USA, Canada och Australien verkar klara av det där med invandring bäst, det är också unga invandrarnationer med lång invandrarkultur. Europa verkar ha betydligt större problem med sin invandring, speciellt från Mellan Östern och Nord Afrika, men även många kriminella från Baltikum, Polen och Balkan. Europa består av många gamla nationalstater med olika språk, lagar, kultur, etnicitet, etc sedan tusentals år tillbaka, till Sverige kom Homo Sapiens för ca 14.000 år sedan och är genetiskt präglade av klimat och mat och är ganska olika vårt orginal utseende i Afrika, innan utvandringen började för 50.000 år sedan om man får tro på det man läst, från svart till vit hudfärg, blont hår och blåa ögon, hur många generationer det tog vet jag inte, men anpassning av kroppen till solen är ett faktum.
Det finns också många ekonomiska intressen som verkar för stor invandring, främsta aktören är Svenskt Näringsliv som vill ha billig arbetskraft på lager i arbetslöshet för att hålla löner och inflation låga, vid onödigt stor arbetslöshet skapar det intensiv konkurrens och konflikt om jobben och människor blir rädda och otrygga. Milton Friedman talade om naturlig arbetslöshet och i Sverige blev det jämnviktsarbetslösheten som idag är 6.5%, dvs den arbetslöshet som behövs för att hålla inflationen under 2%, annars tvingas riksbanken höja räntan. Det invandringsindustriella komplexet är omfattande och många tjänar pengar på rulliansen och finns alltid risker för att saker och ting spårar ur ordentligt.
Well, när man ser denna vackra somaliska kvinna tala flytande svenska berätta om sin besöksresa till Minnesota blir man glad, den kanske svenskaste enklaven i USA, och konstatera att 60% av somalierna i USA hade jobb, mot bara 18% i Sverige, intressant och konstruktivt att försöka förstå varför?
http://www.canal7.se/popup_arkiv.php?id=333 (funkar för mig i IE)
Kate:
March 26th, 2012 at 7:20 pm
Johnny: Jag har följt den här bloggen väldig läng men däremot så har jag aldrig kommentar förut. Men jag har läst usabloggens alla inlägg om politik och oftaste så har jag sätt ditt namn förkomma där du skriver väldigt främlingsfientliga inlägg. ´Många av dem har Lennart besvart på och varje gång så har det visat sig att ditt främlingsfientliga inlägg inte stämmer men trots det så fortsätter du med samma framlingsfientliga inlägg även om du vet att dem är fel.
Det spelar inte roll hur många förargument för invandring jag lägger upp som är för invandring eftersom du har redan bestämt dig att invandring är dåligt.
Jag glömmer aldirg när Lennart skrev en gång i sin kommentar att han alltid blir förvånade hur folk alltid hittar på anledning till att det skulle vara okej att diskrimerna andra grupper. DU är en av dem som tycker att diskriminering är bra och du vill ha ett samhället där det ska finns ett vi mot dem men helst är nog din stora dröm att alla muslimer & vissa invandrare flytttar ifrån Sverige för gott.
Jag tycker inte vi i Sverige har ett invandreproblem utan snarare så tycker jag att vi har problem med att acceptarr andra människor, att vi diskriminera andra männsikor vilket är ett större problem. Eftersom skulle människor behandlas likadan och ha samma chanser så så skulle många av samhällets problem försvinna.
Men samtidigt så tycker jag att det störtsta problemet är folks besatthet att vägra acceptera att en som kanske heter ” mohammed” och säger att han är svensk att folk inte accpeter han som svensk. Det finns många som inte trk Zlatan är svensk men jag tycker han är svensk om han skulle säga att han är svensk så skulle inte jag ifrågsätta det men däremot så skulle många andra speciellt sdare ifrågasatt det och säga nej zlatan du är inte svensk. Zlatan är ju mångmiljoner och mkt känd men ändå så gillar inte SD honom och då förstår man det spelar inte roll om du är en lyckade utlänning lr en misslyckade utlänning för du hör ändå inte hemma här i Sverige eftersom SD ser Zlatan som en utlänning och utlänningar hör inte hemma i Sverige.
Om du tycker att vi har ett invandreproblem vad är din lösning på det? DEt är så vanligt att ni Sdare tycker det men ni har aldrig någon lösning?
Jag däremot tycker det är större problem att folk blir utsatt för rasism och inte får samma chanser som etiska svenskar får.
Jag tror på mångfald och när du börjar acceptar alla människor som dem är så kommer ditt liv bli bättre. För allt det här hatet som du matar dig själv med förstör dig bara. Jag hatar inte dig utan jag tycker synd om dig som är så framlängsfientlig.
H2:
March 26th, 2012 at 7:37 pm
Kate, det är inte det minsta svårt att hålla med dig!
Erik:
March 26th, 2012 at 9:13 pm
För det första så visar inslaget inte alla aspekter på händelsen och man borde då ställa sig frågan: Varför? Varför får tittarna inte alla bakgrundsfakta?
För det andra så är konflikter mellan olika etniska grupper väldigt vanliga. Det är en av de vanligaste orsakerna till varför krig har startats på alla kontinenter genom alla århundraden, och det kan man inte lägga skulden på alla vita för (Zimmerman tillhör dock minoriteten “latinos”).
För det tredje så bör man sätta sig in i situationen i USA och studera hur det faktiskt ser ut i brottssstatistiken. Alla brott går att bryta ner i faktorer med etnicitet på offren, etnicitet på förövare, preocentuell fördelning i brott totalt och så vidare. Fakta finns att tillgå på Justice Department för den som orkar forska och förstår vad den läser.
I det här aktuella fallet är inte alla korten på bordet. Tar man reda på lite mer om fallet så tror jag man får sig en funderare.
Vi får se om alla som har kommenterat här och förfasat sig över händelsen har samma uppfattning när hela historien är berättad.
Bossebus:
March 26th, 2012 at 9:47 pm
Tack Kate!
Johnny:
March 27th, 2012 at 1:55 am
Kate: Jag har aldrig sett dig argumentera för någonting på denna blogg tidigare, sjäv har jag kommenterat många olika samhällsfrågor under några år, jag gillar bloggen och de som kommenterar här, jag gillar USA och att läsa om vad som händer där, visst anser jag att många på denna blogg är lite väl vänstervridna och utopiska kulturmarxister som vill att de rika skall betala allting men absolut inte de själva.
Sedan finns det ett slags självhat blad vänsterextremister som hatar att de är födda vita och vad deras förfäder gjorde, speciellt populärt är den ensidiga rasismen, att det är den vite mannen som är rasist och har en skuld för sin historia, och att alla som är vita är rasister. I ex Syd Afrika har flera vita farmare mördats och statsministern där sjunger vita hatsånger för att ta ett motstridigt exempel, ett annat är att invandrar ungdomar i Sverige som attackerar vita, blonda och blåögda Svennjävlar och Svennehoror, men det verkar inte du bry dig ett dugg om. Sedan konflikten mellan kristna och muslimska invandrare, mellan turkar och kurder eller mellan sunni- och shiamuslimer i olika förorter.
Du verkar helt förblindad av dina egna traumatiska erfarenheter för att din far inte bemöttes på ett positivt sätt och anser det vara värsta formen av rasism. Jag har aldrig sagt att det inte är ett problem. Men du projicerar en massa fördomar genom dina filtrerade glasögon mot verkligheten. Du saknar helt förmåga att sätta dig in i andra människors erfarenheter, såväl negativa som positiva. Det är bara din ensidiga verklighet som gäller och då är alla svenskar rasister, speciellt de som beklagar sig över att drabbas av ökad terrorism, kriminalitet, förvandling av sin boendemiljö, ökade skatter och minskande välfärdsresurser, samt en stor osäkerhet om när uppoffringen är tillräcklig. Du är extremt känslosam och ensidig, saknar förmåga till kritisk analys och försöker stämpla mig som främlingsfientlig och hävda dig själv som den goda och fina människan, trots att du vägrar att ta ansvar för de konsekvenser som den invandringspolitik du stödjer skapar. Du vägrar att se de stora problem som stor och snabb invandring skapat i Sverige och Europa, arbetslöshet, bidragsberoende, kriminalitet, konflikter om jobb, bostad och välfärd. Du anklagar SD för att de inte har några lösningar som du gillar och därför är det rasistiska åsikter från ditt ensidiga och färgade perspektiv. Hur vill du själv lösa problemen? Genom att anklaga andra för främlingsfientlighet och rasism eller förneka att det faktiskt existerar problem som bör åtgärdas?
