Vi börjar långsamt få upp ögonen på hur flygtrafiken bidrar till den globala uppvärmningen. Inte bara våra egna semesterresor utan minst lika mycket den väldiga frakttrafiken av färsk mat från jordens alla hörn.
Mattraffiken har ökat drastiskt de senaste åren när kineser, indier, vietnameser och andra människor i den tidigare Tredje Världen inte längre nöjer sig med att skeppa färsk mat till oss i utan nu också själva áv någon oförklarlig anledning själva vill importera färsk mat.
Food has moved around the world since Europeans brought tea from China, but never at the speed or in the amounts it has over the last few years. Consumers in not only the richest nations but, increasingly, the developing world expect food whenever they crave it, with no concession to season or geography. Increasingly efficient global transport networks make it practical to bring food before it spoils from distant places where labor costs are lower. And the penetration of mega-markets in nations from China to Mexico with supply and distribution chains that gird the globe ” like Wal-Mart, Carrefour and Tesco ” has accelerated the trend. But the movable feast comes at a cost: pollution ” especially carbon dioxide, the main global warming gas ” from transporting the food.
Så drömmen om att få kineser och indier att börja äta Surströmming och Palt får nog tyvärr vila ett tag. Dags att sluta äta sushi och dricka te, släng kiwifrukterna och sno hit med litet falukorv!
Läs fler inlägg om Mat
[tags] Globaliseringen, Mat, Kiwifrukter, Globala transporter, Mattransporter, Den globala uppvärmingen, Global Warming[/tags]