Politik

Från Torino till Cleveland, kan europeisk stadsplanering rädda USA:s sönderfallande städer?

När Beatrice Ask och de andra i hennes generation reste till USA för att studera och lära känna det stora landet i väster, så var det ofta till industristäder som representerade den tildens amerikanska samhälle, som gummistaden Akron, där Ask och jag själv mötte USA för första gången, till stålstaden Pittsburgh, bilstaden Detroit, storstaden Chicago, till den blomstrande Mellanvästern som på den tiden var centrum för det amerikanska välståndet.

Det är så dom fortfarande minns USA, men det USA har för länge sen försvunnit. USA kunde inte innovera snabbt nog för att hålla globaliseringen stången och “den amerikanska dröm” som Maud Olofsson talar sig varm för försvann redan för flera generationer sen till Kina, Indien och Sydamerika för att ersättas av lågavlönade tempjobb och förbittrade amerikaner som tog sin tillflykt i flaskan, sina vapen och sina biblar.

De tidigare så stolta städerna började falla sönder allteftersom de arbetsföra flydde till förorterna, sydstaterna och de båda kusterna.

Men en ny våg av stadsförnyelse är på väg här USA och Stephan Faris i Time skriver om hur man hämtar inspiration från EU och de länder som aldrig slutade i att satsa på kommunaltrafik enbart för att sänka skatterna: What Torino Can Teach Cleveland – Intelligent Cities – TIME

 

Länkar:

Axplock från den nordiska pressen:

SvD – Senaste nytt,
digi.no

[tags]Amerikansk stadsplanering , City planning in the United States, Amerikanska städer, Torino and Cleveland, USA:s städer [/tags]

4 thoughts on “Från Torino till Cleveland, kan europeisk stadsplanering rädda USA:s sönderfallande städer?

  1. roger

    Malmö är säkert en underbar stad på många sätt. Man kan dock inte bortse från att det är Sveriges i särklass mest kriminella stad. Genomsnittet för Sveriges alla kommuner är 10436 brott per 100.000 kommuninvånare, motsvarande siffra för Malmö är 21382 anmälda brott.
    Ingen ort/stadsdel i Sverige står längre från svenska samhället i stort än Malmös sorgebarn Rosengård.
    I Rosengård har 38% av befolkningen mellan 20-64 ett jobb, arbetslöshet=62%??
    21% av invånarna i Rosengård lever på socialbidrag. http://sv.wikipedia.org/wiki/Roseng%C3%A5rd#Arbetsl.C3.B6shet
    Endast cirka 60 procent av Rosengårds skolbarn får godkänt i kärnämnena när de slutar nian.
    Go Repalu! lol. Man kanske skulle haft någon med andra kompetensområden än arkitektur på den posten

  2. Björn Y

    Malmö är ett exempel i Sverige på en stad som lyckats att gå från en industristad på dekis till en av de mest dynamiska och intressanta i Sverige. Det har också funnits en medveten satsning på arkitektur och stadsförnyelse från kommunens sida, men så är också kommunalrådet Ilmar Reepalu arkitekt i grunden.

Comments are closed.