Politik

I’ve grown accustomed to your face, SceneTaps ansiktsigenkänning hotar stekarna kring Stureplan

Jim Hensons klassiska I’ve Grown Accustomed To Your Face från 1956 i ny tappning av Jim Hensons son Brian Henson, som dock är trogen till originalet.

Klicka på appen

Datorteknologin rusar fram och ger mannen på gatan tillgång till IT-resurser som hittills endast varit förbehållen myndigheterna. Ett exempel är ansiktsigenkänning, som fram till för bara några år sen var så nära scifi som man överhuvudtaget kan komma. Idag kan finniga tonåringar, om nu tonåringar är speciellt finniga, ladda ner avancerad ansiktsigenkäningsappar på sina mobiler och sen jämföra just ditt ansikte med bilder uppe i de väldiga datormolnen.

Natasha Singer skriver i New York Times om den nya ansiktsigenkänninsteknologin som bl.a. användas på barer i Chicago: Face Recognition Moves From Sci-Fi to Social Media – NYTimes.com

FACIAL recognition technology is a staple of sci-fi thrillers like “Minority Report.” But of bars in Chicago? SceneTap, a new app for smart phones, uses cameras with facial detection software to scout bar scenes. Without identifying specific bar patrons, it posts information like the average age of a crowd and the ratio of men to women, helping bar-hoppers decide where to go. More than 50 bars in Chicago participate. As SceneTap suggests, techniques like facial detection, which perceives human faces but does not identify specific individuals, and facial recognition, which does identify individuals, are poised to become the next big thing for personalized marketing and smart phones.

Det är viktigt att påpeka att systemet i Chicago är baserat på kameror som är installerade direkt i barerna och alltså inte på de kameror som också finns i dagens mobiler.

Resultatet kan bli förödande om du är kung och just kommer ut från Noppes omgiven av ett par dussin kaffeflickor, eller svensk VD på kärlekssemester i Phuket med din chefssekreterare.

Natasha Singer skriver att Immersive Labs, ett företag på Manhattan, har utvecklat programvara för digitala skyltar med kameror som mäter ålder, kön och uppmärksamhetsnivå på förbipasserande. De här smarta skyltarna kommer att introduceras på gator och torg i Los Angeles, San Francisco och New York, och leverera annonser baserade på de förbipasserandes demografi. Systemet är smart nog att t.ex. visa en Gillette-annons till en manlig förbipasserande och Tampax-annonser till kvinnor.

Vad systemet visar till ett par som går hand i hand förbi kameran förtäljer inte historien, kanske kondomreklam?

Hur som helst den här teknologin är redan här och på sikt kommer det att bli möjligt för oss alla att rikta kameran runt om oss för att identifiera människorna i vår omgivning.

“Svensk Mästare i Tango i Borås 1975, Kassör i Enskilda Banken 1976-1982, Gift med …, taxeringsvärde “, det är bara att peka och läsa. Att myndigheterna kommer att försöka förhindra såna här appar säger sig självt. Det kan ju inte vara någon vits med att vara generaldirektör eller VD för Nordea om kreti och pleti ska kunna veta allt om dig. Men teknologin finns alltså redan och den kommer säkert även att sippra ut till allmänheten.

Axplock från den nordiska pressen:

digi.no,digi.no, NyTeknik – Senaste nytt, ITavisen.no

[tags] Mobile Internet, iPhone, Blackberry. Smartphones, Smarttelefoner, Motorola, Ericsson, Palm Pre, GSM EDGE, UMTS, CDMA2000, DECT, WiMAX, Apple, Google, Nokia, Qt, Webkit, T-Mobile myTouch 3G, Windows Phone,Long Form Journalism,Inside Apple, Swype,SceneTaps, Ansiktsigenkänning [/tags]

One thought on “I’ve grown accustomed to your face, SceneTaps ansiktsigenkänning hotar stekarna kring Stureplan

  1. Christoffer

    Den nya filmen med mupparna har premiär på Thanksgiving nu i November. Som man har saknat dem! Ska visst vara lite back to the roots att de ska in i showbiz igen 🙂

Comments are closed.