Politik

Lonelygirl15 – USA:s populära tvålpopera på YouTube

Det tar ett tag innan man får ett Eureka-moment och inser att YouTube håller på att förändra världen precis på samma sätt som Webben för tio år sedan.



Klicka på bilden för att komma till ‘Bree:s’ kanal på YouTube.

Det faktum att de stora TV-bolagen inte längre har monopol på att förmedla rörliga bilder till miljoner människor världen över skulle få Jan Stenbeck att vända sig i sin grav.

Teknologin är fortfarande rudimentär men den utvecklas oerhörd snabbt och med tanke på att YouTube är mindre än ett år gammal är utvecklingen förbluffande.

Webvideorevolutionen började med Rocketboom som snabbt blev oerhört populärt och tog de stora TV-bolagen med total överraskning. Men Rocketboom distribuerade sina videon på egen hand och var fortfarande ett exempel på en traditionell
affärsidé.

YouTube låter vem som helst, från Pentagon och amerikanska politiker till Hizbollah och amerikanska tonårstjejer distribuera videon över hela världen – helt gratis.

Det är enkelt, det är snabbt, och det är helt gratis.

 

[tags] USA, lonelygirl15, YouTube, videobloggar, bloggosfären, bloggar, videobloggar [/tags]

0 thoughts on “Lonelygirl15 – USA:s populära tvålpopera på YouTube

  1. Lennart

    Mira: Visst känner jag till Konstfack. Du ställer en intressant fråga!

    Den mest påfallande skillnaden mot förr är helt klar: våra föräldrar och ibland även vi satt helt passivt och ‘spisade’ ett torftigt urval stenkakor. Idag har våra barn tillgång till flera tusen gånger mer media , och tack vare the ‘read-write web’ så kan de också själva göra mashups och remix av vad de ser och hör. Dvs de kan själva skapa sina egna versioner av vad de ser och hör.

    Det blir enklare och enklare och det är något helt nytt mot förr.

    Billiga dual mode digitalkameror och podcasting, är det någon som minns gårdagens fluga, gör det möjligt för tonårsband att helt gratis sätta upp sin egen musik på YouTube och sprida den över hela världen.

    Och med sin ipod så lyssnar man på musik i stort sätt dygnet runt, det gör även jag.

    Påverkar det här utbudet oss och våra barn på något mer fundamentalt sätt?

    Det måste nog göra det. Vi stimuleras på ett helt annat sätt än för en eller två generationer sedan. Musik- och mediaupplevelserna blir mer intensiva för oss idag än för våra föräldrar som satt på en stol i vardagsrummet och lyssnade till musik på radion.

    Bara några funderingar…Säg till om det hjälper.

  2. mira

    Hej Lennart!

    Jag går på KOnstfack (en KOnsthögskola) i Stockholm och läser till KOnst- och mediapedagog. Just nu är jag inne i ett arbete där jag undersöker hur sidor som YOUTUBE direkt påverkar de individer som tittar på dem och hur/om deras föräldrar (om de inte är myniga själva) märker av denna påverkan på något sätt.

    Det vore kul att höra om du (som har barn själv) har någon uppfattning och åsikt om denna eventuella påverkan.

    Uppskattar verkligen din blogg!

    Hälsningar från en miljöpartist i ett borgerligt sverige.

    *mira