Politik

Surfplattemarknaden: HP chockar Silicon Valley, Apple befäster sin ohotade position med iPad

Hewlett-Packard, H.P., som grundades i Palo Alto redan 1939 symboliserar som inget annat IT-industrin i Silicon Valley. Man har alltid haft ett starkt utbud av konsumentvaror, från persondatorer till bärbara datorer, skrivare och på senare tid mobiltelefoner och även surfplattor. Men det senaste försöket att slå sig in på den stentuffa surfplattemarknaden med TouchPad, en marknad som helt domineras av Apple, slutade snabbt i en oförblommerade katastrof och nu har företagets VD Léo Apotheker tvingats fatta ett beslut som skakar Silicon Valley, han inser att H.P. inte kan konkurrera på den nya mobila webbmarknaden och kommer att sälja ut HP:s hela mobilavdelning och istället fokusera på företagsmarknaden.

Casey Newton skriver i San Francisco Chronicle: After weak sales, TouchPad shuttered : The Technology Chronicles

HP surprised the tech world Thursday by killing off the TouchPad and its line of webOS-powered smartphones, with executives telling analysts in an earnings call that sales were weak and that they didn’t want to risk further investment. It was part of a broader restructuring announcement that also included news that the company would explore a sale or spinoff of its venerable personal computer division. “With such a young ecosystem and poorly received hardware, we were unable to achieve our target,” said Cathie Lesjack, the company’s chief financial officer. HP said it would “explore” its options with webOS, including licensing the system. But it’s unclear how another company would be in a better position to turn a profit on webOS-powered devices than HP was.

New York Times’ Verne G. Kopytoff skriver i om H.P. Plans Big Shift Toward Business Customers – NYTimes.com

SAN FRANCISCO — Hewlett-Packard said on Thursday that it was considering spinning off its personal computer business into a separate company and was in talks to acquire Autonomy, a business software maker. Those would be the biggest moves yet by Leo Apotheker, H.P.’s chief executive, to refocus the company on business services and products. Mr. Apotheker has been trying to ramp up the company’s growth, which has been slow. H.P. also said it would kill off its TouchPad tablet, which was just introduced in June and was meant to compete with the iPad from Apple, and stop making mobile phones that use the webOS operating system, which H.P. picked up when it bought Palm.

Det här är det mest dramatiska exemplet hittills på den ointagliga position som Apple har nått med sin Ipad, en vara som över 90% av alla surfplatteintresserade sägs vilja ha. Ingen av konkurrenterna kan ens komma i närheten av Apple och så kommer det med stor säkerhet att förbli i några år framöver.

Mobilmarknaden är en helt annan värld än den traditionella datormarknaden där, med helt andra krav på design, utformning och inte minst kvalitet som ingen av Apples konkurrenter ännu behärskar.

Deras enda chans idag att konkurrera är på pris, men även det är svårt. Som H.P. nu har fått erfara. Man sänkte priset på sin surplatta med hela $100 men så gott som ingen ville ändå köpa den.

Axplock från den nordiska pressen:

SvD – Senaste nytt, NyTeknik – Senaste nytt,SvD – Senaste nytt,digi.no, ITavisen.no, ITavisen.no

[tags]Mobile Internet, iPhone, Blackberry. Smartphones, Smarttelefoner, Motorola, Ericsson, Palm Pre, GSM EDGE, UMTS, CDMA2000, DECT, WiMAX, Apple, Google, Nokia, Qt, Webkit, T-Mobile myTouch 3G, Windows Phone,Long Form Journalism,Inside Apple, HP, TouchPad, Leo Apotheker[/tags]