Den amerikanska multinationella billighetskedjan Wal-Mart är som medeltidsmålaren Hieronymus Boschs vision av helvetet, fast utan något sex. Man får gå tillbaka till slutet av 1800-talet för att hitta en liknande brutal attityd till arbetarna och deras rättigheter som den som alltjämt härskar på sydstatsföretaget Wal-Mart: absoluta svältlöner, ingen sjukförsäkring, inga fackföreningar, vägran att sälja ppiller till kvinnor, osv. Om man vill leta efter ett paradexempel på hur världen skulle se ut om nyliberalismen skulle vinna kontroll i Sverige så har vi den i Wal-Mart. Arbete åt alla, men arbete som ingen kan leva på.
Om det finns någonting i det här landet som får progressiva grupper att agera så är det inte Irakkriget utan ett rykte om att Wal-Mart planerar att bygga en av sina arbetarfientliga megaaffärer någonstans, som nu senast i den idylliska och progressiva kuststaden Santa Cruz .
På sistone har Wal-Mart insett att man måste göra något för att bättra på sitt anseende och man har bl.a. tvingats acceptera fackföreningar på sina affärer i Kina och man har t.o.m. börjar sälja dagen-efterpiller. Men man har också anställt två bloggare för att skriva en fejkad blogg om Wal-Mart.
Två hurtfriska – och helt skamlösa – bloggare som reser runt i USA i en gigantisk s-k. RV, jag antar att man använder samma term i Sverige, och som bara råkar besöka Wal-Mart affärer och som pratar med idel lyckliga anställda. Det var som sagt allt fejkat och nu har progressiva bloggare hjälp till att avslöja fejkbloggen.
Pallavi Gogoi har mer smaskiga detaljer i BusinessWeek: Wal-Mart vs. the Blogosphere Fallout from the retailer’s “astroturf” blog scandal may end up hitting PR firm Edelman the hardest
Last week, Wal-Mart (WMT) took a hit when bloggers on the Internet attacked the behemoth’s effort to burnish its image via its own bloggers, who were receiving compensation from the retailer for their efforts. The episode may turn out to be an even bigger public relations disaster for Edelman, the retailer’s PR firm. It culminated on Oct. 16, with a mea culpa from CEO Richard Edelman on his blog.
It all started last month, when a folksy blog called Wal-Marting Across America was set up. The site featured the musings of a couple known only as Jim and Laura as they drove cross country in an RV, and included regular interviews with Wal-Mart workers, who were dependably happy about the company and their working conditions. BusinessWeek.com wrote the first exposé about the blog. The story shot down speculation that Jim and Laura weren’t real people, identifying the woman as Laura St. Claire, a freelance writer and an employee at the U.S. Treasury department. But it also disclosed that Wal-Mart was paying plenty for the couple’s support, including money for renting the RV, gas, and fees for writing the blog (see BusinessWeek.com, 10/9/06, “Wal-Mart’s Jim and Laura: The Real Story”).
Once bloggers heard that Jim and Laura had undisclosed benefactors, they were furious. Shortly after the story was published, it was revealed that the other half of the couple was Jim Thresher, a staff photographer at The Washington Post (WPO). The Post’s executive editor quickly made it clear that Thresher’s involvement violated internal ethics guidelines, and Thresher had to pay back any money received for the trip and remove his photographs from the blog. “Today, there’s nowhere to run and nowhere to hide,” says Paul Rand, a partner at Ketchum public relations. “The moment you hide something, you will end up being exposed and picked apart.”
[tags] USA, Wal-Mart, Bloggosfären, Bloggar [/tags]