Politik

USA:s hysteriska bilister: Tom Vanderbilts book, Traffic: Why We Drive the Way We Do

Foto Det Progressiva USA. Interstate 280 i Silicon Valley 1/8/2008.



Klicka på bilden.

Jag har bott i USA längre än i Sverige, ändå har jag aldrig riktigt kunnat förstå det amerikanska samhället eller komma dess utomordentligt svåråtkomliga innevånare inpå livet.

Ett exempel är amerikanernas kärlek för bilen och för att köra som om det inte funnits någon morgondag. Vilket, som vi nu kan se idag, det inte heller gör.

Man kör till gymet, trots att det ligger två kvarter bort. Man kör barnen till skolan i stridsvagnsstora SUV:n trots att den ligger två-tre hundra meter bort.

När jag någon gång skall till posten så går jag dit, det tar 20 minuter, jag har ingen aning om hur långt jag kommer på 20 minuter men mina grannar stannar på vägen för att erbjuda mig skjuts. “Är det nått fel med bilen?”

Som om inte det vore nog så kommer man körande hem som nu i fredags och hamnar i en gigantisk bilkö. Varför, jo för att alla skall stanna bilden för att titta på en bil som har fått motorstopp! Fan i helvete, på fredsagseftermiddag! Alla bara sitter där och stirrar. Det kallas rubber necking. Svenskan har inte ens ett ord för det begreppet men här är det väletablerat. Att sakta ner bilen på en stor motorväg för att titta på en bil som har fått motorstopp.

Lägg till det alla amerikaner som säger, jag svär “jag älskar att köra”, vilket de också gör. En bra förälder är en som visar sin kärlek till sina barn genom att köra dom upp och ner för Kalifornien, till fotbollsmatcher, handbollsmatcher, scoutläger osv.

Man kör i dagar, bensinen är ju närmast gratis och Gud eller i alla fall George Bush har sagt att vi inte behöver oroa oss för den globala uppvärmningen.

 

Läs fler inlägg om Bilar

2008-08-07 Kan elbilar slå igenom i Kalifornien? Mitsubishi, PG & E och Edison testar marknaden i nytt projekt
2008-07-31 Innovativa elbilar gör sin entre på de mest oväntade platser i USA
2008-07-09 Bensinsnåla bilar i USA: 2009 Volkswagen Jetta TDI Diesel, bättre än Toyota Prius?
2008-06-06 Kill a Watt och hybridbilar: amerikanerna blir energimedvetna
2008-05-24 Hybridbilar allt populärare i Kalifornien
2008-05-02 Småbilar i USA, you gotta be kidding! Det amerikanska samhället förändras underifrån

[tags] Silicon Valley, Kalifornien, California, Trafik, Bilar i USA,Tom Vanderbilt, Traffic: Why We Drive the Way We Do [/tags]

0 thoughts on “USA:s hysteriska bilister: Tom Vanderbilts book, Traffic: Why We Drive the Way We Do

  1. Magister Nyman

    Ett mycket bra inlägg. Men tyvärr finns det en hel del tendenser i samma riktning i Sverige. Jag minns när jag var i Usa på 80-talet och förskräcktes av städernas infarter med hamburgerrestauranger, bilfirmor och mackar, likadana i varje stad. Sedan stora köpcentra med jättelika parkeringar.

    Och hur ser det ut i Sverige 2008? Jo, kanske inte lika illa, men en bra bit åt samma håll. Och många tar bilen även om de bara skall några hundra meter. Föräldrar skjutsar sina barn till skolan, och kräver sedan att skolan skall ordna fysisk aktivitet åt barnen varje dag.

    Jag besökte Kanada i år och gladdes åt att det börjar finnas ett ökat medvetande om bilismens miljöpåverkan där, visserligen till stor del framtvingat av de ökande bensinpriserna. Hoppas det går åt rätt håll även i Usa, så kanske Sverige tar efter. Fast läget är ju inte fullt så illa som i Usa skall ju erkännas, vi har i alla fall en fungerande kollektivtrafik i större delen av landet.

  2. Christer W

    Amicus, har du korslutning mellan öronen? Faktum är att din kropp är byggd för att röra sig och utan fysisk aktivitet så försämras kroppen. Det betyder inte att man måste träna som en blådåre, att gå runt 5 km eller cykla någon mil om dagen räcker långt. Även hjärnan mår bra av fysisk aktivitet, den behöver mycket syresatt blod för att vara i toppform, att dagens chackspelare på toppnivå lägger in långa promenader i sina spel och träningsprogram beror på det, en del av dem till och med löptränar.
    För övrigt på den tiden jag hade moppe och mc så gick jag ändå mycket, fordonen använde jag när jag skulle långt eller om det tog mer än kvart, tjugo minuter att gå dit jag skulle, ofta använde jag promenaden till tänka igenom olika uppgifter i skolan.
    Frihet inget att göra med om man har körkort eller inte, det har att göra med hur man disponera och planerar sin tid. För närvarande har jag ett par bilar, men det skulle inte falla mig in att köra 500 meter bara för att vara bekväm, antingen tar jag cykeln eller går.
    För övrigt så är den absolut största frihet man kan ha under resor, att slippa köra själv. Redan att använda en eller ett par timmar till och från jobbet är med att köra bil är verkligen själsdödande och slöseri med tid, på tåg eller buss kan man antingen läsa något, göra anteckningar, träffa folk eller varför inte bara vila stund innan man är hemma.

    Om jag tittar på min äldre släkt så är de som har varit bekväma av sig också de som är mest skröpliga och de som har inte dragit sig för fysisk aktivitet är de som är minst skröpliga och klarar sig bäst, hyfsad och underhållen grundkondition räcker tydligen långt.

