[print_link]
Klicka på bilden
Dag har tidigare skrivit om Jack Ma, Kinas Bill Gates, och hans gigantiska ehandelsföretag Alibaba
Nu drar ett annat framgångsrikt kinesiskt webbföretag, www.taobao.com uppmärksamheten till sig. Även Taobao är en del av Alibaba fast till skillnad från Alibaba som sysslar med företag till företagstransaktioner så liknar Taobao mest amerikanska eBay där allmänheten kan köpa och sälja allt från mobiltelefoner till DVDn och kläder.
David Barboza skriver i New York Times om Online Market Flourishes in China – NYTimes.com
Analysts say this booming marketplace ‘ reminiscent of the early days of eBay, when Americans started emptying their attics for online auctions ‘ has turned Taobao into China’s newest Internet darling. Though just six years old, Taobao ‘ which means ‘to search for treasure ‘ in Chinese ‘ already has 120 million registered users and 300 million product listings, and generated nearly $15 billion in sales last year. The company says that sales through its Web site are already larger than those of any Chinese retailer. And this year, analysts say, its online sales will double, surpassing the expected $19 billion in sales by Amazon.com.
Taobao är reklamfinansierat och har på kort tid gett alla kineser oavsett var de bor en chans att köpa och sälja varor över hela Kina. Många startar sina egna butiker på Taobao och tjänar riktigt bra på kuppen. I det ännu rätt primitiva Kina är det här en stor och samhällsomvandlande sak.
IT i Kina är en stor sak och man skulle lätt kunna blogga om inget annat. Speciellt mobilmarknaden och alla bloggar är synnerligen intressant och nu alltså också ehandeln.
Inte heller at förglömma den mycket stränga webcensuren.
Om det är någon svensk i Kina, där den här bloggen även läses, som har använd Taobao och kan berätta vore det kul att höra-
[tags]IT i Kina X Alibaba, www.taobao.com, Ehandel i Kina, Handel i Kina, Datorer i Kina, Webben i Kina , Censuren i Kina, Kinesiska websajter[/tags]