Du påstår helt felaktigt att invandringen efter 1975 har varit lönsam för Sverige. Jag har tagit del av minst ett dussintal olika ekonomers beräkningar och de visar alla på ett underskott på mellan 1-10% av BNP, det är beklagligt att de inte kan räkna fram samma siffra, men offentliga data är bristfälliga och ekonomerna räknar in olika kostnader och intäkter. Vi har idag 500.000 arbetslösa i Sverige och drygt 50 miljoner i Europa, vi har inte någon brist på arbetstagare men stor brist på arbeten, det skapar problem vid en hög invandring eller bortser du från det också du som är så god och fin?
Det är svårt att diskutera olika konsekvenser av invandringspolitiken med en så hysterisk och egocentrisk person som du själv, som är helt absorberad av sina egna ensidiga erfarenheter och inte kan se den andra sidan av myntet, hur skall du kunna bidraga till en bättre fungerande migrationspolitik? Din lösning är att hata Sverigedemokrater och andra som inte har samma inskränkta åsikter som dig själv, därför tycker jag synd om dig. Alla människor är lika mycket värda, även Sverigedemokrater, eller hur?
roger:
March 27th, 2012 at 9:41 am
Johnny: “Men du projicerar en massa fördomar………”
Haha, vem är det som projicerar fördomar?
“Du saknar helt förmåga att sätta dig in i andra människors erfarenheter, såväl negativa som positiva. Det är bara din ensidiga verklighet som gäller och då är alla svenskar rasister, speciellt de som beklagar sig över att drabbas av ökad terrorism, kriminalitet, förvandling av sin boendemiljö, ökade skatter och minskande välfärdsresurser, samt en stor osäkerhet om när uppoffringen är tillräcklig. Du är extremt känslosam och ensidig, saknar förmåga till kritisk analys och försöker stämpla mig som främlingsfientlig och hävda dig själv som den goda och fina människan, trots att du vägrar att ta ansvar för de konsekvenser som den invandringspolitik du stödjer skapar. Du vägrar att se de stora problem som stor och snabb invandring skapat i Sverige och Europa, arbetslöshet, bidragsberoende, kriminalitet, konflikter om jobb, bostad och välfärd. Du anklagar SD för att de inte har några lösningar som du gillar och därför är det rasistiska åsikter från ditt ensidiga och färgade perspektiv……..
…..Det är svårt att diskutera olika konsekvenser av invandringspolitiken med en så hysterisk och egocentrisk person som du själv, som är helt absorberad av sina egna ensidiga erfarenheter och inte kan se den andra sidan av myntet, hur skall du kunna bidraga till en bättre fungerande migrationspolitik? Din lösning är att hata Sverigedemokrater och andra som inte har samma inskränkta åsikter som dig själv, därför tycker jag synd om dig.”
O allt det där vet du om Kate trots “Jag har aldrig sett dig argumentera för någonting på denna blogg tidigare”
Vet inte om det var menat som underhållande ironi, men det fick mig att skratta iallafall.
F.ö. har Kate såklart helt rätt i det hon skriver.
Hanne:
March 27th, 2012 at 11:47 am
Den största sorgen med att vara främlingsfientlig måste nästan vara att man blir fast i en väldigt snäv värld och verklighet. För mig som älskar att resa hade det ju blivit enormt svårt att åka till de länder jag varit i och samtidigt avskytt människorna där. Eller det kanske bara är när de bor i Sverige som vi hatar dem?
Det finns en problematisk psykologisk faktor hos människor som gör det svårt att vara helt utan fördomar: behovet av att kategorisera. Att dela in saker och ting i kategorier är människans sätt att förstå omvärlden. Att det sen ovan på det finns ingroupfavouritism ( man tillskriver den gruppen man anser sig tillhöra bättre egenskaper)gör det ju inte bättre direkt.
Kate:
March 27th, 2012 at 3:43 pm
Johnny: Om du hade läst det inlägget i början så skrev jag att jag aldrig har kommentera någon ting på usabloggen men däremot har jag ofta sett dina kommentarer!
Jag tror det inte spelar någon roll vad jag säger eftersom du kommer ändå inte tro på mig. Men däremot undrar vad tjänar du på att varje dag tro på dessa lögner göra det att ditt liv blir bättre?
Många av dem här så kallade problem med invandrare som du trk Sverige har ju faktiskt till en viss mån orsakts av dig och andra person som har den främlingsfientliga åsikter. För dig kommer alltid en muslim vara muslim och en muslim enligt kan aldrig bli svensk. Tänk att som invandrare varje dag möta männinskor som har samma åsikter som dig. Som avskyr dem bara för att dem är invandraare som inte ser en person bara en jävla blatte. När man möter en sån här attityd vad tror du hände med en människan? Trots den starka rasismen som många invandrare möter så forsätter dem ändå vara positiva och dem vill bo i SVerige.
Men problem det spelar ingen roll ifall dem är bra eller dåliga utan du vill bara ha ut invandrarna eftersom du anser att dem inte hör hemma i Sverige.
Att hata invandrare och säga att man gör dt för att det är vissa som missköter och tänker jag bara va??
99procent av våldtäkter utförs av män men ska jag då också hata alla män bara för att några av männen har misskött sig. Jag tycker personligen dt låter som en usel bortförklaring som man använder sig där man vill göra det okej att hata en helt grupp pågrund av några som inte sköter sig.
Ja jag har blivit djupt påverkan eftersom jag ofta känner att min pappa tvyärr möts av en viss främlingsfientlighet och dt har jag gjort att tänk på andra människor som blir utsatta för ännu mer hur mkt det skadar dem. Den upptäcken har gjort att jag är starkt emot främingsfientlighet och hela köret. Det finns inte mkt jag skulle dö för men alla människor värde är jag beredd att dö. För när jag har sett med mina egna ögon vad rasism gör mot människan har jag lovat mig själv att varje dag kämpa emot det varje det.
Jag har inte sagt att jag hatar Sd utan jag trk synd om eftersom dem ser inte hur deras rasism skadar Sverige och männsikorna som blir utsatta för det. SD säger att dem älskar SVerige men det gör dem inte eftersom en som älskar Sverige vill inte spela ut grupper i samhället mot varanadra utan i stället enda dem för ensam är ingen stark.
Och till ni andra som håller med mig så säger jag bra för tillsamman så kan vi fortsätta vår kamp mot rasism. För tillsammans är vi starka
och det är då vi kan besegra rasism.
Bossebus:
March 27th, 2012 at 8:36 pm
Heja Kate!
Lennart:
March 27th, 2012 at 10:59 pm
Kate: Mycket bra skrivit, kunde inte hålla med mer. Kul att du hittade hit, hoppas att du fortsätter att kommentera!
Skrev följande som kommentar till Hannes kommentar som även passa här:
Mitt eget paradexempel på hur “invandrare” och “utlänningar” blir människor är en chef jag fick här i USA som var afroamerikansk. Alltså inte “blandad” utan helt afrikansk. Först lade jag givetvis märke till det, men sen efter några månader skulle han resa till Washington och jag skulle arrangera ett möte för honom. Min kollega i Washington ville veta hur han såg ut eftersom han skulle möta honom på flygplatsen. Jag började beskriva honom, omkring 180 lång, smärt, i 40-årsåldern. Sen kunde jag inte komma på något annat. Det var först senare jag kom på att ja visst, han är ju afroamerikan. Så blir det, “invandrarna” blir människor.
Lennart:
March 27th, 2012 at 11:10 pm
Hanne: Bra skrivet. Det är svårt att riktigt sätta sig in i hur främlingsfientliga människor tänker eftersom de är så emotionella och ologiska. Mycket av det där brukar försvinna för de som kommer i kontakt med människor från andra kulturer. Mitt eget paradexempel är en chef jag fick här i USA som var afroamerikansk. Alltså inte “blandad” utan helt afrikansk. Först kade jag givetvis märke till det men sen efter några månader skulle han resa till Washington och jag skulle arrangera ett möte för honom. Min kollega i Washington ville veta hur han såg ut eftersom han skulle möta honom på flygplatsen. Jag började beskriva honom, omkring 180 lång, smärt, i 40-årsåldern. Sen kunde jag inte komma på något annat. Det var först senare jag kom på att ja visst, han är ju afroamerikan. Så blir det, “invandrarna” blir människor.
Johnny:
March 28th, 2012 at 1:54 am
Tja, vad skall man säga?
De gamla vanliga vänstertomtarna har uttalat sig i fältet och tävlar i att vara godast och finast samt föraktfullast och levererar som vanligt bara själrättfärdigande sentimental smörja om hur kosmopolitiska, utbildade, fina och goda de själva är och saknar därför helt förmåga att sätta sig in i andra människors erfarenheter.
