Politik

Kan svenska skolan lära av USA och prioritera datavetenskapen?

Datavetenskapen håller inte bara på att förändra samhället, den håller också på att förändra vetenskapen som sådan.

Den som inte har läst boken The Fourth Paradigm: Data-Intensive Scientific Discovery från Microsoft Research, som finns på gratis på webben ovan, bör göra det innan ni kommer med eventuella invändningar.

Datorer och datavetenskapen har idag redan trängt in på de flesta vetenskapliga områdena och t.o.m skapat helt nya vetenskapliga områden som Bioinformatik , ett område där Siicon Valley har en ledande ställning via University of California at Santa Cruz.

Man har nu, som Steve Lohr skriver i New York Times, börjat inse att skolorna inte ger eleverna de grundläggande datakunskaper de behöver för att kunna tillgodogöra sig moderna vetenskapliga metoder: New Programs Aim to Lure Young Into Digital Jobs – NYTimes.com

 

Länkar:

[tags] Web 2.0, bredband, Java, Webben, Internet, Datorer, mobile Internet, PHP, MySQL, LAMP stack, Datavetensap, Bioinformatics, Datavetenskap och naturvetenskap, Datavetenskap i skolorna, Svenska skolan och IT[/tags]

9 thoughts on “Kan svenska skolan lära av USA och prioritera datavetenskapen?

  1. Christer W

    Lennart, elit bli man inte förrän man kan tillämpa det man har lärt sig. Det är just tillämpningen som är den svaga punkten för allt för många utbildade.
    Även det att vi som människor utvecklas olika snabbt gör att många faller igenom redan i utbildningssystemet första faser och innan de ens har börjat utvecklas intellektuellt. Elitskolor löser inte det problemet utan bara förstärker det genom att det gynnar de som redan befinner sig på rätt plats i systemet.

  2. Lennart

    Alla: eller teoretiska kunskaper. Ett intressant ämne som SR:s filosofiska rummet har haft ett program om.

    Självlärda kunskaper blir alltid med ojämna än kunskaper man lär från experter. Bryan Magee har skrivit om hur omöjligt det är att lära sig filosofi på egen hand. Det är detsamma med de flesta ämnen. Man kan inte avgöra vad som är viktigt och vad som är irrelevant.

    Praktiska kunskaper är givetvis oerhört viktiga i vissa situationer. Jag skulle säkert dö om jag lämnades ensam uppe i de kaliforniska bergen medan en scout eller indian på 1700-talet lätt skulle överleva.

    Samma sak med social intelligens. Jag har träffat socialt begåvade amerikaner som har en förbluffande förmåga att mingla, konversera och agera i en socialt sammanhang.

    Däremot finns det stor skillnad mellan en person med en masters-examen i säg IT och en självlärd IT-person utan examen.

  3. Lennart

    CW, Bossebus, Bra skrivet om ett svårt ämne. Jag är övertygad om att de unga som driver IT-utveckling i Sverige genom att starta eget idag alla har lärt sig IT på egen hand utanför skolan. Jag är också övertygad om att om man bara hade haft kunniga lärare så hade många fler också gett sig in på det här och angränsande områden.

    Jag är själv av den åsikten att det inte spelar speciellt stor roll vad man lär sig så länge som man lär sig någonting i grunden.

    Jag är därför positiv till s.k. elitskolor där intresserade och smarta elever skull få utbildning i matte, vetenskap, IT, språk, ekonomi, astronomi, genetik mm, vad de nu brinner för. Och då menar jag nästan uteslutande i dom ämnena.

    All allmänkunskap de skulle missa kan de alltid plocka upp vid sidan om.

  4. Bossebus

    CW:

    Ja, jag håller med dig,men dom som gått kurserna 4 ggr eller dom som redan kan kanske inte skall pressas in i samma kostym,som du så riktigt påpekar.

    Jag hävdar även med en dåres envishet att utan relevant praktik kan man inte omsätta sin utbildning till praktisk handling utan vidare.
    Likaväl behöver en “självlärd” en viss teoretisk kunskap för att utvecklas vidare.

    Och visst är vidareutbildning,komvux och liknande ett måste.

    Jag vill även påstå att sk “bonnläppar” som diskuteras har vissa unika kunskaper som inte alltid är synliga för en “nollåtta” med omnejd.

