Politik

Rekommendationssystem mot Den Långa Svansen, försvinner valmöjligheterna på Webben?

Det var chefredaktören på tidskriften Wired, Chris Anderson ,som formulerade begreppet The Long Tail, den långa svansen i slutet av år 2004.

Idén är enkel. Eftersom lagerkostnaderna för produkter på den digitala marknaden är väldigt små så kan företag som Amazon och Netflix, det senare ett Silicon Valley-baserat film-distributionsföretag, hålla sig med ett betydligt större sortiment än traditionella affärer. Det betyder att man kan tjäna stora pengar på att sälja små upplagor av många relativt obskyra böcker t.ex. Om man säljer tio exemplar av en miljon olika böcker så tjänar man lika mycket som om man säljer en miljon exemplar av tio olika titlar.

Och eftersom det finns så många människor på webben så ökar alltså vår valfrihet.
Trodde i alla fall Chris Andersson.

Men det visar sig att webben håller på att utvecklas i rakt motsatt riktning och en av orsakerna är automatiserade s.k. rekommendationssystem som vi ser varje gång vi beställer en bok på Amazon. Eftersom du köper boken “Kända Kinesiska Eunucker på Mingdynastin” så är du säkert också intresserad av följande böcker “Per Unckel: Eunucker inom Moderata Samlingspartiet under 1980-talet”, “Erik Kvaljebräcks berömda Är Din Pojkvän Eunuch, Tio Tecken, tionde reviderade upplagan, illustrerad” osv.

Lev Grossman skriver i Time Magazine om hur de automatiserade rekommendationssystemen bidrar till att begränsa våra valmöjligheter på webben genom att rekommendera saker som liknar det som vi redan är intresserade av: Facebook, Pandora Lead Rise of Recommendation Engines – TIME

 

Länkar:

[tags] Web 2.0, bredband, Java, Webben, Internet, Datorer, mobile Internet, PHP, MySQL, LAMP stack, The Long Tail, Den Långa Svansen, Chris Andersson[/tags]