Webben och speciellt video på webben har gjort det möjligt för företag som Google – och vem som helst – att sprida reklamfilm till miljoner människor helt gratis.
Det här är något som för bara några år sedan skulle ha kostat miljonbelopp. Idag är det hel gratis.
Den som behärskar det här nya mediet kommer att kunna föra fram sitt budskap som aldrig förr.
För 30 år sedan uppfann Richard Dawkins termen memer ; för att beskriva idéer och koncept som utvecklas och som sprider sig själva över världen på samma sätt som gener utvecklas och förändras.
Hur kommer memer att utnyttja dagens nya medier? Vilka nya idéer kommer att utvecklas och hur kommer dom att spridas? Jag gissar att vi kommer att se en explosion av nya idéer som förhoppningsvis kommer att förbättra livet för oss alla.
Ett intressant nytt koncept är ‘Mashups’ . Dvs tanken att man kan ta existerande verk och skriva om texten och vidareutveckla den. När man skrev texter på runstenar så var det rätt logiskt att aldrig ändra på en enda bokstav för det kostade motsvarande miljonbelopp att skriva om. Och man kunde glömma bort att duplicera en runsten. Att läsa var få förunnat på den tiden så det låg något magiskt över texterna som de flesta inte kunde läsa.
Ännu en virusreklamsnutt. OBS, inte för kattälskare!
Men idag är det i det närmaste gratis att ändra på en text och alla kan läsa den. Kommer de kanske 50 miljoner amerikanska bokstavstrogna att kunna fortsätta att leva i sin tok-bok-bubbla nu när vi har elektroniska biblar och Mashups ?
Vi kan ta Bibeln och Koranen och Darwins Utvecklingslära och göra en Mashup. Vi kan få flera hundra, flera tusen versioner av bibeln, något som mest liknar Jorge Luis Borges underbara essä La biblioteca de Babel. Så pastor Greens och den amerikanska Kristna Högerns hatversion blir bara en av flera tusen versioner.
Read-modify-write media. När medierna bestod av sten, bambustavar, papper och film så hade Mashups ingen mening. Men med elektroniska medier så är read-modify-write det naturliga sättet att handskas med text, bild och ljud. Länge leve virus, memer, och ja även Googles motorcykel!
[tags] USA , Google., YouTube, virusreklam, Memer, Richard Dawkins, Jorge Luis Borges[/tags]