Ni som uttalar er har aldrig själva blivit personrånade, misshandlade, våldtagna eller mördade som många andra svenskar har blivit, tack vare den invandringspolitik som ni själva hyllar. Ni väljer i stället att förneka ansvaret och verkligheten, samt hävda att det är de som påtalar invandringsproblematiken med ökad arbetslöshet, ökat försörjningsstöd, ökad kriminalitet, ökade konflikter, hat och rasism (ömsesidig) som följd, är rasister och främlingsfientliga, snacka om att skjuta budbäraren. Ni vill ju inte ens inse och ta ansvaret för alla de problem som er hyllade politik skapat, de skyller ni fegt på de som påtalar sakers tillstånd. Väx upp och tänk rätt eller lev som ett kräk.
Till och med Janne Josefsson (SVT reporter) erkänner att journalisterna förskönat verkligheten av invandringen till Sverige. Han säger att det är det största journalistiska sveket sedan andra världskriget. “- Vi journalister har hyllat invandringen och stämplat alla arbetare som klagat och fått sina bostadområden förvandlade som rasiter, medans vi själva bor i fina vita områden fria från alla mångkulturella problem.”
Tja, vad skall ni säga nu? Att ni bara ville vara goda, fina och politiskt korrekta åsiktsidioter som aldrig förstått vilka problem invandring till Sverige medfört? Lycka till med det!
H2:
March 28th, 2012 at 5:19 am
Johnny, jag bryr mig inte ett dugg om vilken politisk inställning kommenterarna har men själv ligger jag väldigt nära Gauck, den nyvalde tyske presidentens politiska åsikter. Nämligen “leftwing, liberal conservative”.
Men i sak har du väldigt rätt när du skriver “Ni som uttalar er har aldrig själva blivit personrånade, misshandlade, våldtagna eller mördade”. Med säkerhet är det väldigt få mördade som kommenterar både denna och andra bloggar
Hanne:
March 28th, 2012 at 9:03 am
Johnny: och du tror att det är invandrare som står för de brotten? Du tror inte svennar begår brott? Sista brottet jag såg inträffade för några veckor sedan utanför mitt fönster. En rakad vit man som krossade framrutan på en bil med 3 tegelstenar. Bilen tillhörde för övrigt en invandrare. Att brott begås förnekar ingen, men brott har inte med ras att göra, snarare utanförskap.
roger:
March 28th, 2012 at 10:04 am
Johhny: Anser mig själv ligga ganska långt till höger.
Tycker bara inte stater och regeringar skall bestämma vilka som skall få bo var.
Kate:
March 28th, 2012 at 4:45 pm
Johnny: Nej jag tävlar inte om att vara godaste eller finaste, Men när jag har sett med mina ögon hur mina nära och kära behandlas av så kallade främlingsfientliga personer har det gjort mig mkt skeptisk mot rasism.
DU vet inte hur dt är trösta sin bästa vän som är svart och som VARJE DAG stöter på rasism varje dag. Jag har sett med mina ögon den rasism hon möter och jag ser hur den skadar henne och jag önskar inte äns min värsta fienden ett sånt straff att VARJE DAG BLI UTSATT FÖR RASISM.
Jag har med mina egna ögon den rasism som min pappa stöter på även om den är mildare än den rasismen som min bästis stöter på. Folk som reagera på hans brytning och man ser en helt annan blick i deras ögon.Folk som trk min pappa pratar dåligt svensk eftersom han har en stark brytning men dt är ironisk är att han pratar mkt bra svensk och han har ett mycket stort ordförråd. Men däremot är det ingen som tänker på det utan folk tänker bara på den “jvla brytning”. Jag tänker men slut tänk på den “ävla brytning”och lyssna på vad han har att säga i stället.
JA du Johnny när jag har sett dettta och det är det här som har gjort mig otroligt emot rasism. När du ser en grupp muslimer så ser du bara en enda person medan när jag ser en grupp muslimer så ser jag olika person som är olika till sättet också. Vissa av dem är goda vissa av dem är onda. Jag önskar att du någon gång lär dig att skilja på grupp och person.
Det är mkt intressant faktskt eftersom jag bor i ett område där det bor så kallade “invandrare” trots det så har vi inga problem. Det är lugnt och bra område.
I Vellinge som är en Sverige rikaste kommuner och som vi vet att dt nästan bara bor svenskar där, lever busschufförena i skräck eftersom det är några fulla ungdomsgäng som härjar på bussarna och man pratat om att inför vakter på bussarna. Jo sverigedemokraterna har redan kollat upp vilket vad dem här ungdomsgängen har för nationellt och tvyärr så visade sig att ungdomsgäng var svenskar och det nämns inte ett ord om dt i SD bloggar men däremot hade det varit icke svenskar så hade dem skrivit miljonstal långa inlägg om det. Ser du brott har inget med att göra från vilket land du kommer ifrån
Men när en svensk kille blev rånade på sin på mobil av en utländsk kille och den utländska killen hade sagt ge hit telefon jävla svenne. Då blev många sd rasande och kolla på den här jävla blatten vem tror han att han är! Men däremot när jag läst om det så ser jag mig framför en ung kille som bor i ett land där han betraktas som en jävla blatte och han är en andra klass medborgare och det spelar ingen roll vad han gör även om han sköter sig lr inte han kommer alltid i mångas ögon förbli en jävla blatte som ska vara tacksam att han har fått tak över sitt huvud. Men ska han också vara tacksam för att han bor i ett land där han inte får kalla sig svensk där han från tiden ålder lärt sig du är ingen svensk??!!. Tänk dig att bo i ett sånt land som du är född lr uppvuxen i och trots det så får du inte kalla dig svensk! Dt säger bara hur sjukt den svenska mentaliteten här och det är någonting som många rasister trk är okej men vaddrå han är ju en blatte. Nej han är en svensk och slut ifrågasatt han nationellitet .
Jag vet att jag tjatar mkt om det att se alla som svenskar men när vi gör det så kommer många av problem som vi har försvina av sig själv.
Tänk dig själv ni är 5 familjemedlemmar 4 är vita och en svart. Om man från tidig ålder säger till den svarte familjemedlemmen du är ingen av oss och du kommer aldrig bli dt och man hela tiden ifrågasätter hans hudfärg. Då är chans mkt stor att han börjar hata sin familj och får problem. Men däremot hade ingen ifrågasatt hans hudfärg och fått han att känna sig acceptera så hade han älskat sin familj och känt lojalitit mot den eftersom han har blivit behandlat bra och han har blivit accepterade.
När Sverige och deras befolkning börjar se alla som svenskar då kommer landet bli mkt bättre och få en bättre sammanhållning.
Bossebus:
March 28th, 2012 at 4:53 pm
Modigt Kate!
Lennart:
March 28th, 2012 at 5:31 pm
Johhny: Ni som uttalar er har aldrig själva blivit personrånade, misshandlade, våldtagna eller mördade som många andra svenskar har blivit, tack vare den invandringspolitik som ni själva hyllar. Logik, logik, logik.
1) Första satsen: Ni som uttalar er har aldrig själva blivit personrånade, misshandlade, våldtagna eller mördade
2) Andra satsen: som många andra svenskar har blivit
3) Tredje satsen: tack vare den invandringspolitik som ni själva hyllar
1) Första satsen: sant.
2) “Eller mördade”. Mordfrekvensen i Sverige är mycket låg.
3) Har ingenting med 1) och 2) att göra. Så det är helt ologiskt. Det måste du bevisa.
Så den enda sats som är sann är den första delen, före “eller mörade”.
Johnny:
March 28th, 2012 at 6:05 pm
Det är en märklig syn som många anhängare av mångkulturen och invandringspolitiken har, de verkar se sig själva som goda och de som är kritiska och påtalar problemen är onda rasister, budbäraren skall föraktas och fördömas samt stämplas som främlingsfientlig. Ett sätt att förneka de destruktiva konsekvenser som den invandringspolitik man själv stödjer skapat, som man nu inte vill kännas vid och skyller alla problem på rasistiska svenskar, kanske bekämt men föga konstruktivt. Sällan har uttrycket, “The road to hell is paved of good intensions”, varit mera träffande.
När Jimmie Åkesson säger att han vill begränsa invandringen med 90% så är han en rasist-fascist-nazist i media, men när David Cameron i UK säger samma sak så är media tysta. Cameron säger att han vill ha bra invandring och inte dålig invandring. Låter som en bra målsättning. Sverige kan rimligen inte ha större invandringen än man klarar av att integrera framgångsrikt.
Antirasisternas hysteriska fanatism är dagens vänsterfascister som trakasserar, hotar, förföljer och använder våld mot oliktänkande i dagens Sverige. Politiker har blivit hycklare och journalister förljugna propagandister som hyllar och skönmålar invandringen och förnekar dess negativa konsekvenser och invandringsindustrin tjänar pengar på miljardrullningen på skattebetalarnas bekostnad.