    Man saknar inte kunskapen förrän den är borta. (Kossan i båset.. 😉 )

    ja ja

  5. Christer W

    Bossebus, i viss mån är AF,s Word och basic Internet berättigat. Det är dessvärre rätt många ca 40 som inte är särskilt bevarande i användandet även om de har använt datorer i jobbet. Oftast har användandet varit klart kopplat till interna arbetsuppgifter.
    Det stora felet AF gör är att de dra alla översamma kam, den gemensamma nämnare är att de är arbetslösa (och då är det ju nåt fel på dem är alltför ofta också inställningen men som de inte säger utåt)
    Att folk kan ha utbildningar och kompetens som vida överstiger vad både handläggaren och coachen har är inget som beaktas. T.ex.har det stört mig i alla år att invandrare duger bara till städare oavsett vad de har för meriter och kompetens.

    När det gäller Lennarts Underrättelse om skolan så är problemet mångfacetterat, ett är den förskräckliga borgarklyschan, kärnämnen.En sån oerhörd begränsning att bara bestämma att svenska(A & B), engelska, matematik(A), Idrott och Hälsa, Samhällskunskap, Religionskunskap, Naturkunskap, Estetisk kunskap, Projektarbete. Var tar sådan ämnen som historia, geografi, kemi, fysik etc vägen.
    Det andra är att många lärare alltid fortsätter att undervisa som de alltid har gjort, för att konkretisera det,när någon inte förstår så brukar alltför många lärare bara upprepad det de har sagt med högre och tydligare röst och lite långsammare (har det på filmer tagna på lektioner(jobb)). De kan helt enkelt inte omformulera sig till något begripligt.
    Det tredje är att nu har vi en politisk doktrin som går ut på att utbilda folk till “industrimat” för dagens arbetsmarknad, inte en flexibel arbetskraft för morgondagens verksamheter. Det är vad pratet om lärlingssystem och låga ingångslöner för ungdomar går ut på.
    Det politiska etablissemanget i Sverige och synnerhet borgarna har gett upp tanken att Sverige och svenskar (oavsett var de kommer ifrån) ska kunna vara långt framme och till och med ledande i många sammanhang, vi är ju en sån liten nation med så lit folk är ju ursäkten. Därför försämrades möjligheterna till vidareutbildning, omskolning, komvux och annat.

  6. Bossebus

    Bosse:

    Du kan ju kolla vad AF mm sk coacher håller på med att tvinga folk till.

    Ja, Word och basic Internet.

    Bra så kanske?

  7. Bosse

    Jodå IT-undervisningen i den svenska skolan är verkligen helkass (oj nu börjar jag snart låta som en äkta Sverige-kverulant, men sanningen måste trots allt fram ;). Mycket går ut på att lära eleverna just Office-programmen in i minsta detalj och det är samma sak med det s.k. datakörkortet som till övervägande del går ut på att kunna Office-programmen “ner till minsta knapp” men inte så mycket mer. Att kunna sitt Office är självklart bra men det har inte så värst mycket med datakunskap att göra.

  8. Lennart

    Björn: Bra påpekat! Nu handlar det här om ett initiativ från National Science Foundation och vem vet hur det kommer att gå.

    Intressant nog har de fundamentalistiska kristna grupperna inget emot vetenskap så länge som deras mullor inte slungar ut några fatwan mot den. Vilket de endast gör om det handlar om geologi, Darwin, kosmologi och allt som har med människans fortplantning och sexualitet att göra. De accepterar t.ex. astronomi men inte kosmologi.

  9. Björn Nilsson

    Går rubriken ihop med vad du skrivit tidigare om standarden på USA:s skolsystem? Om det är så att “… skolorna inte ger eleverna de grundläggande datakunskaper de behöver för att kunna tillgodogöra sig moderna vetenskapliga metoder” är det ju fråga om vad vi har att lära av detta? Inte att kopiera USA utan att bli bättre enligt egna förutsättningar kanske?

    Dessutom bör väl stora religiösa grupper i USA vara skeptiska mot en ökad vetenskaplig bildning eftersom detta kan skada ett och annat trosfundament, eller …? Och drivs det här som civila projekt finns det väl inga pengar? Skatterna kan inte höjas, de lokala myndigheterna är mer eller mindre bankrutt och centralregeringen lånar pengar utomlands för att föra krig. Man kanske får lansera detta som “kriget mot data-okunskapen” för att få folk att fatta att det krävs resurser? Krig fattar man ju därborta!

Comments are closed.