Politik

Nakna konversationer: Bloggar förändrar affärsvärlden

Det är egentligen förunderligt hur svårt vissa människor har att förstå vad bloggar är och vad det är för vits med att läsa dom. ‘Ja men bloggar, är inte det dagböcker’ säger många, varför skall jag läsa andra personers dagböcker, och sedan ett förskräckt ‘du menar väl inte att du själv sitter och skriver dagbok på webben vuxna människan?’



Klicka på boken

Nej bloggar är inte dagböcker även om man givetvis kan skriva en dagbok på en blogg, precis som man kan skriva en dagbok i en tidning eller i en bok. Nej bloggar är konversationer mellan två eller fler parter och det är därför ett medium som lämpar sig perfekt för företag som vill engagera sina kunder och lära sig mer om vad de tycker om existerande och planerade produkter.

Microsoft har alltid legat långt framme inom företagsbloggandet och Robert Scoble var länge Microsofts huvudbloggare innan han startade eget.

Nu har Scoble och Shel Israel skrivit en bok om bloggar inom företagsvärlden med titeln: Naked Conversations: How Blogs Are Changing the Way Businesses Talk with Customers.

Jag har inte läst den här boken än, men den verkar intressant, inte minst för att de flesta företag lever kvar in den gamla världen där man kommunicerar med sina kunder via pressmeddelanden och reklamsnuttar på TV.

Kunden är passiv, inte aktiv, och det är den modellen som bloggar och andra fria medier nu hotar. De företag som förstår den nya modellen och ger sig in i riktiga konversationer med sina kunder kommer att bli mycket framgångsrika medan de som hänger sig fast vid den gamla modellen kommer att gå under helt enkelt.

 

[tags] USA, bloggar,bloggosfären företagsbloggar, Robert Scoble,Shel Israel, Naked Conversations [/tags]