Politik

Judy Estrins Closing the Innovation Gap. Är innovationen slut i Silicon Valley och USA?



Klicka på bilden.

Judy Estin har varit chefsteknolog på Silicon Valleyföretaget Cisco i två år från 1998 till 2000 och sedan ren av grundarna på nätverks och investeringsföretaget Packet Design.

Ävenom hon inte är en av Silicon Valleys mest framstående kvinnor så är hon väl insatt i den nätverksteknologi som ligger bakom många av Silicon Valleys stora framgångar.

Hennes bok Closing the Innovation Gap: Reigniting the Spark of Creativity in a Global Economy har en intressant och kanske också viktig tes, nämligen att de stora IT-företagen idag inte längre utvecklar sin egen innovativa teknologi utan helt enkel köper in den genom att köpa upp innovativa startupföretag.

Men dessa företag, och det här är ett välkänt fenomen här i Silicon Valley, startas allt oftare enbart för att snabbt kunna säljas till storföretagen och inte för att kunna stå på egna ben med sin teknologi.

Är det här ett problem, ja kanske, om man till det lägger USA:s helt undermåligt skolväsende.

 

Mikroblogga här. Vad gör du just nu? Läs fler inlägg om Silicon Valley

2008-08-22 Oak Park i Cupertino: Det goda yuppie-livet i Silicon Valley i Kalifornien
2008-08-17 Designa användargränssnitt med lödkolv på Yahoo i Silicon Valley
2008-08-16 Lördag med vandrande indier i Memorial Park i Cupertino i Silicon Valley
2008-08-12 Viktiga tips för att IT-människor i Kista och Silicon Valley som riskerar att förlora en teknisk debatt
2008-08-12 Det Progressiva USA: nu med videoraportage från Silicon Valley.
2008-08-12 Kyrkorna i Silicon Valley: Saint Nicholas kyrka i Los Altos.

[tags] Silicon Valley, Kalifornien, California, San Francisco, Cupertino, Sunnyvale, Palo Alto, Judith Estrin, Closing the Innovation Gap, Cisco [/tags]

0 thoughts on “Judy Estrins Closing the Innovation Gap. Är innovationen slut i Silicon Valley och USA?

  1. Björn Nilsson

    Det verkar som man lyckats driva kampen mot Not-invented-here-syndromet till sin yttersta spets. Jag vet inte mycket om USA-företag, men från tidigt 90-tal drevs energiskt tesen i det svenska storföretag jag känner till att egenutvecklade system skulle spolas till förmån för inköpta (ibland i alla fall). Det rönte naturligtvis motstånd, och motståndet kallades NIH (Not invented here).

    Jag antar att för företagsledningar som är mest intresserade av bonus, optioner och aktiekurser är det lockande att försöka göra sig av med dyra utvecklingsavdelningar och knepiga tekniker och i stället köpa in färdigutvecklade produkter. Det är nog kortsiktigt lönsamt för bonusjägarna, men långsiktigt skadligt för den tekniska utvecklingen. Och därmed blir den långsiktiga lönsamtheten tveksam.