Idag kan man t ex läsa i GP att en 61-årig man blivit brutalt misshandlad av ett gäng ungdomar på 6-7 personer på Kortedalatorg och ligger i koma på sjukhuset, med hänsyn till att det hände söndagen den 18/3 och GP skriver om det idag och inte skrivit att de var etniska svenskar som gjorde det så är det med stor sannolikhet invandrare, vilket är vanligt vid denna typ av brott. Det mångkulturella samhällets brutala baksida har i så fall än en gång manifesterat sig i Sverige och så håller det på, dag ut och dag in är det personrån, misshandel, våldtäckt eller mord i media. Det är svårt att begripa hur mångkulturalister kan försvara en sådan utveckling.
Den unge kurden från Iran, Tino Sanandaji, som forskar om invandring på Chicago Universitet i USA, håller här ett föredrag på svenska som bör vara av stort intresse.
http://www.youtube.com/watch?v=HK96-4h2NvI&feature=endscreen&NR=1
San:
March 28th, 2012 at 6:43 pm
Jag blev mördad av en invandrare en gång, men det är bara att bita ihop.
San:
March 28th, 2012 at 6:46 pm
Förresten vad menar Lennart med att Tyskland tog tag i rasismen efter WW2. Günther Wallraff skulle nog ha ett och annat att säga om det.
Kate:
March 28th, 2012 at 7:09 pm
Här kommer det berömda ordet “massinvandringen”, man kan tro att det handlar miljontals människor som kommer till sverige. Men dt stämmer inte utan trots att du inte vill se sanningen Johnny så är den största gruppen som flyttar till Sverige svenskar som flyttar hem igen och så är det mkt från Norden som flyttar till Sverige. Så någon massinvandring från muslimska länder har vi inte hur mkt du vill tro det.
“År 2008 invandrade 101 171 personer till Sverige. 17 853 av dessa var svenska medborgare som återvände efter att ha varit bosatta utomlands. 9251 var medborgare i de andra nordiska länderna.
90 021 personer fick uppehållstillstånd eller uppehållsrätt (för utomnordiska EU-medborgare). Av dessa var 12% asylsökande och ytterligare 12% var anhöriga till tidigare asylsökande. 25% var arbetskraftsinvandrare. En tredjedel var anhöriga till andra än flyktingar. SCB har visat att år 2006 var en tredjedel av anknytningspersonerna födda i Sverige och nära 60% var svenska medborgare”
Problemet dt kommer aldrig finns någon bra invandring eller dålig. Ska vi gå oc testa alla nyfödda barn i SVerige och försöka lista ut vilka som är bra för sverige och dem som är dåliga utvisar vi det är ju så du menar.
Ska verkligen media skriva om alls statsminstrar, primärminstra i Europa om deras åsikter om invandring.
Vi vet inte vem som misshandlade gubben men det verkar som du blir mer upprörd över att det kanske var ett invandraregäng som misshandlade än ett svensk gäng. Men samtidigt ingen hemlighet du gör ju endå en skillnad på folk o folk. Det är okej för en svensk att begå brott men inte för en invandrare nejnej då ska den ut enligt dig.
Vi vet inte vem som misshandlade honom men ingen hemligthet att ni försöker få det att framstå att det var ett invandraregäng fast ni inte vet. För enligt er så kan aldrig svenskar begå brott.
Rapport efter rapport visar att brottsligheten är låg i SVerige jämfört med andra länder i europa och men enligt dig borde vi har massor med problem då tack vare invandring så har kriminialiten ökat men trots det så visar rapport efter rapport att det inte har gjort. Men ni sd vill ju inte se sannningen.
Glöm aldrig folk som kommer från olka länder kan vara rasister ingen hemlighet. Det spelar inte roll om du är kines, svensk, amerikan lr tysk lr sydafrikansk du kan ändå vara en rasist.
Hela tiden har du tjatat om invandrareproblem men trots att du är så upprörd så har du ingen lösning. Vi har större problem med rasism än invandring. Men din lösning är väl att kasta ut alla som missköter sig men då kanske vi ska utvisa all män för då slipper vi våldtäker eftersom vi vet att cirka 99,9 procent begås av män. och när vi har gjort så har vi löst problemt. Så tänker du men problemet är att trots att det inte finns några män kvar så kommer ju ändå folk våldtag fast vi kanske får en våg av kvinnnor som våldtar andra kvinnor men ska vi också utivsa då alla kvinnor för att slippa våldtäker???!!!.
Ser du det finns inga lätta lösning och kommer aldrig finns det för din lösning är ju bara att kasta ut folk men du ser det är ingen lösning som funkar.
Men jag hoppas endå för din skull eftersom jag tror på människan och jag vill ingen människa ont så hoppas jag innerligen att du blir vän med någon invandrare och så kanske du inser att det finns ingen skilland mellan dig och invandraren. Men dt viktaste att du lär dig skilland på en grupp och en person. En grupp kan aldrig vara ansvarig för att en perosn inte sköter sig men enligt dig så är ju gruppen ansvarig speciellt om det är muslimer vi pratar om.
Du kan komma med hur många argument du vill men jag kommer att knäcka alla dina argument.
Kate:
March 28th, 2012 at 7:10 pm
San: Klockren kommentar
Hanne:
March 28th, 2012 at 10:21 pm
Lustigt att kate blev kallad hysterisk, känslosam och ensidig och vi andra är åsiktsidioter. Det om något låter ju väldigt hysteriskt och känslosamt
Christer W:
March 28th, 2012 at 11:03 pm
Johnny, min grabb bor i närheten av Kortedala torg och han har visat mig på dessa grabbar. Det är ett löst sammansatt gäng med föräldrar som är både av svenskt finskt och annat ursprung. De är fler än dessa 6 omtalade, kanske totalt sett mer än ett dussin eller fler.
De har terroriserat och rånat andra ungdomar länge och hotat med våld om de inte lämnar över pengar,mobiler och annat. De har inte brytt sig i vilken etnisk eller kulturell bakgrund offren har.
Flera som har blivit utsatt för dem har lämnat in anmälningar om rån och hot till polisen, men inget har hänt.
Att det skulle sluta olyckligt för någon oskyldig var väntat eftersom hela den brottsliga verksamheten bygger på att hota och den dagen det kom någon som inte gjorde som de krävde så måste de leva upp till sina hot, att det skulle ske någon gång hade både polisen och soc haft klart för sig.
Johnny, du slänger ut en jävla massa dravel om situationer du inte har en blekaste aning om och det är alltid rasistiskt dravel.
Men det kan vara ett trauma som följd av ditt y-namn
San:
March 29th, 2012 at 1:27 am
Den främsta anledningen till att Jimmie Åkesson kallas nazist är nog för att han numera är partiledare för det nazistiska parti han en gång blev medlem i.
En sak som alltid fascinerat mig är varför t.ex Johnny ogillar att bli kallad rasist (han vill inte ens bli kallad Sverigedemokrat). Det bästa sättet att göra budskapet rumsrent är väl att avdramatisera ordet genom att kalla sig själva för just vad de är. Rasist och stolt över det.
San:
March 29th, 2012 at 1:30 am
Med detta sagt, det är mycket tveksamt att kalla detta ett rasistiakt mord. Är det något rasistiskt i historien då är det Stabford-polisen. Men framför allt är detta mordet blod på NRA:s händer och den vansinniga “Stand Your Ground-lagen”.
H2:
March 29th, 2012 at 2:09 am
San du kan ju lyssna på samtalet från Zimmermann till 911. http://www.youtube.com/watch?v=6aVwPqXc-bk
Efter att han fått bekräftat att det är en svart kille säger han något i stil med – Those a-holes always get away with it
Tveksamt om det kan tolkas som annat än rasistiskt, men välvilligt kan man kan tolka det generellt.
En advokat jag lyssnade på igår menar att Stand-your-ground inte kan gälla OM Zimmermann följde efter grabben.
Men jag tror du har rätt i att polisen har hanterat ärendet synnerligen klantigt. Det dröjer nog innan vi får reda på resultatet
Edward i Orlando:
March 29th, 2012 at 7:34 am
San//
Var du medvetet ellet icke ordvitsig? Stabford…..nu blev stackars Trayvon dock inte knivmördad….. Sanford är det ju och de har sen länge varit kända för att vara en jävla rasistisk bonnahåla.
För som jag ser det, rasister av typen Zimmerman finns det fortfarande alldeles för gott om i sydstaterna – men de jag är mest förbannad på är polisen i Sanford.
Och Stand-your-ground är så obota idiotisk, kortsiktig och ett sånt slicka NRA-r.. att man kan bli gråtfärdig för mindre.
