[print_link]
Amerikanska museer har länge varit mycket innovativa i hur de använder webben och den senaste tiden har man omfamnat sociala nätverk med båda armarna.
Men Brooklyn Museum of Art har gått längre än de flesta och har nu skapat ett mycket innovativt öppet programmeringsgränssnitt mot museets samlingar som kan användas av vem som helst bl.a. för att skapa sina egna bildspel av konstverk i museets samlingar.
M.a.o, man ger allmänheten helt fri tillgång till information om museets samlingar. Det här är MYCKET stort och betydelsefullt och kommer att hjälpa Brooklyn Museum att nå ut till konstintresserade över hela världen. Man har också skapat en intressant iPhone-applikation.
Som vi kan se ovan har MOMA nu också gjort det möjligt att bädda in information om museets utställningar på bloggar och hemsidor.
Museerna vill nå ut till allmänheten och skapa debatt.
Mycket bra gjort, mycket innovativt och i Twitteråldern det enda sättet för museer att förbli relevanta. Och Ja, MOMA ligger givetvis redan på Twitter.
Att amerikanska museer lägger ner så mycket arbete med att nå ut till nya kunder beror delvis på de svåra ekonomiska problem som de flesta museer brottas med här i USA.
Förhoppningsvis kommer de nya initiativen att hjälpa till att dra locka fler besökare.
[tags]Museer, Amerikanska Museer, US Art Museums, American Art Museums, Museums, Konst i USA, Amerikansk konst, Brooklin Museum, MOMA[/tags]