Politik

ACELA, USAs X2000

Notis: Min internetuppkoppling bröts i fem timmar idag, efter att ha brutits i två timmar igår, just som jag laddade upp det här inlägget, som jag alltså inte kunde slutredigera förrän nu. 21:33 24/4/2005.

USA är ett stort land, det är ett modern land. Det är ett land med ett mycket stort antal stora universitet med mycket smarta människor. Och ändå misslyckas USA ofta med saker som europeiska länder inte har några som helst problem med. Som att bygga ett modernt snabbtåg, ett s.k. bullettåg.

USA är det enda moderna land som kapitalt har misslyckats med att bygga ett nätverk av moderna snabbtåg. Varför undrar man. Det finns åtminståne två områden som skulle kunna ha utnyttjat sådana snabbjärnvägar: Boston-New York-Philadelphia-Baltimore-Washington och Seattle-Portland-San Francisco-Los Angeles-San Diego. sträckan.

Sådana järnvägar skulle kunna ha blivit en vitaminspruta i armen på den amerikanska ekonomin, som sannerligen behöver alla de vitaminer man kan hitta idag.

USAs svar på bullettågen var ACELA, men som New York Times beskriver i dagens tidning,


The tale of the Acela is in many ways the story of Amtrak itself, where political pressures, tight budgets, contested regulations and design changes turned a high-speed train into something slower, more expensive and less reliable than what Amtrak had promised.

.. Amtrak was under intense pressure to deliver its new train as quickly as possible. And that rush to do something bigger and more complicated than the railroad had ever done led to a series of missteps that many experts believe contributed to the problems that have plagued the Acela to this day.

Before the first train was built, the Federal Railroad Administration required it to meet crash safety standards that senior Amtrak officials considered too strict. That forced the manufacturers, Bombardier Inc. of Canada and GEC Alstom of France, to make the trains twice as heavy as European models. Workers dubbed the trains “le cochon” – the pig.

All told, Amtrak ordered 9,000 engineering changes that increased costs, delayed production – just selecting draperies for the windows took two years – and added thousands of pounds of weight, the French-Canadian consortium said in a lawsuit filed in 2001. Amtrak argued that the manufacturers produced shoddy equipment and an outdated interior design, all behind schedule. The litigation was settled out of court in 2004.
.

A är mycket bra, ibland världsbäst på vissa saker som inrikesflyg och även containterfartyg. Men samtidigt är man helt oförmögen att driva ett modernt järnvägssystem.

Det här är en riktig achilleshäl om USA skall kunna modernisera och utveckla sin alltmer åldersdigna infrastruktur.

Mycket beror på landets åldersdigna byrokrati och dess splittrade administration där lokala myndigheter och centralregeringen inte alltid drar jämt och ett par kommuner kan sätta en käpp i hjulet på ett aldrig så ambitiöst nationellt projekt.

ACELA-projektet har blivit ett stort och utomordentligt dyrt fiasko.