Obamas helikopter på Stanford, på väg till Facebooks högkvarter i Palo Alto.
Det nya högteknologiska USA ligger inte längre i bilinustrins Detroit eller stålindustrins Pittsburgh och allra minst nere i låglönelandet i sydstaterna.
När president Obama nu på allvar börjar sin valkampanj inför nästa års presidentval så är det här i Silicon Valley. Och det företag han har valt är inte Facebook, det sociala medie-företaget som alltmer representerar det nya USA världen över.
Miguel Helft skriver i New York Times om Obamas besök på Facebook:Obama and Facebook in Warm Embrace – NYTimes.com
Mr. Obama conducted a town-hall-style meeting at Facebook, and on Facebook, in front of a largely friendly audience. He took questions from company employees in a cavernous room turned into auditorium and from Facebook users over the social networking service, with Mr. Zuckerberg acting as moderator.
Mr. Obama delivered sharp attacks against Paul Ryan, the Republican congressman from Wyoming who drafted a budget proposal heavy on spending cuts and tax cuts, and talked about the economy, health care, education and immigration reform. Throughout the largely staged event, Mr. Obama and Mr. Zuckerberg appeared almost chummy with each other.
USA:s tyngdpunkt förflyttas västerut och även om det finns IT-städer i Austin i Texas och i Boston och North Carolina så är det Silicon Valley och Seattle som nu utgör framtids-USA.
Och precis som bilindustrin som gjorde det möjligt för miljoner människor att köra vart det ville så är även den nya IT-industrin den social, fast motorvägarna nu har ersatts av Internet.
Axplock från den nordiska pressen:
Nyheter – Nyheter,Nyheter – Nyheter, SvD – Senaste nytt, SvD – Senaste nytt, SvD – Utrikes, SvD – Utrikes, Resumé: Nyheter
[tags] Silicon Valley, Startupföretag, Riskkapital, Stanford University, Berkeley University, Palo Alto, IT, Google, Facebook, Twitter, Apple, Cupertino, Intel, Antitrustlagstiftning,GrouponObama Facebook, Obama Silicon Valley, [/tags]