Politik

Sharla in Japan, Kyde and Eric, Texan in Tokyo, Youtube-bloggare blir mediestjärnor genom att berättar historier om sig själva

När Stephen Colbert bjöd in en svensk mediestjärna så var det inte helt oväntat den idag 26:årige YouTube-stjärnan Felix Kjellberg eller PewDiePie som han heter på YouTube, där han kommenterar dataspel och har 44 miljoner prenumeranter!

Jag måste erkänna att om något av mina barn hade sagt att dom tänkte börja kommentera dataspel på YouTube så hade jag sagt att det var det var det dummaste jag någonsin har hört.

Men YouTube har idag blivit världens i särklass största medienätverk där man kan hitta mängder med intressanta och personliga videobloggar från världens alla hörn.

Eftersom jag är intresserad av Japan och den japanska kulturen och dessutom av video, så har jag fastnat för ett antal charmiga videobloggar från ett antal unga amerikaner och kanadensare som är bosatta i Japan och som berättar om sina liv. Några av dom talar mycket bra japanska och ett par tjejer är gifta med japaner.

Om man tittar på videon ovan så kan man säga att det är väl inget märkvärdigt. En litet udds video om kattkaféer i Tokyo. Men betänk att det inte alls är lätt att skapa bra YouTube-videon. Ljus och ljud måste vara perfekt, och eftersom man oftast både är regissör, tekniker och presentatör i en och samma person så tar det tid att bli bra på att göra och speciellt att redigera såna här videon.

Och som om inte det vore nog så är mikrofonen minst lika viktig som själva kameran.

Och betänk sen att den här video har setts av över en miljon människor! Det är mer än de flesta program på SVT!

De flesta videon som jag hittills har sett, som de här kanalerna, Kyde and Eric,
Sharla in Japan
JyuusanKaidan och
Texan in Tokyo

Är alla charmiga, roliga, underhållande och inte minst så får man en insikt i hur det är att leva i dagens Japan.

Och om man betänker att det här är en hobby för dom alla så är jag oerhört imponerad. Mycket proffsigt gjort.

Det hade också varit roligt om dom hade intervjuat japaner dom träffar i sin omgivning, men det gör dom inte, trots att de flesta av dom pratar japanska och ibland även mycket bra japanska.

Det här är den nya medievärlden där vem som helst kan bli en mediestjärna och nå ut till miljoner tittare.

Så vad är hemligheten bakom deras framgångar? Det handlar bara delvis om teknologi, men mest om att dom berättar historier om sig själva och om sina liv.

En såpopera om man så vill, i realtid och med amatörskådisar som med tiden blir riktiga proffs.

För litet över tio år sen när jag själv började blogga så handlade allt om text och några enstaka bilder. Sen kom bilderna att dominera och idag handlar allt om video. Som en IT-chef i Silicon Valley sa för några veckor sen, glöm PowerPoint, om det inte är video så vill jag inte se det.

Och allt som behövs är en liten digitalkamera eller ännu hellre en mobilkamera. Och som sagt en bra mikrofon och ett redigeringsverktyg. Sen är det bara att tuta och köra.

Problemet är bara att precis som med Homeros så handlar allt om att berätta en historia. Videobloggarna på YouTube har blivit vår tids såpoperor.

Pressklipp:

USABloggen på Twitter

Fler inlägg om Kalifornien