Politik

Vanity publishing, självpublicering, skakar plötsligt om inom förlagsbranschen

Tanken att helt vanliga människor utan journalistutbildning skulle kunna bli kolumnister och krönikörer skulle ha slagit tidningsfolk för 50 år sen som helt befängt.

Sen kom webben och bloggarna och idag vet vi bättre. Det underliggande begreppet kallas disintermediation, alltså att man tar bort mellanledet. I fallet med bloggarna var det tidningarna som inte längre låg som en bromskloss för den ambitiöse skribenten. Plötsligt kunde vem som helst nå ut till läsare på webben. Tidningarna förlorade sin ställning som grindvakt mellan läsare och skribenter.

Nu, helt plötsligt, är samma process på gång på bokfronten. En författare behöver inte längre skicka in sitt manuskript till dussintals bokförlag i hopp om att hitta ett som ser något positivt i hans manuskript och går med på att trycka det.

Precis som bloggarna så kan han låta trycka sin bok på egen hand och distribuera den via Amazon eller Byliner eller andra kanaler, och om han skriver bra och har litet tur så kan han slå igenom, helt på egen hand.

 

Axplock från den nordiska pressen:

SvD – Senaste nytt,SvD – Utrikes, Dagen.se – Stora nyheter, Dagen.se – kultur, Dagen.se – kultur, VG RSS, Resumé: Nyheter, Resumé: Nyheter

[tags]Amazon Kindle, Barnes and Noble Nook, Sony Corp Reader, Prime View International Co, Plastic Logic Ltd, Hearst Corps Skiff, Spring Design Inc, Entourage Systems Inc, Microsoft Courier, Apple iPad, Tryckkänsliga skärmar , Samsung Galaxy Tab, Kno, iPad, iPad och tidskrifter, Long Form Journalism [/tags]

2 thoughts on “Vanity publishing, självpublicering, skakar plötsligt om inom förlagsbranschen

  1. Peter

    Det där med “bra nog” är något som Malcolm Gladwell diskuterar i sin bok framgångsfaktorn – har du läst den?

Comments are closed.