Vem är hon, tonårstjejen som hela USA talar om. Ja eller i alla fall alla amerikaner med en Internetuppkoppling.
Klicka på pilen för att spela videon.
Lonelygirl15 eller ‘Bree’ som hennes pojkvän Daniel kallar henne, är USA:s senaste stjärnskott. Men hon har inte skapats av Hollywood utan på videosajten YouTube av en okänd grupp filmskapare som nu träder fram, i alla fall litet grann, och bekänner att det är dom som har skapat de populära videosnuttarna om en amerikansk tonårstjej och hennes pojkvän som alla fansen på webben nu tittar på.
Man talar om ‘cost of entry’ på IT-marknaden, och alla andra marknader också för den delen. Vad som gör video på webben så revolutionärt är att inträdeskostnaderna idag har drivits ner till nästan ingenting, och det kommer att göra det möjligt för mycket små grupper, som det här filmteamet, att börja tävla med de stora aktörerna på den gigantiska amerikanska mediemarknaden.
Samma sak gäller också på en mängd andra områden, inte minst inom politik och propaganda. Idag kan vem som helst med en digitalkamera göra en propagandafilm och – kanske – bli en ny Sergei Eisenstein eller Leni Riefenstahl. När inträdeskostnaderna minskar så dramatiskt som nu så talar man om en ‘inflection point’, en helt revolutionär situation när traditionella aktörer sveps bort och nya träder fram. Internet är inte mer än några och tio år gammal och vi har ännu inte sett toppen på den gigantiska Internetdrivna tsunamivåg som kommer att förändra världen på sätt som vi ännu inte kan förutse.
Och om en av revolutionärerna är en söt amerikansk tonårstjej så gör det ju bara saken bättre.
Richard Rushfield har senaste nytt om Lonelygirl15, USA:s hetaste stjärnskott, i Los Angeles Times:Lonelygirl15’s revelation: It’s all just part of the show
Vem är hon, Lonelygirl15, USA:s anonyma stjärnskott på Webben?
The latest confession to stun the entertainment world is an unusual one: “We are filmmakers.”
The team behind the lonelygirl15 YouTube mystery has come forward, claiming that lonelygirl15 is part of their “show” and thanking their fans effusively for tuning in to “the birth of a new art form.” They are not, they insisted, “a big corporation.”
After amateur sleuths uncovered apparent links between the Creative Artists Agency and the official lonelygirl15 MySpace page, a statement claiming to be from “The Creators” was posted on the lonelygirl15 website late Thursday. It read in part:
“Our intention from the outset has been to tell a story — A story that could only be told using the medium of video blogs and the distribution power of the Internet. A story that is interactive and constantly evolving with the audience.”
The statement sidestepped the issue of lonelygirl15’s real identity, saying cryptically, “Right now, the biggest mystery of Lonelygirl15 is ‘who is she?’ We think this is an oversimplification. Lonelygirl15 is a reflection of everyone.”
The statement’s authors wrote that they are “in the process of building a website centered around video and interactivity.”
[tags] USA [/tags]
Cecilia: Vilket jag också avslöjade här på min blogg.
Episoden visar hur stor genomslagskraft video på webben och speciellt YouTube har fått.
hon heter Jessica Rose och är en skådespeklare från New Zeeland man nu bor hon i L.A, hon är fake
Pontus: Bra påpekat! Jag är relativt bra på att skriva om politik, åtminståne vet jag precis hur jag skall reta upp C.L.K. Aquerette och Sandbuzz 🙂 men jag måste helt klart bli bättre på att rapportera om populärkulturen här i landet.
Hur som helst är Lonelygirl15 jättesöt och påminner inte så litet om min egen dotter.
Lennart,
det blir lite rekursivt då du definierar LonelyGirl-konceptets innebörd i termer som väl täcker din egen aktivitet.
Gott så!
/Pontus