Politik

Silicon Valleys OnLive och datormolnen ett hot mot spelkonsolerna?

Datorspelen håller på att förändras. Först kom Zynga i San Francisco och byggde ett helt spelimperium på Facebooks sociala gränssnitt, sen kom lilla finländska Rovio med den fenomenala Angry Birds-succeen, vilket visade att man kan spela datorspel på mobiltelefonerna.

Nu kommer Silicon Valley-företaget OnLive med en datormolnsbaserad speltjänst som plötsligt gör det möjligt att spela grafikintensiva datorspel på iPad och motsvarande surplattor med Android.

Nick Wingfeld skriver i New York Times om OnLives dramatiska utspel: Phones and Tablets Getting Game Power In the Cloud – NYTimes.com

OnLive, a Silicon Valley start-up, on Thursday plans to release software that will let people play the richest, most graphically intense games on Apple’s iPhone and iPad, as well as on Amazon’s Kindle Fire and other devices based on Google’s Android software. In the past, these games have been far beyond the relatively anemic computing power of such devices, requiring the horsepower of a PC or a console. But OnLive runs all of the games on its service entirely on powerful server computers in its data centers and delivers them over the Internet, through so-called cloud computing. Other companies are trying to do the same thing, including Gaikai, a start-up based in Los Angeles. If they succeed, a shift to cloud gaming could have big implications for the incumbent powers in the video game business, mainly the console makers Sony, Microsoft and Nintendo.

Om OnLive lyckas kommer det att leda till ett historisk genombrott inte bara för datorspelsindustrin. Det är nämligen så att datorspelsteknologin alltid ligger före all annan IT-teknologi när det gäller grafik, nätverk och prestanda. Så om man kan köra resurskrävande datorspel via datormolnen så kan man också köra de mest resurskrävande affärsfunktioner via datormolnen. Vilket betyder att det inte bara blir spelkonsolerna som kan komma att hotas, utan liknande konsoler på andra gebit, t.ex. inom sjukvården.

Om det här nya konceptet lyckas vill säga.

Axplock från den nordiska pressen:

Nyheter – Nyheter,Nyheter – Nyheter, SvD – Senaste nytt, SvD – Senaste nytt, Aftonbladet: Sveriges nyhetskäl, Dagen.se – Stora nyheter, News, News, Nyheter

Länkar:Amazon Elastic Compute Cloud The Xen virtual machine monitor, Open Cloud Manifesto, Mosso, RightScale, Salesforce

[tags] Cloud Computing, Datormoln, Amazon EC2, RightScale, Amazon Cloud, Bitnami, LongJump, SalesForce,OnLive, Gaikai , Datorespel i Molnen, Datorspel i Datormolnen[/tags]

4 thoughts on “Silicon Valleys OnLive och datormolnen ett hot mot spelkonsolerna?

  1. Björn Y

    Lennart:
    Jag vet inte vilket språk det är skrivet i, men spelmotorn är i alla fall självutvecklad av mojang som utvecklar minecraft. De har också lovat att när försäljningen saktat ner tillräckligt mycket så ska de släppa källkoden fri.

    Det intressanta med utvecklingen just nu är hur gamersgate, steam och andra nedladningstjänser gjort det möjligt för små indieutvecklare att sälja sina spel på samma ställe och liknande villkor som de stora spelhusen. Ett exempel är Skellefteåbaserade Arrowhead som gjort succe med sitt Magicka, ett humoristiskt actionspel där man styr en trollkarl.

    1. Lennart

      Björn: Utomordentligt intressant, mycket stort tack för informationen! Det var något jag inte kände till. Dvs “gamersgate, steam och andra nedladningstjänser gjort det möjligt för små indieutvecklare att sälja sina spel på samma ställe och liknande villkor som de stora spelhusen”.

      Ska forska i det och frågar dig säkert mer framöver.

      Jag är säker på att spelmotorn är skriven i C-språket, det brukar de vara eftersom inget annat språk är snabbt nog. Möjligt C++ men mina pengar är på C-språket.

      Jag återkommer med mer frågor.

  2. Lennart

    Björn: Zynga är byggt på Facebooks sociala gränssnitt, det är det jag menade med innovationen. Man hade aldrig fått det genomslag man har fått om man inte hade utnyttjat Facebook som platform.

    Jo jag känner till Minecraft som är suveränt. Har dock inte spelat det själv. Vet du vad det är skrivet i och man använder någon s.k. game engine?

  3. Björn Y

    Zynga står väl knappast för något nyskapande annat än i affärsmodellen, spelen i sig är inget speciellt. Dessutom är succen Farmville en ren rip-off på en kinesisk förlaga.

    Har du kollat in svenska Minecraft? Har sålt i fyra miljoner exemplar, helt distribuerat över internet.

Comments are closed.