San:
March 29th, 2012 at 8:00 am
Jag antar att det beror på vad man lägger i ordet rasist, läser man om Zimmermans liv och bakgrund så känns det inte självklart att stämpla honom som rasist. Fördomsfull, kanske. Jag får känslan av att det här är en person som ville bli hjälte.
Med det sagt, så undrar jag vad historien betyder för Jeb Bush. Han är ju populär och lär väl ställa upp i primärvalet 2016. Jag tror inte Stand Your Ground är populär bland independets och det här skulle kunna bli en valfråga.
roger:
March 29th, 2012 at 11:56 am
Johnny: Råder väl ingen tvekan om att det finns idioter även bland invandrare, men vi skall inte glömma att dina åsiktsfränder typ Breivik mfl ställer till med en hel del ickeutvecklande aktiviteter också.
Btw så blev du underhållande ägd angående ordet “massinvandring” av Kate, det rör sig om promille Johnny, då måste förstå det patetiska i vissa ordval som ni svänger er med?
O där arbetslöshetstjatet trodde jag att jag förklarat för dig tidigare, men du kanske kan förklara varför Finland är den samma som Sveriges. Eller varför Danmarks är högre än Sveriges. Arbetslösheten pendlar mellan 4-8% beroende på konjunktur, inte beroende på hur många invånare eller invandrare vi har.
Johnny:
March 29th, 2012 at 2:33 pm
San: Roligt att någon förstår humorn i det man skriver. Blev själv mördad av ett gäng vänsterfascister, som väl var fanns det en övervakningskamera som filmade händelsen, polisen kunde snabbt gripa mördarna, folket drog en djup suck av lättnad och jag fick tillbaka mitt liv av skattemyndigheten några veckor senare.
Kate: Självklart kommer du att vinna alla argumentationer eftersom du bara argumenterar med dig själv. Du tillskriver mig en åsikt som jag inte har sedan sedan argumenterar du mot den, en argumentationsteknik som brukar kallas “halmdocka”. Ett ex “Men jag hoppas endå för din skull eftersom jag tror på människan och jag vill ingen människa ont så hoppas jag innerligen att du blir vän med någon invandrare och så kanske du inser att det finns ingen skilland mellan dig och invandraren.” Du resonerar här bara med dina egna fördomar om mig, du kan ju inte veta att en av mina bästa vänner sedan 30 år tillbaka är invandrare från dåvarande Tjeckoslovakien. Nästa ex “för din lösning är ju bara att kasta ut folk men du ser det är ingen lösning som funkar.” Det har jag aldrig sagt, inte ens rasist-fascist-nazisten Jimmie Åkesson (SD) säger det, han vill begränsa invandringen och inte invandrarna, med 90%. Du är hysterisk och kan inte tänka klart. Tänd ett ljus och sjung “We shall overcome” så skall du se att allt blir bra.
Christer W: “du slänger ut en jävla massa dravel om situationer du inte har en blekaste aning om och det är alltid rasistiskt dravel”.
Men om det är sant vad du skriver ovan så bekräftar ju det bara att mina spekulationer om sannolika förövare var korrekta och bevisar i så fall att jag verkligen har en aning om vad jag snackar om. Det är du som inte förstår vad jag eller ens du själv skriver. Så din kommentar om dravel och rasist får du äta upp själv, snacka om självmål.
San: “Den främsta anledningen till att Jimmie Åkesson kallas nazist är nog för att han numera är partiledare för det nazistiska parti han en gång blev medlem i.”
Tveksamt, främsta anledningen till att Jimmie Åkesson stämplas som nazist är att det politiska och mediala etablissemanget vill stigmatisera och demonisera honom till ett monster eftersom han vill begränsa invandringen med 90% (han säger alltså inte att SD skall gasa ihjäl 90% av invandrarna), för då rasar invandringsindustrin ihop och jämviktsarbetslösheten på 6.5% kan inte upprätthållas och om rädslan för arbetslöshet minskar riskerar lönerna att stiga och inflationen ta fart enligt finansdepartementets och Svenskt Näringslivs teorier. Det är tuffare för svenska politiker och media att försöka demonisera Merkel, Sarkozy och Cameron (som vill begränsa invandringen med 90%) som nazister.
San: “varför t.ex Johnny ogillar att bli kallad rasist”
Gillar du själv att bli kallad rasist? Om så varför gör du inte det då?
San: “det är mycket tveksamt att kalla detta ett rasistiskt mord.”
Först var det ju ett självklart rasistiskt mord för alla goda och fina antirasister eftersom gärningsmannen påstods vara vit och offret svart, sedan när det visar sig att gärningsmannen var någon slag judisk latino började rasistmotivet bli tveksamt. I antirasisternas fördomsfulla värld är det bara vita som kan vara rasister, aldrig tvärtom och inte mellan andra etniciteter. Kan det inte bara vara så att en människa sköt en annan människa till döds av skäl vi idag inte känner till, varför skall det alltid projiceras rasism på allt och alla i tid och otid?
San: “det beror på vad man lägger i ordet rasist.”
Allt från en negerboll till slaveriet är rasism enligt relativiserande antirasister, därför har ordet rasist relativiserats till betydelselöshet eftersom ingen längre vet vad ordet betyder när det används av andra. Idag är en människa som köper en negerboll lika rasistisk som en slavhandlare, Jimmie Åkesson lika rasistisk som Hitler. Det finns ingen sans och balans längre, hysterin är total.
San:
March 29th, 2012 at 3:49 pm
Johnny
Jimmie Åkesson gick med i ett nazistparti för 15 år sedan, samma parti som han idag är partiledare för. Det är inte otroligt långsökt att kalla honom rasist.
.. om du nu anser att rasist begreppet är så urvattnat så förstår jag ännu mindre varför du har problem med det. Jag skulle själv bli förvånad om jag blev kallad rasist, om någon ansåg att jag hade fördomar så skulle jag inte ha några problem att erkänna det. Men i ditt fall är det för mig obegripligt att du skyr rasiststämplen när du borde omfamna det.
San:
March 29th, 2012 at 3:52 pm
Jimmie Åkesson stämplas som nazist för att han är nazist, mycket svårare än så är det inte. Däremot är inte alla som röstar på Jimmie Åkesson nazister.
San:
March 29th, 2012 at 4:00 pm
Din bästa vän från Tjeckoslavakien råkar inte vara Vavra Suk? Han kom till Sverige för lite drygt 30 år sedan.
Johnny:
March 29th, 2012 at 7:38 pm
Roger: För att börja bakifrån. Arbetslösheten är betydligt större bland invandrarna än svenskarna i Sverige, det medför betydande sociala och ekonomiska problem. Det uppstår inte automatiskt ett jobb på Volvo för varje invandrare som kommer till Sverige som Fredrik Reinfeldt tror. Där emot uppstår det flera jobb inom invandringsindustrin som finansieras av skattebetalarna, som nu måste arbeta till de 75 år för att få rimliga pensioner.
Det spelar ingen roll om du kallar det “promilleinvandring” eller “massinvandring”, problematiken är ändå exakt den samma, stora ekonomiska och sociala problem. Sverige har nästan exakt lika många utomlandsfödda som USA, ca 15%. Det tycker i alla fall jag är ganska mycket.
Uttalanden som “dina åsiktsfränder typ Breivik” är väl lite väl barnsligt, ett epitetet som vänsterextremister älskar att försöka klistra på människor som är kritiska till terrorism i islams namn. I brist på tid så länkar jag till Dick Erixon och Nasrin Sjögren som har en hel del viktiga synpunkter om saken:
http://erixon.com/blogg/2012/03/hyckleriet-om-extremismen/
http://www.varldenidag.se/kommentar/2012/03/26/Varfor-dog-Gabriel-Arieh-och-Myriam/
cmo:
March 29th, 2012 at 7:59 pm
Det är inte så självklart att FL stand-your-ground lag har något alls med fallet att göra. http://volokh.com/2012/03/27/floridas-self-defense-laws/
Problemet med att kalla Åkesson för nazist eller rasist är att de flesta som tar del av Åkessons uttalanden inte känner igen det som Nazism eller ens rasism, och man framstår då själv som lätt hysterisk och irrelevant.
Åkesson, (oavsett om han är rasist eller inte) har ju rätt i att det är problematiskt att samtidigt ha en generös välfärdsstat och en generös invandringspolitik.
Själv lutar jag åt en mindre generös välfärdsstat och en mer generös invandringspolitik.
Johnny:
March 29th, 2012 at 8:24 pm
San: Min vän heter Ivan. Nej, jag känner inte Vavra Suk, men om jag hade gjort det så förstår jag att du skulle anse det vara ett mycket större brott än att försöka mörda honom som dina ideologiska polare inom Antifascistisk aktion (AFA) försökte göra i Hagsätra 2009. Du kanske var med bland det 20-tal maskerade personerna som attackerade honom med stenar, påkar och knivar för hans politiska åsikters skull? Var det därför du lämnade Sverige?
