[print_link]
Klicka på bilden.
San Francisco-företaget Twitter är årets stora web-stjärna på samma sätt som Silicon Valley-företaget Facebook var websensationen för två år sedan.
Ett tecken på att Silicon Valley fortfarande dominerar Web 2.0-världen. Nu flockas storföretaget till Twitter, för det har blivit coolt att vara på Twitter men också för att experimentera och se hur man kan utnyttja den nya mobila Internet-teknologin.
Jenna Wortham skriver i New York Times om Twitter: Problems With Your Checking Account? Try Twitter
According to a blog post on the company’s Web site, the bank opened up shop on Twitter last week. “We are now listening AND responding to customers on Twitter,” it said. “We are entering a new territory. A place that is not familiar to many in financial services — but a place with tremendous opportunity.”
San Francisco-based Twitter, which allows people to post updates, or “tweets,” up to 140 characters in length, is catching on at some large corporations that are looking to try out social media as a way to improve customer service and public opinion of their brands.
..
Bank of America’s Twitter stream is maintained by David Knapp, a representative in Phoenix. The stream is similar to a help line, but with queries and replies made in public and scrunched to 140 characters or less.
Starbucks som är populärt hos IT-folket här i Silicon Valley använder Twitter för att lägga ut ínformation om specialerbjudanden och butiks-information. Detaljhandlaren Zappos, Comcast och Southwest Airlines har också skapat Twitter-flöden för kundhantering och för att svara direkt på klagomål.
Det viktiga med Twitter-baserade tjänster är givetvis att de kan användas från en mobiltelefon. Världen håller på att bli mobil och företagen inser att de måste vara på Twitter för att visa att de är coola.
[tags]Bloggar, Bloggar i USA, Bloggosfären, Blogs, Mikrobloggar, Twitter, Webben, Webbkrrönikor[/tags]