Politik

Ron Kohavi och HIPPO, eller varför datainsamling och dataanalys demokratiserar samhället

[print_link]

SD Forums dataanlysmässa på Microsoft i Silicon Valley. Foto Det Progressiva USA. 9/4/2010

FRA massavlyssnar hela jäkla svenska folket, sjukhus samlar information om patienter, Amazon kollar vilka böcker vi köper, Google kollar vilka sajter vi besöker.

Sen kör man avancerade dataanalysalgoritmer som lägger fram förslag om andra böcker vi kanske är intresserade av, eller också tipsar FRA om fildelare, Wall Street tipsar om aktier vi bör köpa osv.

Data är plötsligt kung och företag som Twitter och Yahoo samlar in hela 12 terabytes med data om sina kunder per dag! Då kan man föreställa sig vilka gigantiska mängder med data som FRA och NSA samlar in.

Är inte det här farligt så in i h-elvete?

Ja både ja och nej. Ron Kohavi, en mycket underhållande och karismatisk expert på dataanalys från Microsoft här i Silicon Valley har en intressant och litet olika åsikt i den här frågan.

Fram till idag, säger Kohavi, har besluten i alla stora IT-företag som han är bekant med alltid varit baserad på HIPPO, dvs Highest Paid Person’s Opinion. Personen på toppen av pyramiden är den som bestämmer.

 

[tags]Analytics, Microsoft Silicon Valley, Dataanalys, Peter Norvig, Dr Semmelweis, Microsoft Campus Mountain View, SD Forum, Silicon Valley, Ron Kohavi[/tags]

2 thoughts on “Ron Kohavi och HIPPO, eller varför datainsamling och dataanalys demokratiserar samhället

  1. Lennart

    Daniel, ja det här är en stor grej idag speciellt för de webbaserade företagen men även t.ex. inom sjukvården.

    Du känner f.ö. säkert till Thomas Davenports och Jeannie Harris bok Competing On Analytics.

    Ska skriva litet mer om vad jag lärde mig på den här konferensen. Ett mycket intressant ämne.

  2. Daniel

    Jobbar just med detta på ett medelstort företag i Sverige. Alltså inte från IT-sidan utan just med analysen av kunder och dessa skulle nog bli förvånade om de visst hur mycket information som varje dag samlas in om dem. Även av privata företag som man kanske inte skulle tro har så stor användning av det.

    Just den mjukvara som kommit de senaste åren med mer implementerad beteendeanalys gör hela förfarandet förvånansvärt pricksäkert kring vad folk vill ha och hur det vill ha detta. M.a.o kostnadssänkande så det skriker om det för ett företag.

Comments are closed.