San, du får ursäkta, men du börjar bli ganska löjlig när du uppträder som en omogen tonårig och leker Internet troll och klistrar olika epiteter som nazist och rasist åt alla möjliga håll i tid och otid.
Om du kallar Åkesson för nazist, vad skall du då kalla Hitler, ansvarig för 20 miljoner människors död? Varför kallar du inte Mona Sahlin eller Stefan Löfven för nazister? De var/är partiledare i ett national socialistiskt parti med vision om det svenska folkhemmet och socialismens paradis, de hetsade mot rika och beslagtog deras tillgångar med hot om våld och de tvångssteriliserade 63.000 personer (wikipedia). Det kan man inte beskylla Åkesson eller hans parti för, mig veterligen.
Det vore intressantare att få veta exakt vad det är som du anser är nazistiskt eller rasistiskt med Åkessons politik? Är det den 90% begränsningen av invandringen, att ej vilja vara med i EU och EMU, att han vill upprätta gränskontroller eller vad?
Bosse:
March 29th, 2012 at 9:23 pm
Det måste för alla som har ögon att se med stå helt klart att den svenska integrationsspolitiken är ett stort misslyckande, för i annat fall skulle vi inte ha de problem vi har. I stadsdelar som Bergsjön, Hammarkullen, Tensta och Rosengård finns det utan tvekan stora problem och vi tjänar absolut inget på att blunda och sopa problemen under mattan.
Fast egentligen vet jag inte om det är någon idé att över huvud taget diskutera det hela för problemet är att så fort det diskuteras handlar det nästan alltid om att alla till varje pris vill försvara sina egna åsikter och ideologier istället fört att för att nollställa sig och göra en neutral analys genom frågor typ: Finns det ett problem här? Hur ser problemet ut? Vad beror det i så fall på? Vad kan vi då göra åt det?
Ytterst sällan har jag sett en konstruktiv och sansad debatt när det gäller det här ämnet. Folk tuggar i frustration sina egna argument om och om igen för att bevisa sin egen tes. Istället för att lyssna på motparten och fundera på om det inte trots allt kan finnas några korn av substans även i dennes resonemang så står var och en i sin egen hörna och kastar paj.
Men OK jag ska ändå göra ett försök att diskutera ämnet ifråga utan en massa förutfattade meningar åt ena eller andra hållet. När det gäller invandrare så är de självklart av olika slag, arbetskraftsinvandrare, asylsökande, anhöriginvandrare osv. För enkelhetens skull ska kommer jag här att bara använda ordet invandrare.
Först och främst vill jag i alla fall säga att jag tror inte på att ”invandrarrelaterad” kriminalitet har det minsta med ”främmande kulturer” att göra, möjligen då subkulturer och dåliga förebilder. Jag har, eller rättare sagt hade, vänner som bodde i Bergsjön och när jag hälsade på dem för ett antal år sedan kom jag i samspråk med en ung grabb på 11-12 år. Den bild han hade av sitt liv och sin framtid fick mig verkligen att haja till.
”Jag ska göra en karriär inom OG” sa han
”OG? Är inte det en organisation som sysslar helt och hållet med kriminalitet, varför i hela världen vill en kille med hela livet framför sig kasta bort det på sån skit?”
”Du förstår inte, för en invandrare som jag är kriminlatiet enda chansen att komma upp sig, få respekt och bli något.”
”Invandrare? Men du är ju född här så hur kan du vara invandrare?”
”I Sverige kommer jag ändå aldrig att bli annat än en svartskalle, jag kommer aldrig att bli riktigt accepterad som svensk trots att jag är född här. Ska en sån som jag komma någon vägen är det bara gänget som gäller, så är det bara”.
Jag har kommit till insikt om att den här killen inte är extrem på något vis utan så här är inställningen hos väldigt många ungdomar i våra invandrartäta förorter. Ungdomarna, ofta andra generationens invandrare, drar sig undan det vanliga samhället, bildar små subkulturer och lever efter sina egna regler och värderingar, och deras idoler är diverse gängledare som ”kommit upp sig” och ”fått respekt” genom sin kriminalitet.
Hur och varför har det blivit såhär? Ja en förklaring är att trots att vi här i Sverige vill vara så fina och toleranta på alla vis så finns det enormt mycket dold men ändå etablerad rasism och fördomar under den polerade fina ytan. Trots att det officiellt är big no no så finns det en inofficiell acceptans för etnisk diskriminering i Sverige. Har du ett icke-svenskt namn är t.ex. risken stor att du blir bortsorterad direkt vid platsansökningar, eller att du blir behandlad som paria om du dristar dig att gå ut på krogen eller kanske helt stoppad utan någon vettig förklaring alls. Den här mer dolda rasismen är egentligen mycket värre än stollarna som springer runt och skriker svartskalle åt alla de ser som råkar vara mörkhyade.
Självklart sätter sånt här spår hos unga människor som inte accepteras fullt ut i det land de kanske levt hela sitt liv i. Resultatet kan bli att de just förkastar det vanliga samhället och bildar sina egna subkulturer med valspråk som ”Vi som hatar svennar” och ”Fucked for life”.
Ett annat misstag vi/de styrande gjort, säkert pga överdriven välvilja, är att dels låta invandrare bosätta sig precis var de vill och dels inte vågat ställa några som helst krav på varken nya invandrare eller längre fram på deras barn. Följden har blivit att de rotat ihop sig i invandrarghetton, egna samhällen i samhället, där de har minimal kontakt med det vanliga svenska samhället och självklart blir de på så vis helt utanför, och utanförskapet går sedan ”i arv” till deras barn.
Jag tycker inte att det ska vara fritt för invandrare att i ett första skede bosätta sig precis var de vill för då bildas ofelbart just såna här mer eller mindre slutna enklaver, och det gynnar ingen. Vi behöver inte vara livrädda för att i vissa stycken peka med hela handen, ställa krav och sluta behandla invandrarna som oansvariga barn som det ska daltas med.
Motverka till varje pris ghettobildning, se till att invandrarbarn kommer ordentligt in i det svenska samhället så tidigt som möjligt. Ge dem också tidigt andra förebilder än kriminella gängledare och andra degos. Det finns hur många invandrare som helst som har lyckats i Sverige trots ett allt annat än ljust utgångsläge. Lyft fram såna människor så att kidsen ser att det finna andra vägar än gängkriminalitet att gå för den som vill komma någonvart i samhället. Låt inte barnen falla in i ”loser-mentalitet” redan i skolåldern, och ta tag i dem direkt det börjar spåra ur. Det är inte acceptabelt att börja spela gangster, där måste samhället markera direkt. Ta också ett ordentligt tag i den dolda svenska rasismen, för den finns det vet jag.
OK det är lätt att säga tulipanaros men förbaskat svårt att göra en, det vet jag. Men jag tror att det är det här vi på något vis måste jobba med för att vi på sikt ska kunna åstadkomma ett bättre samhälle för alla.
Lennart:
March 30th, 2012 at 1:07 am
CMO: Förklara is så fall varför, med tanke på att amerikanska tidningar och medier har påpekat att det just är den vedervärdiga lagen som är orsaken.
Lennart:
March 30th, 2012 at 1:19 am
Bosse: Bra skrivet. Klart är väl i efterhand att, var det Folkpartiet som först drev på om att skapa ett multikulturellt samhälle i Sverige på 1960-1970-talet, så behövs det omfattande logistik och planering för att det inte ska bli problem.
Den amerikanska strategin är att satsa på universitetsutbildade människor som kan gå rakt in på den amerikanska arbetsmarknaden. Och det har fungerar mycket bra.
Problemet är alltså inte mångkulturalismen som sådan, utan att många av de människor som har kommit till Sverige har saknad utbildning och möjligheter att ta sig in på den svenska arbetsmarknaden, som dessutom inte direkt har varit välkomnande.
Kate:
March 30th, 2012 at 2:51 am
Fast det stämmer inte lennart det du sa om utbildning.
Analfabeter eller högutbildade? Det cirkulerar många rykten om invandrares utbildningsnivå. Här undersöker vi vad statistiken säger. De flesta uppgifterna är hämtade från SCB:s publikation
Befolkningens utbildning 2006 och från Statistikdatabasen, SCB.
Minst lika stor andel utrikes födda har eftergymnasial utbildning på minst 3 år jämfört med inrikes födda. Det är en större andel invandrare än infödda som har enbart förgymnasial utbildning.
De som invandrat nyligen har i medeltal högre utbildning än de som invandrade före 1990.
