Silicon Valley-företaget YouTube är årets stora mediasensation Vem som helst kan sätta upp sina egna videon på webben och distribuera dom över hela världen. Det är gratis och helt enkelt busenkelt. T.om. din mormor, hon som alltid fastnar i hissen och inte vet vem Paris Hilton är kan göra det.
Men YouTube, som bara ligger ett par kilometer från där jag just nu sitter och skriver det här inlägget har ett problem: eftersom man inte tar betalt för sina tjänster, hur kommer man att tjäna pengar?
Hittills har företaget livnärt sig på riskkapital-pengar, men dessa kommer förr eller senare att ta slut, och när man tänker på hur mycket bandvidd som YouTube måste betala för så inser man hur livsviktigt det är för företaget att hitta en inkomstkälla som inte driver bort alla kunder.
Nu skriver Associated Press att det stora amerikanska medieföretaget Warner Music Group Corp kommer att distribuera copyrightbelagd musik och video via YouTube. Det här är mycket positivt för det betyder inte bara att YouTube kommer att överleva, det betyder också att traditionella amerikanska medieföretag flockar till Webben.
Så här skriver AP i New York Times :
Warner Music Group Corp. has agreed to distribute and license its copyrighted songs and other material through online video trendsetter YouTube Inc., marking another significant step in the entertainment industry’s migration to the Internet.
Under a revenue-sharing deal announced Monday, New York-based Warner Music has agreed to transfer thousands of its music videos and interviews to YouTube, a San Mateo, Calif.-based startup that has become a cultural touchstone since two 20-something friends launched the company in a Silicon Valley garage 19 months ago.
Perhaps even more important for YouTube is that Warner Music has agreed to license its songs to the millions of ordinary people who upload their homemade videos to the Web site.
”We are very excited,” YouTube co-founder and CEO Chad Hurley said in a phone interview Sunday. ”This is a real landmark for our company.”
Warner Music ranks as the country’s third largest recording company with annual revenue of $3.5 billion.
Besides it namesake label, the Warner Music family includes Atlantic, Asylum, Elektra and Rhino — a group that includes vintage recording artists like Led Zeppelin, the Doors and Ray Charles, as well recent hit makers like Linkin Park, Green Day and Faith Hill.
Privately held YouTube is hoping the Warner Music deal will serve as a springboard for similar alliances with other long-established media outlets looking to connect with the Web site’s audience, which watches more than 100 million videos per day.
YouTubes framgång visar förhoppnningsvis att deras revolutionerande affärsmodell nu också kommer att efterapas av andra webföretag. YouTubes VD, den 29-årige Chad Hurley, snart medelålders i Internetvärlden, har fokuserat på att bygga upp en s.k. ‘community’ kring sin portal. Han har alltid sagt att när tillräckligt många ungdomar väl börjar använda den här portalen så kommer även företagen att knacka på dörren. Traditionellt har man börjat i andra ändan och ofta gjort sajten så krånglig och dyr att ingen har velat använda den.
Välkommen till den nya mediavärlden.
[tags] USA, YouTube, Media, Silicon Valley, Warner Music Group [/tags]
det finns fler sätt att tjäna pengar än att skriva kontrakt med warner, vilket mormor möjligen bör fundera över innan hon lägger upp sina videor.
LÄNK: http://www.boingboing.net/2006/07/20/youtubes_new_policy_.html
Hans: Precis detsamma sade säkert din och/eller min pappa eller farfar när de för första gången såg den pyttelille Lennart Hyland splattra i den svart/vita TV-rutan. 🙂
Kom ihåg att datorn och bandvidden ständigt förbättras och den lilla ruta du ser på min blogg snart kommer att fylla hela datorskärmen och därefter skärmerna på gigantiska tv-skärmar.
Och de allra flesta kopierar inte olovandes, de sätter upp sina egna videon.
Jag minns ett Blandarcitat som kanske passar in här: Du får inte stjäla sylt olovandes Olof Anders, Gud har räknat sylten. 🙂
Jag fattar inte hur den där pyttelilla rutan med några sprattlande gubbar som folk olovandes kopierat och skickat in (eller “upp”) kan locka så många.