Politik

Rottingmajorens vardag: det ryker om mejlen i surfplattekriget i Sollentunaskolorna

Återigen förlorar han fattningen och får fnatt, Sveriges koleriska och helt osannolike Skolminister.

Det är inte första gången som den bisarre majoren Jan Björklund får fnatt. Jag har skrivit om hans tidigare uppträdanden här:

  1. Rottingmajorens vardag: Det krisar i Baggböle,
  2. Rottingmajorens Vardag: Det ringer på Strömmen,
  3. Rottingmajorens vardag: bullfest hela dan,
  4. Dr Freud psykoanalyserar Rottingmajoren

Men istället för att avgå och söka vård så fortsätter Rottingmjaoren sin vilda framfart, till irreparabel skada för den svenska skolan och hundratusentals skolbarn.

Den här gången handlar det om några skolbarn i Sollentuna som varit dumdristiga nog att använda surfplattor i skolan.

Rottingmajoren går genom taket och tappar helt och hållet fattningen: Skolministern sågar projekt med surfplatta

”Jag blir oerhört provocerad när kommunala företrädare anser att böcker tillhör forntiden.” Det säger utbildningsminister Jan Björklund (FP) efter DN Stockholms nyhet om att Sollen­tuna kommun slutat använda papper och penna i undervisningen av sex- och sjuåringar. I stället sker all undervisning med surfplattor.

Mejl till skolministern från skolbarnen i Sollentuna, skickat från en iPad

Snälla farbror Rottingmajoren! Kom inte hit och ta våra Surfplattor! Vet Farbror Rottingmjaoren ens vad en Surfplatta är?
Vet Farbror ens vad en app är? Tror Farbror Rottingmajoren att vi inte kommer att göra motstånd om farbror kommer hit och tar ifrån oss våra surfplattor? Vi har fått dom av våra lärare och om farbror Rottingmjoren kommer hit så kommer vi att göra en DDOS attack mot Skolverket. Vet farbror ens vad det är?

Är det sant att farbror tycker om att bli pryglad av kvinnor i läderstövlar?

Högaktningsfullt

Vi i Sollentunaskolan

Mejl från skolministern från skolbarnen i Sollentuna

Hörni era uppstudsiga småglin! Vet ni vem jag är va? Tror ni att ni kan skrämma mig? Tror ni inte jag vet vad ni gör med era jäkla Surfplattor, fildelar, det är vad ni gör! Om ni inte slutar nu på momangen så skickar jag polisen på er era odrägliga småglin! Sno hit med era surfplattor nu på sekunden och sluta fildela!! ACTA er era småglin, annars ska ni få se!!

Hotfulla Hälsningar,
Skolminister Jan Björklund, Major
PS: Vad är det för fel med att tycka om att bli pryglad av tjejer i läderstövlar? Det gör väl alla? Ja många i alla fall. Fler än ni tror.
PPS: Jag hade kunnat bli överste och t.o.m. general om jag bara hade velat.

Mejl till skolministern från skolbarnen i Sollentuna, skickat från ett hundra iPaddor

Snälla Farbror Rottingmajoren! Nu för farbror sluta! Det här är sista varningen! Vet Farbror Rottingmajoren hur en mejlserver fungerar? Vet farbror hur lätt det är för oss att skicka 100 miljoner mejl till Skolverkets mejlserve från våra Ipaddor om inte farbror lägger av? Vet Farbror vad som händer då?

Vi har hört att farbror inte kom längre än Major utan fick gå från armén på grund av farbrors koleriska utbrott.

Högaktningsfullt,
Vi i Sollentunaskolan

Mejl från skolministern från skolbarnen i Sollentuna

Hörni era jäkla fildelare! ACTA er sa jag, det var sista varningen. Släng era surfplattor och kom ut med händerna över huvudet annars ska ni få se på fan!

Groteskt Hotfulla Hälsningar,

Skolminister Jan Björklund, Major

Meddelande från Skolverket

Skolverkets datorer har blivit överbelastade och är tillsvidare avstängda medan teknikerna försöker utreda orsaken.

Skolminister Jan Björklund har haft ännu ett nervöst sammanbrott och tagit sjukledigt på obestämd dig och befinner sig nu på Barbados för en timeout.

