Politik

Knepig fråga: Washington Posts Social Reader, är det här verkligen ett nytt sätt att läsa tidningen?

Amazon har just släppt sin nya läsplatta Amazon Kindle Fire och alla som är det minsta IT-intresserade använder läs och surfplattor, främst då Apples iPad.

Pressen som tappar läsare har klamrat sig fast vid den nya teknologin i hopp om att vinna tillbaks läsare sim inte bara vill läsa vad tidningarna skriver utan också vill betala för det.

Nu kommer Washington Post med sin nya mobila app, och med den kan vi läsa tidningar tillsammans med våra vänner på Facebook. Dvs vi kan se vad dom läser och dom vad vi läser.

Silicon Valleys Robert Scoble rapporterar om Washington Post New Social Reader

Jag är helfrälst på iPad och surplattor men jag är helt ointresserad av att veta vilka av mina “vänner” som har läst den eller den artikeln i DN eller Washington Post.

Jag upplever ett alltmer tröttsamt schablontänkande om sociala och mobila medier där man automatiskt tror att om man bara lägger till sociala medier och appar till tidningsläsandet så får vi något nytt.

Här i Silicon Valley så kör så gott som vartenda startupföretag med sociala medier, plus den mobila webben och sen inte att förglömma “local”, dvs den lokala webben. Så nu kan du se att en person som du inte har en aning om vem det är men som ändå på något underligt sätt är din “vän” på Facebook, står och läser kontaktannonser på sin surfplatta vid Stureplan i Stockholm. Är det verkligen framtiden för tidningsläsandet?

Viktigare än den sociala aspekten är i så fall fler kvalitetsartiklar. Men sånt kostar pengar.

[tags]Washington Post , Newspapers , Den Amerikanska pressen, Washington Post Social reader, Washington Post Facebook , Media News [/tags]