Klicka på bilden för att se framtidens snabbtåg här i Kalifornien.

Klicka på bilden.
Om det är någonting som kännetäcknar det amerikanska samhället så är det bilar, biblar och skjutvapen. Det är svårt att tänka sig USA utan den här treenigheten, men de sociala förändringar som gjorde det möjligt för Barack Obama att vinna presidentvalet håller också på att dra bilmattan från under den fanatiska amerikanska bilkulturen.
Det är inte bara det att man nu allt oftare ser smartbilar och elbilar här i Silicon Valley, i det senaste valet har hela 23 delstatliga transportinitiativ vunnit, bl.a. ett statligt intiativ för närstan 10 miljarder dollar att bygga USA:s första riktiga snabb tåg här i Kalifornien. Se mer detaljer på
Center for Transportation Excellence.
Av de initiativen är Kaliforniens High-Speed Train System det mest spännande. För medan Europa och Japan har haft snabbtåg i flera decennier så har bilföretagen och högern lyckats stoppa alla försök att bygga snabbtåg här i landet.
Men inte längre alltså och nu när de senaste decenniernas högervåg här i USA har hamnat på historiens skräphög så kommer förändringarna att komma allt snabbare. Inte minst på kollektivtransportområdet. Yes We Can!
Christoper Conkey och Paul Glader skriver i Wall Street Journal om kollektivtransportinitiativen i det senaste valet: Mass-Transit Projects Fared Well at Polls – WSJ.com
Some 23 initiatives were approved nationwide last week that will inject $75 billion into transportation systems, according to the Center for Transportation Excellence, a nonpartisan research group that promotes mass-transit service. Among the winners: Nearly $10 billion in bonds to start building a high-speed rail network in California, and $18 billion to expand mass-transit service in the Seattle area. The vote on another measure, which would raise the sales tax in Santa Clara County, Calif., to fund an extension of Bay Area Rapid Transit service, remains too close to call.Mass-Transit Projects Fared Well California High-Speed Rail Authority Voters backed nearly $10 billion in bonds to start building the California High Speed Rail System. ….
Mer än 70% av de största transportinitiativen godkändes, ungefär dubbelt så många som vanligt. Framgången kom som en överraskning för många kollektivtransportförespråkare som förväntade sig en betydligt mindre entusiastiskt reaktion på skattehöjningar och högre statsskuld i en tid av ekonomiskt och skattemässigt kaos.
Av de godkända initiativen kommer 14 att öka MOMSen, fyra kommer att ta skattemedel från fastighetsskatten och tre kommer att finansieras genom statsobligationer.
“Före valet, undrade vi vad som skulle väga tyngst för väljarna … minnet av dyr bensin eller oro för ekonomin, säger William Millar, ordförande för American Public Transport Association. “Det var ganska tydligt att folk röstade på framtiden. Vi har gått in i en ny era på transportområdet i USA.”
Det här är mycket, utomordentligt stort med tanke på bilens traditionella ställning här i USA. Kanske t.o.m. början till slutet på den helt galna amerikanska bilkulturen.
Mikroblogga här. Vad gör du just nu? Läs fler inlägg om SnabbtÃ¥g
2007-07-08 | EU:s snabbtåg lämnar USA på efterkälken. Kan Kalifornien tävla med de nya snabbtågen? |
Det är väl Arnold Schwarzenegger vi skall hylla för denna utveckling och inte Barack Obama?
Hur som helst är elektriska snabbtåg vad hela världen måste satsa på när oljan är på väg att ta slut. Enligt IEA så behöver fyra Saud Arabiska oljetillgångar för att klara av samma konsumtion som idag till 2030 som publicerade sin rapport igår. Oljeproduktionen från dagens oljefält beräknas sjunka med 9.1% per år fram till 2030, enligt samma rapport. Detroit måste ställa om och börja producera elbilar omgående.
Genom att köra höghastighets tåg i tunnlar med vacum kan hastigheten ökas till 10.000 km/tim enligt uppgift, det är vad jag kallar snabbtåg.
Jag har svårt att se något viktigare område för USA och världen än att ställa om hela samhället från icke-förnybara till förnybara energi källor, genom eltåg, elbilar, lågenergihus, etc.
Frågan är bara hur länder med stora underskott och skulder som USA skall kunna föra en keynsiansk utbudspolitik när man inte har något överskott att investera, skall man låna från överskottsländer som själva vill investera i infrastruktur eller skall man trycka pengar och riskera kraftigt ökad inflation? Vi är på väg in i den värsta depression/lågkonjungtur imed hög hastighet som världen skådat, med massarbetslöshet och fallande priser på hus, aktier, löner.
Californien hade 11 miljarder i budgetunderskott och Arnold hade valt att höja skatten med 5 miljarder och sänka utgifterna med 5 miljarder.