Axplock från den nordiska pressen:

DN 1,
DN 2,DN 3

SvD – Senaste nytt

22 thoughts on “Rottingmajorens vardag: det ryker om mejlen i surfplattekriget i Sollentunaskolorna

  1. Helena von Schantz

    Lennart, på vilket sätt blir argumentationen mer rätt för att Muf håller med? Det kan ju faktiskt vara så att hela världen har fel och bara du rätt – eller tvärtom. Att majoriteten styr betyder inte att majoriteten har rätt. Jag, Johan Kant och Gertie Hammarberg Tersmeden har nu skrivit en replik i den här frågan (på DN Stockholm debatt) Här är länken till “Jan Björklund följer läroplanen”: http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/jan-bjorklund-haller-sig-till-laroplanen
    Den artikeln är en kraftig förkortning av vad jag skickade in. Här hittar du director’s cut: http://helenavonschantz.blogspot.com/2012/02/bjorklund-stockhaus-och-surfplattorna.html

  2. Ante

    Sorterade mina bokmärken, hittade en intressant rubrik och kom på att fanns det inte ett inlägg om läsplattor istället för böcker… Här är länken. http://www.usabloggen.se/2010/10/05/stimuleras-hjarnan-nar-vi-skriver-for-hand/#comments
    Kanske känns igen 😉

    Dock tycker jag att du Lennart, i din långa kommentar, har en bra argumentation när det gäller hur läsplattor skiljer sig gentemot vanliga datorer. Sen som jag fattat det, du vill väl inte, eller tror inte, att dessa kommer ersätta penna och papper helt?

    Vem vet om 5-10 år, hur långt utvecklingen gått. Men idag har det gamla tråkig och tidskrävande arbetssätten sina fördelar (papper, penna och böcker). Man läser ju tradionella böcker snabbare än vad man läser på skärmar, har jag läst på någon “speedreading-grej”.

    1. Lennart

      Ante: Tack, bra skrivit om ett synnerligen fascinerande ämne. Vad det här handlar om är en historisk förändring, något helt nytt, som först accepteras av vissa marginella grupper, typ läkare som alla fullkomligt älskar iPad, piloter lika så och tåg och flygpassagerare. En viktig orsak är att dessa grupper inte längre behöver släpa med sig en tung stapel böcker på jobbet eller semestern. Så fördelarna för dom är omedelbara och gigantiska.

      Andra fördelar är ännu märkligare. Jag kan idag beställa en bok på Amazon och inom en minut, ännu kortare, ligger den på min Kindle. Jag kan beställa den från Sverige, något som tar minst en vecka med en pappersbok, och igen, inom en minut så har jag den på min läsplatta.

      Jag bär idag med mig SAOL:s lexikon på min mobil, vart jag än går, helt fantastiskt. Den satt alltid hemma i bokhyllan tidigare.

      Kommer pappersböcker och pennor att överleva. Säkert kommer dom att finna sin nisch, men på sikt är det bara att acceptera att samhället är på väg mot en total digitalisering. Fördelarna är för många helt enkelt för att det inte ska gå åt det hållet.

  3. Bossebus

    Lennart:

    Du gliiider undan!

    Jag avfärdar inte allt nytt, jag vill ha någon form av sans och balans.

    Vad ger det,vad kostar det,varför,för vem,hur,nackdelar,fördelar,vem tjänar på det etc.

    Jag vill minnas att du var absolut emot Ansiktsboken från början och nu är du fan! 😉

    Dito gäller Obama..du var hysteriskt FÖR,idag dito EMOT! (Om vi snackar politik).

    Gäller inte skit in skit ut längre?

    Ja ja.. det är tur att man bara är anställd.

  4. roger

    Lennart: Du citerar ju i vanlig ordning på samma sätt som djävulen läser bibeln. Om du läst tre rader till i artikeln du referade till hade du sett Björklund säga:

    Jag har inga invändningar mot att man använder datorer tidigt. Men om man tänker ersätta böckerna fullt ut med digitala hjälpmedel, då är man fel ute.

    Är det någon som går i taket här så är det i vanlig ordning du Lennart :).
    Även Aktuellt gjorde ju en stor grej av läsplattorna i skolan och hade någon form av läsplatta-i-skolan-forskare i studion som var inne på Björklunds linje. Jag tror således inte att Björklund skjuter från höften i sitt uttalande.

    Du skrev: Sen skulle jag ge skolorna friheten att själva experimentera
    Nej, det skall inte experimenteras med barn. Måste finnas en linje. Om alla skolor jobbar olika inom alla områden blir det kaos (eller är det bara inom ditt hjärteområde det skall experimenteras). Vad händer t.ex. med en elev som byter skola?

