Ett företag som just har fyllt två år, ett företag som sysslar med rabattkuponger för främst tjejer, är det företaget verkligen värt hela sex miljarder dollar?????
Ja säger Google, trots att Groupons, det är företagets namn, affärsidé är synnerligen lätt att kopiera. Idén är enkel. Groupon gör det lätt för företag att erbjuda rabattkuponger till allmänheten. Om ett visst antal personer registrera sig för erbjudandet, så kan alla som har registrerat sig använda sina rabattkuponger, men om tillräckligt många kunder inte registrerar sig så blir det ingen affär av det hela.
Evelyn M. Rusli och Jenna Wortham skriver i New York Times om ryktena om att Google kommer att köpa GrouponGoogle’s Gambit for Groupon Raises Concerns – NYTimes.com
Google?s $6 billion bid for Groupon, an online coupon start-up, is an aggressive move by the company to dominate local online advertising and help with its long-sought move into social networking. Google has offered Groupon $5.3 billion, with the promise of $700 million in performance bonuses for management, according to a person knowledgeable about the matter who spoke on the condition of anonymity. Several people close to the deal said Groupon, which is based in Chicago, was expected to approve the acquisition and an agreement could be signed as early as this week.
Orsaken till att Google är så omåttligt intresserade av en rabattkupongsajt är att Groupon har koll på var potentiella kunder bor, vilket är oerhört viktigt för Google som nu kan skapa riktad reklam till miljoner människor, och speciellt då köpstarka unga kvinnor.
Men sex miljarder dollar, är Groupon verkligen värt så mycket? Det är verkligen svårt att tro det.
Länkar: Groupon
Axplock från den nordiska pressen:
[tags] Silicon Valley, Startupföretag, Riskkapital, Stanford University, Berkeley University, Palo Alto, IT, Google, Facebook, Twitter, Apple, Cupertino, Intel, Antitrustlagstiftning,,Groupon, Google Groupon[/tags]