  3. Amicus

    Jag tog körkort strax efter min 18-årsdag förra året. Det var den enskilt största friheten jag fått, sedan moppe. När jag fick moped för snart 5 år sedan så innebar det att jag i princip helt slutade gå även om det var till affären 500m längre bort.
    När man nu har bil kör jag överallt och det är underbart, att slippa tänka på att passa bussar som går med timmars mellanrum, eller inte alls. Att slippa tänka på hur man kan ta sig till ställen och framför allt, att spara tid.
    Att stanna och titta är en annan sak, men det du sa med att grannar stannar och erbjuder skjuts, jag blir nästan sur när grannar kör förbi mig även om det bara är 500m kvar hem. Det är ohyfsat att inte erbjuda skjuts om man inte själv har bråttom eller skall åt ett annat håll. Jag gör det alltid och det uppskattas i 99 fall av 100.

    Nej du, däremot längtar jag efter plug-in-hybridernas intåg, bensinpriset känns och det innebar att vi för 5 år sedan hade bilar som drog en liter i snitt, nu är det 0.7 och ändå är det mer pengar som läggs på bensin än då. Diesel är inte lönsamt i Sverige eftersom regeringarna tycker att bilar är utmärkta pengapungar. Du måste köra mellan 2500 och 4000 mil på de vanliga dieselmodellerna för att det skall löna sig med dagens skatter. Miljöpolitik var det ja, grannens stora Volvo XC70 drar 0.55 l/mil med en stor turbodiesel på 185hk.

  4. Lennart

    Jerpa: Kul har inte hört det ordet tidgare. Får 900+ träffar på Google. Mot 111 miljoner för rubbernecking, men USA är ju ett större land och engelskan ett världsspråk.

  5. Christer W

    Problemet med tågtrafik i europa är det finns tre spårvidder plus en hel del lokala smalspår. Utöver spårvidderna tillkommer 6 -7 elsystem med olika spänningar. Och inte nog med det, 15 – 17 olika signalsuystem, där en signal som betyder stopp i ett land betyder kör i ett annat. Slutligen, england som har normalspårvidd, liksom sverige, har smalare lok och vagnar därför broar och tunnlar är smalare där. Kanaltunnel mellan england och frankrike använder sig därför av engelsk standard.
    Att göra ett enhetligt trafiksystem för järnvägen kommer att ta mer än 25 och då har man nog bara kommit halvägs.
    Dessutom kräver ett sdant projekt att alla länder är överens om målet och är beredd att finansiera det om det ska var genomfört på överskådlig tid.

  6. Johnny Mango

    Lennart:

    “Man kör i dagar, bensinen är ju närmast gratis och Gud eller i alla fall George Bush har sagt att vi inte behöver oroa oss för den globala uppvärmningen.”

    Det påståendet tycker jag stämmer mer på folket som blivit medvetna om att efterfrågan ökar och utbudet minskar och priset på världsmarknaden ökar från 20-30 dollar fatet för nångra år sedan till 150-120 dollar idag. Varje tidigare oljeprischock har resulterat i akt konsumtionsökningstakten minskat vid år 1973-1974, 1978-1979, och år 2007-2008.

    Är det något som Bush och Chainy verkar vara helt införstådda med som olja och gas män från branschen och Texas så är det att gasen och oljan försvinner och krigen i Afgansistan och Irak syftat till att säkra tillgång till världsmarknaden av fossil energi. Han har sagt att America is addiccted to oil. Deras bensinbils och vägsystems stora infrastruktur är speciellt sårbar på grund av omfattande beroende av olja. Eldriven kollektiv trafik tåg, bussar, taxi, personbilar och en mindre del biogas, bioolja, bioetanol för uthållig energiförsörjning. Om vi har förbrukat hälften av vår olja och utbudet succesivt kommer att minska så måste konsumtionen minska och marknadspriset kommer att balansera den ökade efterfrågan och minskande tillgången på olja med stora prisökningar vilket vi redan fått bevittna under 2008. Jag tror att snabbaste vägen är att byta ut bensinbilarna mot elbilar (och en del hybrider vars biogas/olja/etanol förbränningsmotor driver uppladdning av el batteriet) för maximal körradie. Betänk att USA importerar en stor del olja idag och konsumerar 25% av världens olja och om denna andel halveras eller mer så frigör det en stor del av efterfrågan av befintligt oljeutbud. USA vill naturligtvis trygga sin framtida energiförsörjning och producera mer el från vattenkraftverk, vindkraftverk, kärnkraftverk, kolkraftverk, gaskraftverk, biogaser, bioolja, bioetanol, solkraftverk i de stora öknarna runt jorden sammankopplade med kabel för 24 timmars solelproduktion och distribution. Ett hedervärt sammarbetsprojekt mellan kontinenter.

    Anders Borg är försiktig med att satsa på höghastighets järnväg i Sverige. Näringslivet föreslår en ny satsning med nybyggd snabbtågsjärnväg mellan Stockholm-Göteborg-Malmö via Jönköping, nästa länk bör bli Stcokholm-Haparanda och Östersund-Sundsvall, Göteborg-Oslo, etc. Spanien är det land i Europa som satsar mest på höhastighets tåg och kör Madrid-Barcelona på några få timmar. Eldrivna höhastighetståg ca 500 km/timma som förbinder Europas städer, ex Stockholm-Göteborg på en timma vid en hastighet på 500km/timma, minskar pendlingsavstån och ökar den geografiska arbetsmarknaden för individen. Höghastighetståg är bra att ha när oljan är slut.