    Angående din kommentar att Björklund aldrig jobbat som lärare…. Är det bara jag som förundras över kraven vi ställer på våra politiker i Sverige?
    Vi kan mycket väl hamna i ett läge där vår nästa statsminister gick 2år ekonomiskt gymnasium och en 48veckors AMU-kurs i svetsning!
    Allvarligt? Hur kan man påstå att det är viktigt för elever att plugga när du kan nå högsta möjliga position med så lite?
    Livets skola i all ära men är det orimligt att åtminstone kräva lite universitetsstudier? Förmodar att lirare som Romney eller Obama har ganska feta utbildningar?

    1. Lennart

      Roger: Jag har förklarat precis vad surfplattor är och varför dom är så viktiga för skolbarn i den här kommentaren till Helena: http://www.usabloggen.se/2012/02/04/rottingmajorens-vardag-det-ryker-om-mejlen-i-surfplattekriget-i-sollentunaskolorna/comment-page-1/#comment-34121

      Jag ser också Björklund får på pälsen för sitt bisarra utspel bl.a. av MUF, så här är jag långt ifrån ensam.

      Att säga att man inte är emot något är inte alls detsamma som att säga att man är för något, och det fångar Björklunds inställning på pricken. Men sanningen är att han inte är insatt i frågan, han vet som så ofta tidigare inte vad han talar om. Han likställer surfplattor med datorer och det är helt fel.

  5. Bossebus

    Lennart:

    Mina barn fick lära sig datorer från 6 år innan internet. Ingen av dom blev programmerare men dom kan använda datorer i jobbet och dom plockar ihop sina egna maskiner utan min hjälp. Illegal nedladdning kan jag få råd om, men jag sysslar inte med sådant.

    Däremot är jag emot allt hysteriskt skrikande om “musthave” appar, alla måste lära sig programmera,dataprogram löser alla problem,släng papper och penna,ALLT händer i Silicon Valley.

    Åter igen..shit in = shit out.

    Självklart är det bra med små gadgets som mäter/analyserar det ena och det andra så länge man minns att det är ett hjälpmedel som gör exakt vad programmeraren har sagt,inget annat. Det gäller även autopiloter,JAS,ICA mm.
    (Och visst är det extra roligt med höghastighetshandel på börserna?)

    Mäter man temperaturen i luften så blir kanske datat rätt i 999 fall av 1000 men så fort mänsklig input skall till så blir det nästan tvärtom. Det finns hur mycket fällor som helst som genererar felaktiga slutsatser.
    (Ja,jag vet man försöker “normalisera” etc).

    Läsplattor,Ajfoner gillar jag inte men jag har inget emot att förskolan delar ut Ajpaddor till barnen (Vilket dom gör här). Det blir som vilken Legobit som helst i barnens värld.

    Frågor på detta?

    1. Lennart

      Bossebus: Du tar upp en viktig fråga som är svår att svara på. Ja, du har helt rätt att det finns en hel del hajp och hysteri inom IT-världen, precis som på många andra områden i samhället. Jag läser t.ex. om många ämnen på IT-området varje dag som jag INTE tar upp här eftersom jag inte tycker att dom är viktiga. Så jag gallrar så mycket jag kan innan jag skriver.
      Skriver jag om något är det för att jag anser att det verkligen är viktigt.

      Sen är faran den att man svänger över i intellektuellt slentriantänkande och avfärdar allt nytt som hajp, vilket om något är ännu farligare än att se allt nytt som något omvälvande och stort.

      Den som ständigt ropar “varg” blir slutligen aldrig trodd, men den som alltid avfärdar allt nytt blir heller inte trodd.

  6. Christer W

    Helena, fram till 1991 stod kommunerna för läromedlen i skolan och staten för lärarnas löner. Andra tjänster utöver lärartjänster inom skolan stod kommunerna för. Även byggnaderna var en kommunal angelägenhet.
    I realiteten hade skolverket mycket lite att säga till om fram till 91 om vad som skedde inom skolans väggar, och faktiskt inte så mycket därefter heller. T.ex. kan skolverket inte tvinga fram att en skola gör sig av med inkompetenta lärare, har de bara rätt pappersmerit (fullföljd utbildning) kan de jobba där till döddagar och förstöra årskull efter årskull. (det är ju alltid fel på eleverna och aldrig på någon kollega.
    Skolverket har varit och är fortfarande en ganska tandlös myndighet gentemot lärarskrået.

