Politik

Yes we can, Wearables for Women, internetuppkopplade diamanter är en tjejs bästa vän

Bärbara Internetprylar blir allt populärare, inte minst för kvinnor, som traditionellt har burit mycket mer smycken än män. Och med panache.

Den här trenden kallas Women and wearables, och som ni kan se på videon här ovan från Ringly visar.

Det här är en het ny trend, kanske inte lika het som Facebooks köp av WhatsApp för $19 miljarder, men ändå mycket het nog.

Rebecca Greenfield skriver om den här nya trenden på Fast Company: Designing The Next Generation Of Wearables, With Women In Mind. A new class of wearables designed specifically for women won’t just look more fashionable, they’ll function differently, too.

From a fashion perspective, Ringly and MEMI would appeal to wearers even if they didn’t do anything. (At least their designers hope so.) That standard, however, wouldn’t apply to most wearables on the market. Google Glass, FitBit, Pebble, and their copycats are connected devices first and wearables second–they look like gadgets fashioned into accessories. That cyborg look might work for those who don’t mind strapping a phone to their wrists or faces. But, a few companies are betting that a whole bunch of people–especially women–won’t buy into these supposed gizmos of the future unless they look more like devices in disguise.

Så nästa gång som din troféhustru vill ha diamanter så kom ihåg att dom bör vara BlueTooth och Internetuppkopplade.

För dagens mobila prylar är lika mycket modeprylar som datorprylar. Titta bara på iPhone och iPad.

Så är det.

Pressklipp:
Expressen

[tags]Women and wearables, Kvinnor och Internet, Juveler och Kvinnor [/tags]