Den amerikanska stormaktstiden är nu definitivt över. Moderater på Öfvre Östermalm och i Djursholm lär packa undan sina gamla stjärnbaner och USA-böcker och planera resor till Kina.
Dom är inte dom enda som nu ser vartåt vinden blåser. Amerikansk TV har börjat köra Ni Hao Kai Lan, en serie där småbarn kan lära sig enkel kinesiska, det nya världsspråket efter engelskan om det är någon som minns den.
Amy Chozick skriver i Wall Street Journal om den nya tv-serien: The Turf War for Tots
In TV’s battle for the hearts and minds of preschoolers, it’s Mandarin and math vs. stories and sparkle
At stake is much more than the more than $276 million marketers spent last year to advertise during children’s TV shows. Fast food and movie studios topped the list of biggest spenders, according to Kantar Media. The sale of toys, books and DVDs for Nick Jr.’s “Dora the Explorer” has generated more than $11 billion in sales globally since 2002, Nickelodeon says. The value of future brand loyalty is incalculable. One of the top-rated shows among preschoolers on Nick Jr. is “Ni Hao, Kai-Lan,” in which a cartoon Kai-lan Chow, a 6-year-old with big round eyes and black pigtails, teaches kids Mandarin Chinese. The series draws about 828,000 viewers aged 2 to 5, compared with 753,000 for “Mickey Mouse Clubhouse,” Disney’s top-rated preschool series.
För att inte helt släppa greppet om de unga amerikanerna så kör man som artileln ovan påpekar snabbmat-reklam under programmen som kommer att göra ungarna så feta att de knappast kommer att kunna resa sig ut sofforna när kineserna kommer.
Axplock från den nordiska pressen:
DN.se – Nyheter – Toppnyheter,
SvD – Senaste nytt, SvD – Utrikes,
[tags] Ni Hao Kai Lan, Kinesiska i USA, Amerikanska tv-program, Amerikansk TV[/tags]
Fångarna möter rättvisan under figurer av Mickey Mouse!
Mer klockrent än så kan det nog inte bli.
Är kulorna tillverkade i USA också?
http://www.liveleak.com/view?i=451_1349372760