Politik

Vi är alla Internetreklamens offer: Rob Walkers bok om amerikansk reklam – Buying In



Rob Walker skriver kolumnen Consumed för New York Times Magazine och bloggar på Murketing.com.

Han har skrivit en bok som kanske endast kan förstås här i USA, där befolkningen sedan Andra Världskriget har suttit som i paltkoma framför dumburken och tittat på TV-reklam till ögonen blöder. En oerhört tragisk masspsykos som speciellt har drabbat de fattiga.

Många hade trott att reklamens makt över det amerikanska folket skulle minska med Internet eftersom de tre stora TV-bolagen skulle få konkurrens av ett oändligt utbud från hela världen.

 

Läs fler inlägg om Reklam

2008-06-29 Honda Cog, Hondas coola reklamvideo om den perfekta bilen
2008-06-04 USA-valet: amerikansk politisk reklam och dess underhållningsvärde
2008-04-19 USA-valet: Slutspurten i Pennsylvania inför det viktiga tisdagsvalet: TV-reklamen
2008-02-20 Entreprenörer: Starta din egen reklampanj på din blogg med det öppna kodverktyget OpenX
2008-01-17 Tjäna pengar på din blogg med nya amerikanska reklamtjänster. Kan du bli rik på att blogga?ã��
2008-01-15 Sociala nätverk + dataspel + reklam = nya webbmiljonärer?

[tags] Böcker, Böcker i USA, USA-böcker, Book reviews, Reklam, Madison Avenue [/tags]

Mer om böcker: London Review of Books, New York Times Book Review, New York Review of Books

9 thoughts on “Vi är alla Internetreklamens offer: Rob Walkers bok om amerikansk reklam – Buying In

  1. Amicus

    Ja Lennart, Det sjuka är att man tänker göra om lagen så att det även omfattar datorer, mobiler etc. I praktiken tänker man tvinga allt ifrån studenter som lever på under 50k per år till personer som tjänar 50 mille att betala nära på 200 kr per månad för 2 skitkanaler. Sedan digitaliseringen krävs en box för att se kanalerna, varför inte då erbjuda folk att köpa skiten och ha betalkort även på svt. Så får vi problemet ur världen.

    Och jag kommer aldrig betala tv-licens om inte någon domstol tvingar mig.
    Kommer någon idiot och knackar på, så kommer jag inte ta loss kedjan.

  2. Lennart

    Malin: Tack, jag har fixat.

    Jag uppskattar alltid när någon är vänlig nog att påpeka fel på bloggen. Det visar att folk bryr sig.

  3. Malin

    Hej,
    vill bara lite snällt upplysa om att det längst ner under inlägget finns ett stavfel bland informationen om taggar. Under raderna med “Technorati tags” och “Svenska bloggar om” finns det en rad med “Mer om böker”.

    Förutom det har jag inget negativt att kommentera, gillar din blogg 🙂

  4. Lennart

    Amicus: Intressant, om du inte har TV utan enbart tittar på SvT på din datamonitor, måste du då också betala TV-licens?

  5. Amicus

    Självklart har jag även denna teknik, dator, digitalbox med hårddisk, mobiltelefon, laptop, högtalarsystem, wlan och andra mediespelare är kopplat till en stor plasmatv.

    Jag kan styra rätt fint över när saker och ting skall visas. Men jag skulle aldrig vilja betala de enorma summor som skulle krävas för att ersätta reklamen. 2000 kr per år skall man enligt lag betala för 2 rätt värdelösa tv-kanaler. Det är egentligen bara en sak jag ser, och det är Aktuellt 21:00. Där har de fördjupning som saknas i rapport, tv4nyheterna m.fl. Resten är skräp jag inte ens skulle pröjsa en tjuga i månaden för om jag hade betalt själv.

    TV4, TV3, Kanal5 och TV6, samt TV8 och Discovery Channel är de kanalerna som visas på min tv ungefär 95% av tiden. Övriga tiotals kanaler visas bara sporadiskt när något speciellt går där.

    SVTs onlinesatsning är för övrigt skräp och buffringen sker ytterst långsamt och med stora problem, de skulle lagt upp det så att man fick ladda ner sändningen istället, antingen via Bittorrent eller genom en download server. Troligen skulle det spara både bandbredd och frustration hos användarna.

  6. MAD

    Amicus: De där sakerna kan man göra även utan reklam. Man bara trycker på paus på datorn 🙂

    I stort sett ser jag bara på nyheterna i svt på “vanlig” TV. Allt annat går genom datorn så jag kan bestämma tider, välja när jag vill ha paus samt slippa reklam och textning.

  7. Amicus

    Jag diggar inte korta reklamavbrott, men långa diggar jag.
    Så som det är på svensk reklamtv.

    Varje kvart är det en “rast” från tv-tittandet på 4-6 minuter, där kan man gå på toa, göra te/kaffe/mackor etc eller bara sträcka på sig lite.

  8. Jonte

    För den som växte upp med diverse amerkanska serier på ekanalstelevionens tid var det en gåta varför de verkade så ryckiga och bergochdalbansaktiga. Först efteråt, efter åtskilligt tittande på amerikansk teve, fattade jag att det måste komma ett spänningsmoment före reklamavbrottet för att tittarna skulle stanna kvar. De för MAD så påfrestande summeringarna är väl där för att hålla kvar tittare som tröttnat på program och/eller reklam i andra kanaler.

    Den tidiga amerkanska TV-historien har dessutom flera exempel på hur annonsörer antingen lyckades ta död på program som inte ansågs som passande inramning för reklaminslagen (dramaprogram med brist på lyckliga slut, t ex) eller blandade sej i programgenrer för att göra tittarsiffrorna så höga som möjligt.

  9. MAD

    Jag undrar hur mycket reklamen förändrat ex. TV-program. Kollade häromdagen på första avsnittet av en amerikansk dokusåpa (ja, jag vet, riktigt dålig TV. Kunde inte låta bli eftersom det skulle handla om Japan… I survived a Japanese gameshow), och jag insåg att jag verkligen inte står ut med det formatet. Eftersom jag laddade ner programmet slapp jag självklart själva reklamavbrotten, men istället avbryts det var 10-min eller så för att det ska vara reklamavbrott och sen kommer ett recap av det som hänt i avsnittet fram till reklamavbrottet.

    Tror TV-skaparna att folk har så usel koncentration att de inte kommer ihåg vad som hände innan reklamen eller är det för att man hoppas att det kommit nya tittare kanske? Jag märkte iaf att jag blev mer och mer irriterad över detta och kände att jag inte kommer kolla mer på den här typen av program. Visserligen tycker jag att dokusåpor är bland det sämsta som gjorts för TV, men jag hoppades verkligen att de kunde gjort nåt bra eftersom konceptet var lovande 🙂 Dessutom var det alldeles för mycket fokus på alla idioterna som var med istället för själva gameshowen…

Comments are closed.