Politik

Stanfords Facebook-klass och Silicon Valleys nya affärsmodell

Året är 2007 och på Stanforduniversitetet får en grupp på 75 studenter lära sig hur man skapar appar för Facebook.

Man delar upp sig i grupper på tre, fokuserar på enkla appar utan en massa krusiduller och efter tio veckor har gruppen fått 16 miljoner besökare och apparna genererar sammanlagt en miljon dollar i reklamintäkter.

Att tre personer skulle kunna skapa ett datorprogram som kunde distribueras och användas av människor världen över på tio veckor hade slagit IT-entreprenörerna kring millennieskiftet som rena nojan. Men så är det alltså idag.

Miguel Helft skriver i New York Times om den nya affärsmodellen som har vuxit fram under de senaste åren här i Silicon Valley och som jag har skrivit en del om de senaste dagarna: The Facebook Class Built Apps, and Fortunes – NYTimes.com

 

Axplock från den nordiska pressen:

SvD – Senaste nytt,digi.no, digi.no, digi.no, digi.no, digi.no

[tags] Silicon Valley, Startupföretag, Riskkapital, Stanford University, Berkeley University, Palo Alto, IT, Google, Facebook, Twitter, Apple, Cupertino, Intel, Antitrustlagstiftning,Stanford Facebook [/tags]