Det förekommer ofta påståenden från Sverigedemokrater att invandrare skulle ha låg utbildning. En jämförelse mellan utbildningsnivån hos invandrare och Sverigedemokraternas väljare visar att en avsevärt större andel av invandrarna har hög utbildning. Det gäller särskilt nyanlända invandrare.
Källa:http://viisverige.blogspot.se/
San:
March 30th, 2012 at 7:01 am
cmo
Nåja, rasiststämpeln på Jimmie Åkesson känner många igen sig i, säkerligen inte alla och man övertygar förmodligen ingen med det. Naziststämpeln kan vara svårare, det förtar dock inga fakta i fallet, när Jimmie Åkesson gick med i Sverigedemokraterna var det fortfarande ett nazistiskt parti.
Det samma gäller för övrigt med SD/Johnnys argumentation ovan, väldigt många känner inte igen sig i det och uppfattar i det här fallet Johnny som hysterisk. Båda sidorna har onekligen svårt att enas, inte helt ovanligt på den politiska arenan.
Kopels argumentation ovan är skicklig, men nu har man ju dock sagt att Zimmerman inte arresterades pga av “Stand Your Ground”-lagen, uttryckligen. Sen kan det ju mycket väl vara så att Zimmerman frias eller fälls med hjälp av någon annan lag.
När det gäller invandring kontra välfärdsstat håller jag i stort med dig och det är orimligt att tro att ett invandringsland som USA någonsin skulle ha ett sjukvårdssystem som i ett betydligt homogenare Europa och förmodligen är det inte ens önskvärt.
Johnny:
March 30th, 2012 at 12:21 pm
Bosse: Ett mycket bra inlägg tycker jag, med självständigt resonemang utifrån egna erfarenheter och insikter.
“Finns det ett problem här? Hur ser problemet ut? Vad beror det i så fall på? Vad kan vi då göra åt det?” Är utmärkta frågeställningar i detta sammanhang.
Janne Josefsson (SVT) är en av de få journalister i Sverige som faktiskt gjort flera reportage och dokumentärer om hur det ser ut och fungerar i våra invandrartäta förorter i Sverige. Hans reportage från Bergsjön i Göteborg, där han intervjuare ungdomar om OG är nästan en kopia av din egen erfarenhet och analys.
Här är en länk till ett Youtube klipp från Bergsjön och ett annat som finns i del 1 och del 2 där bla Bengt Westerberg och Bert Karlsson intervjuas drygt 10 år senare. Det finns flera andra klipp som är bra, från Backa och nyligen från Rosengård (SVT Play, Uppdrag granskning).
http://www.youtube.com/watch?v=Aavivlm1stA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Yzt8ATqRqI0
Lennart:
March 30th, 2012 at 1:51 pm
Johnny: Orsaken till att vi måste jobba längre beror på att vi lever längre, ingenting annat. Det är precis samma sak här i USA.
roger:
March 30th, 2012 at 3:31 pm
Johnny: Håller med dig Johnny om att det är ett mycket bra resonemang i Bosses inlägg.
Din slutstats av det
Tycker jag också är bra…
Jag tycker vi skall satsa på förbättrad integration, tyvärr så försvåras detta av olika grupper och fördomar.
Alternativet, att stater och regeringar (i ännu större utsträckning) skall bestämma vart människor får bo och vistas, beroende på vilket land man lottades till att bli fött i, är fel enligt min tro.
Johnny:
March 30th, 2012 at 5:39 pm
Roger: Jo, som sagt jag gillade också Bosses inlägg.
“att stater och regeringar (i ännu större utsträckning) skall bestämma vart människor får bo och vistas, beroende på vilket land man lottades till att bli född i, är fel enligt min tro.”
Jag håller med om det, så skulle jag också vilja att verkligheten var, men hur f-n tar man sig dit? En federal världsregering och där alla nationalstater är delstater? Kunde alla länder i världen åtminstone komma överens om engelska som “second language” så vore mycket vunnet, men det har man ju inte ens lyckats med i EU ännu.
Sedan hur kul blir det att leva under en världsregering? De flesta amerikaner jag träffat avskyr Washington. EU blir allt mindre populärt med sina odemokratiska metoder och gigantiska byråkrati som vräker ut ny irriterande lagstiftning åt alla håll, avståndet mellan vald och väljare blir väldigt stort. Vi kan i alla fall börja med att sköta vårt eget land väl och samarbeta bra med våra grannländer.
Vad har du för tankar kring hur det skulle kunna fungera?
cmo:
March 30th, 2012 at 7:32 pm
Lennart, “CMO: Förklara is så fall varför, med tanke på att amerikanska tidningar och medier har påpekat att det just är den … lagen som är orsaken.”
Ska jag förklara att journalister och allsköns “proffstyckare” ofta inte vet vad de snackar om!?
Menar du allvar?
roger:
March 30th, 2012 at 7:35 pm
Johnny: Vi delar mycket idéer, det är väl egentligen bara din rasism (om jag tillåts kalla den det) och din asatro (fniss) som skiljer oss åt.
Har fullständig förståelse för de amerikaner som vill ge mindre makt åt Washington. EU får se upp, jag gillar tanken på att rasera gränser mellan nationer, men jag ogillar skarpt att människor långt bort från min verklighet skall bestämma över mitt liv.
En perfekt värld i mina ögon innehåller varken gränser eller regeringar, bara individer…
cmo:
March 30th, 2012 at 7:46 pm
Bosse: Att inte få bosätta sig var man vill tycker jag är något som man möjlgtvis utsätter oansvariga barn för, inte vuxna som man respekterar.
Den misslyckade integrationen beror till stor del på LAS och på att trösklarna in till arbetsmarknaden är för höga. Många invandrare (liksom många svenskar för den delen) kan pga av utbildning, språksvårigheter etc inte producera tillräckligt mycket för att löna sig för arbetsgivaren enligt “gällande kollektivavtal”.
Denna artikel säger också en hel del:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10431921.ab
Christer W:
March 30th, 2012 at 8:56 pm
Bosätta sig var man vill? Realiteten är att ingen arbetsför i Sverige får bosätta sig där han/hon vill.
Christer W:
March 30th, 2012 at 8:59 pm
Just nu är Norrbotten den mest expansiva arbetsmarknaden i Sverige, det saknas tamefasen folk i alla branscher.
Johnny:
March 30th, 2012 at 9:48 pm
Roger: “En perfekt värld i mina ögon innehåller varken gränser eller regeringar, bara individer…”
Efter att ha prövat konservatism, liberalism och socialism så är det bara anarki kvar. Jag är med, finns inget att förlora, eftersom alla representativa “demokrater” och “proffstyckare” är emot anarki, så är det antagligen ett mycket bra system. En häst, några silvermynt och en Colt 45:a är allt en man behöver,
.
Hade vår invandringspolitik inte medfört någon brottslighet och alla invandrare fick jobb i privat sektor och kunde försörja sig själva, hade jag inte haft några invändningar alls. Jag vet inte om det är rasism, men det är så jag ser det.
Jag älskar Asagudarna, som är/var vår egen unika religion. Den är kul med alla olika gudar och korpar samt att man får dricka öl med Oden i Valhall efter döden. Klart roligare än ateism, kristendom, etc.
Du som gillar ekonomi, har du kollat in “November Revolutionen” en dokumentär om svensk nutidshistoria där jämnviktsarbetslöshet dyker upp som begrepp?
http://www.youtube.com/watch?v=Z95xH9Svq3k
Här är också en länk till en välskriven artikel om jämnviktsarbetslösheten:
http://josefsson.net/arkiv/etc2_97sid26_37.pdf
Varning, både videos och artikel är vinklad från vänster, så man får koppla bort det socialistiska aversionsfiltret, men ändå mycket intressant tycker jag.
Lennart:
March 31st, 2012 at 3:51 pm
Christer: Det är verkligen roligt att höra. Vilka skals jobb är det, har du någon koll på det?
Lennart:
March 31st, 2012 at 3:53 pm
cmo: Ja jag menar allvar, om man säger A bör man också säga B och förklara vad man menar. Man kan inte bara säga att t.ex. att man inte tror på den globala uppvärmningen utan att förklara varför man inte gör det.
I så fall kommer ingen att lyssna på en.
roger:
April 1st, 2012 at 12:10 pm
CW: “Bosätta sig var man vill? Realiteten är att ingen arbetsför i Sverige får bosätta sig där han/hon vill.”
Visst får du bo var du vill inom Sverige. Men i vissa fall kanske du då inte kan räkna med att andra skall försörja dig.
Johnny:
April 1st, 2012 at 1:40 pm
Brorsan hade en polare som tog ett jobb som maskinförare för 35.000 kr/mån efter skatt i Kiruna. I Norrbotten räcker det att jobba tre månader för att köpa ett eget hus 100% cash. I Stockholm får man betala ca 2 miljoner för en 40 kvm lägenhet (innan för tullarna) och då tar det ganska lång tid att betala den om man kör taxi, serverar på café eller FAS 3, något snabbare med statsrådslön.
