
Kommer Amazons nya surfplatta som väntas komma i slutet av november att kunna konkurrera med Apples framgångsrika iPad? Vi har just fått bevis på hur svårt det är från Samsung. Dess försök med sin Galaxy Tab verkar ha misslyckats lika katastrofalt som HPs med dess TouchPad, i alla fall om man får tro Samsungs konkurrent Lenovo.
Problemet är att Apple sedan länge har köpt upp de elektroniska grundkomponenterna och därför kan hålla nere sina egna priser. Det är där som Apples nye VD Tim Cook har varit så framgångsrik. Apples superba logistikoperation är minst lika viktig som dess innovativa designavdelning. Så eftersom Apples konkurrenter inte kan konkurrera på funktionalitet så kan dom bara konkurrera på pris, dvs genom att förlora på varje surfplatta de säljer, knappast en hållbar strategi.
En liten Samsung-melodi.
David Meyer plockar upp tråden i brittiska Guardian: Samsung Galaxy Tab sold just 20,000 out of 1m shipped, claims rival | Technology | guardian.co.uk
An executive at Android tablet maker Lenovo claims that Samsung sold only 20,000 of the 1m tablets that it shipped last year as it tried to “buy share” from market leader Apple. The dramatically low figure suggests that Samsung’s efforts with its first 7-inch tablet, launched exactly a year ago, fell far short of targets. Andrew Barrow, director of consumer products and pricing for Lenovo Western Europe, told the Guardian that the problem with trying to substantially undercut the price of the Apple iPad, of which around 30m have so far been sold, was that “any [manufacturer] would be giving money away.”.
Nu tror jag ändå att Amazons surfplatta trots allt kommer att bli en storsäljare och orsaken är att den kommer att bli integrerad med ett antal existerande tjänster från Amazon. Som jag skrev nyligen: Den första är den oerhört framgångsrika läsplattan, obs inte surfplattan, Kindle som redan har revolutionerat bokindustrin och infört eboken på världsmarknaden. Den andra byggklossen är Amazons musik, film och bok-handlar som man lätt kan koppla till en ny surfplatta. Det är Apples iTunes som säljer iPad och på samma sätt kan kommer Amazon att kunna förse hungriga konsumenter med allt från musik till video, eböcker och film.
Den tredje byggklossen är kanske den viktigaste och den som jag själv har jobbat mest med, nämligen Amazon Elastic Compute Cloud eller Amazon EC2 i folkmun..
Vi får se, men som det ser ut just nu, innan Amazon har släppt sin läsplatta så dominerar Apple helt och totalt på surfplatteområdet. Men orsaken är lätt att se, ingen av Apples konkurrenter har tagit marknaden på allvar. Dom har skyndat sig ut med undermåliga produkter som inte ens är integrerade med existerande tjänster. Då är det knappast underligt att ingen vill köpa dom, utom, som i fallet HP, till rena vrakpriserna.
Axplock från den nordiska pressen:
SvD – Startsidan,digi.no, ITavisen.no, ITavisen.no, ITavisen.no, ITavisen.no, ITavisen.no, ITavisen.no, ITavisen.no, ITavisen.no
Länkar:iPad på Wikipedian, iPad på Wikipedian
[tags] iPad, Kindle, Iconia Tab A100, Motorola Xoom , Android, HP Touchpad, Skärmtangentbord , Surfplattor, Samsung Galaxy Tab[/tags]