Brorsan skulle klara sig hur bra som helst på att jobba en månad om året och då skulle han dessutom kunna spara 10-15.000 kr/år. När man ändå är i gång kan man lika gärna jobba tre månader i sträck och ta semester i 3 år. Det är NYA arbetslinjen, rösta på Anarkisterna,
.
Christer W:
April 1st, 2012 at 2:17 pm
Roger med nuvarande regler så tvingas folk söka arbete över hela landet. Ett av exemplen jag känner till, en kvinna (Stockholmska)vars yrkeskvalifikationer är att hon inte kan ha mer avancerade jobb än cafébiträde och liknande har krav på sig att söka sådana jobb över hela landet annars får hon inget stöd.
Det är ju absurt eftersom i stort sett är den arbetsmarknaden begränsad till Sthlm, Gbg och Mö, på mindre orter och i glesbygd har bekantskapskretsen företräde.
Utöver detta så är kvinna gift och har barn, hennes man tjänar betydligt bättre än vad ett Cafébiträde gör och han skulle bli utan jobb om de flyttade. Dubbel bosättning med tanke på barnen är inte heller tänkbart.
Ytterligare en, en man, som har ett mycket specialiserat yrke kan få jobb i övre Norrbotten, men inte frun står just nu inför samma krav. I hans fall blir det också frågan om att tvingas bo i husvagn, och det är ju inte så kul när det 30 grader kallt och elmätaren skenar.
I Norrbotten finns det gott om jobb, färre för kvinnor. Dessutom saknas det bostäder och om arbetskraftsbehovet skulle fyllas upp skulle inte utbildningskapaciteten till barnen räcka till.
Om folk säger att de inte kan ta jobb pga de förutsättningar som råder på den tilltänkta orten så kan de bli av med a-kassa och andra understöd om de möter fel handläggare på AF eller soc. Det är något allt fler gör, möter fel handläggare.
I dag saknas det byggarbetare, gruvarbetare, ingenjörer, tekniker, transportfolk, läkare osv, i princip är det brist inom alla yrkesområden i Norrbotten, men också förutsättningarna för att bosätta sig där.
Jo förresten, det sorgliga i saken är också att för inte så länge sedan stod det tomma bostäder i de större orterna i Norrbotten, de revs för att kommunerna inte klarade kostnaden med att ha dem och jag tror att staten medverkade till att de revs.
Lite onödigt vetande, i dag arbetar ca 9½ tusen personer i Sverige med mineralbrytning, vinsten på detta är ca 50 miljarder. Det motsvara ungefär 5,3 miljoner per anställd. Utöver detta så tillkommer förädlingsvinsterna t.ex. i Luleå, Rönnskär och på andra orter.
roger:
April 1st, 2012 at 10:55 pm
CW:
De tvingas inte, de kan ge fan i o söka jobb helt och hållet om de vill, men då kan de inte räkna med maximal försörjning från de som arbetar, i synnerhet inte om hen har en man/hustru som tjänar bra.
Det har gjorts en del satsningar för att hjälpa dem som inte klarar avancerade arbetsuppgifter. RUT-avdrag, har skapat tusentals arbeten åt lågutbildade. Sänkt restaurangmoms så att även den branschen skall tillåtas växa -Bägge motarbetas av v. Vad vill V göra för din vän? Låta henne gå hemma med högre bidrag?
Vidare så tar arbetsförmedlingarna hänsyn till familjesituationer där söka arbete på annan ort inte är rimlig, t.ex. pga familjesituationer, så jag är ganska säker på att du skarvar här eller så är det så att din väninna ljuger för dig… Läs mer här:
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-vid-arbetsloshet/Beredd-att-ta-lampligt-arbete.html
Med familjeskäl avses följande
a) ett barn eller någon annan medlem som ingår i hushållsgemenskapen är beroende av den sökandes tillsyn och stöd och kräver därför den sökandens dagliga närvaro, samt att hushållet inte kan flyttas.
b) den andre makens eller makans eller därmed jämställd persons arbetsförhållanden medför att denne inte ensam kan sköta det gemensamma hushållet eller flytta med till en annan bostadsort.
c) den sökande är ensamstående förälder och är beroende av stöd från någon annan på bostadsorten för att kunna klara ett arbete.
Ännu en lögn. Är man oense med sin AF handläggare går ärendet vidare till a-kassan.
Arbetslöshetsförsäkringen är ingen yrkesförsäkring som ger dig rätt att vänta på “rätt” jobb, tycker inte det är orimligt att ställa lite krav på dem som äskar pengar.
Tro inte på all skit du läser i proletären, kolla upp lite fakta cw
Christer W:
April 2nd, 2012 at 3:24 am
Roger, i 6 år och 5 kompletterande aktörer, företag som AF och soc köper tjänster av så har jag haft en hel del kontakt med AF,s och soc,s handläggare. Ungefär ett par gånger i månaden möter jag folk som har mött fel handläggare. Ofta vågar de människorna inte agera och tror att myndighetspersonen har alltid rätt gent emot dem. De är rädda och har ofta taskigt självförtroende. (förmodligen är de motsatsen till dig)
När det gäller den omnämnda kvinnan så söker hon många jobb inom relativt överkomligt pendlingsavstånd, ca 2 timmar enkel resa. Hon alltså inget emot att resa men att splittra familjen, den upplevda risken för detta skulle ske tog hårt på henne. Dessutom är hon språksvag och därmed mer osäker att hon klara sig.
Intressant nog så möter jag folk som tycker att 45 minuter till jobbet är för lång tid och kan därmed inte tänkas sig att ta det, den gemensamma nämnare är rätt hög utbildning och centralt boende, t.ex. att åka från Gärdet till Västerhaninge är otänkbart. De kan vara rätt så aggressiva när de får veta vilka regler som gäller.
Även mitt tidigare i arbete i familjebehandling mötte jag en del socs-handläggare som var rena katastrofen för sina klienter. I ett fall fick jag se att en kommun inte skötte tillsynen av ett fosterhem och sina placeringar och att soc-sekreteraren inte följde upp hur barnen hade det. Jag tog upp saken med min chef och han gick vidare med det, kommunen togs i öra och samarbetet med fosterhemmet avslutades.
Som kompletterande aktör får man inte driva någon form av terapeutiskt arbete, den avtalade uppgiften är att hjälpa folk till ett arbete eller utbildning.
Om man inte kan hjälpa på grund av den arbetssökande inte är i stånd att ta ett arbete av hälsoskäl ska han/hon sändas tillbaka till AF, AF har egen uppföljning, folk kan ju pga långvarig arbetslöshet bli t.ex. psykotiska, ha svår ångest och annat. Många handläggare ser inte och märker detta eftersom många är unga och saknar livserfarenhet och har alldeles för många klienter.
Innan familjebehandlingsarbete hade jag ansvar för drygt tusen anställda inom specialbranscher när det gällde avtal, försäkringar och m.m. i några år.
I ca 35 år har mina jobb varit riktade mot enskilda klienter och myndigheter
När det gäller “Vidare så tar arbetsförmedlingarna hänsyn till familjesituationer där söka arbete på annan ort inte är rimlig, t.ex. pga familjesituationer, så jag är ganska säker på att du skarvar här eller så är det så att din väninna ljuger för dig… Läs mer här:”
Roger,du ska inte tro på allt som står av omfattas av alla. En del av AF.s tjänstemän kan inte AF.s egna regler eller så gör de som de tycker. Det är inte så sällan vi får tala om, skriva mail eller gå till en högre instans och påtala fel de har gjort. (det här här ett av skälen till att jag anser att det var ett stor misstag att ta bort ämbetsmanna ansvaret)
Även när jag var politiker så råkade jag ut för att en del av kommunens egna tjänstemän ville göra som de tyckte eller trodde inte som regelverket sa.
Jag har även själv sett till att “brott” mot regelverket har skett, vi såg till att en klient började på en folkhögskola och fick försörjningsstöd en termin, efter det har allt gått bra för exkliente, en negativ utveckling bröts. Skillnaden var att vi hade rätten att ta extraordinära beslut.
Kvinna jag skriver om var min klient inte väninna. Genomgående de här 6 åren är att där Af,s eller soc,s handläggare har gjort fel så har de antingen inte kunnat regelverket eller gjort som de tycker. I snitt blir det två i månaden av ca 60 klienter.
Likväl är dock grundkravet, en arbetssökande ska söka jobb över hela landet. Du kanske borde läsa din länk grundligt så du verkligen ser vad som står där.
Bossebus:
April 2nd, 2012 at 8:07 am
CW:
Du har helt rätt!