    Fram till 91 när det gällde läromedlen så hade rektorerna i det närmaste fria händer när det gällde inköp av skolmaterial eftersom politikerna “delegerade” den uppgiften till den som antogs kunna och ha mest insyn i vad som behövdes, rektorn.
    Även nu efter 91 så är det den praxis som råder för de flesta politiker, alla har ju inte den självöverskattning som Björklund har.

    1. Lennart

      Christer: Tack för en mycket intressant kommentar! Kände inte till detaljerna. Det märkliga med Björklund är ju att han aldrig har arbetat som lärare, inte har någon lärarutbildning och ändå uttalar sig vitt och brett om ett ämne som han bevisligen inte är insatt i. Nu kan man ju säga samma sak om t.ex. Carl Bildt och den vedervärdige Sten Tolgfors, men Björklund är ändå i en klass för sig.

  7. Helena von Schantz

    Lennart, i den svenska skolan är det alltid allt eller inget. Förra svängen var det problembaserat lärande och elevaktiv pedagogik, då var katederundervisning uttryckligen bannlyst. Bannbullorna kom både från Skolverket och politiker. Nu är det entreprenöriellt lärande och IKT som ska frälsa oss. Då är det bara det som gäller.

    Vi vill alla se fler digitala lärverktyg – inklusive Jan Björklund – men vi vill inte bli styrda att använda dem till allt bara för att rektor och kommunpolitiker är frälsta, vill ha valuta för pengarna, eller hålla i budget.

  8. Bossebus

    Helena & översteprästen i läran Lennart:

    “IT är helt enkelt den senaste frälsningsläran. Facit kommer väl om så där en femton år eller så.”

    *Dånande bifall*

    🙂

    1. Lennart

      Buset: Och ändå använder du dator och inte skrivmaskin när du skriver dina kommentarer. Så det är bara surfplattor som du är emot om jag förstår dig rätt. Eller är det bara att barnen inte ska få använda dom i skolan? 🙂

  9. Helena von Schantz

    Lennart, eleverna är ganska teknikblasé. De tycker att det är för mycket dator och vill hellre ha läroböcker än läromedel på datorn. Men vi har strikta order att inte köpa böcker och att skanna in istället för att kopiera. Så det är inte vi lärare som bestämmer utan rektor. Vill också påpeka att så är det i Sollentuna också. Det är Maria Stockhaus, högsta politiska skolhöns i kommunen som säger att man går från forntid till framtid och som tycker att pennor och papper är förlegat. Det är en rektor som säger att hon inte “tror på klassiska läromedel”. Det är alltså ledningen Jan Björklund kritiserar, inte lärare. Hur mycket valfrihet tror du för övrigt lärarna på hennes skola har? Jag är tacksam över att Jan Björklund manar till litet besinning, för som alltid i Sverige går man överstyr som vore skolan en frikyrka. IT är helt enkelt den senaste frälsningsläran. Facit kommer väl om så där en femton år eller så.

    1. Lennart

      Helena: En mycket intressant diskussion och jag tackar dig för dina kommentarer, det är såna som gör det kul att blogga.

      Däremot har jag en litet annorlunda infallsvinkel, vilket inte är så underligt eftersom jag bor och jobbar med den allra senaste IT-teknologin här i Silicon Valley.

      Det är en helt avgörande skillnad mellan surf och läsplattor å ena sidan och traditionella sorters datorer å den andra. Det är inte mycket vits med att sätta en förstaklassare framför en traditionell dator, som inte är anpassad till deras nivå. och som kanske inte ens har några pedagogiska program inladdade. Men läs- och surfplattor är faktiskt något helt revolutionerande, vilket jag själv ser inom den amerikanska sjukvården, där dom på mindre än ett år har blivit helt oumbärliga.

      En surfplatta som Apples iPad är något som även barn lätt kan hålla i handen. Vad som gör dom så bra för barn är att man kan manipulera innehållet direkt med fingrarna. Man kan t.ex. vrida och vända på tre-dimensionella objekt på surfplattan, man kan hålla upp surfplattan och ta bilder på sin omgivning som plattan sen kan identifiera och göra levande, det är en helt magisk platta som öppnar upp helt nya världar. Såna kommer inte så ofta, men nu har den kommit, och då kan vi inte som Björklund som inte ens är insatt i teknologin, bara slå ifrån oss. Surfplattan är ett helt ny slags verktyg som håller på att förändra världen helt enkelt.

      Surfplattor kan också hålla hundratals böcker, vilket gör dom perfekta högre upp i årsgrupperna.

      En god portion skepsis är alltid bra, men det är också farligt om skepticismen efterhand övergår till allmän blasé och motstånd mot allt nytt. Vore det så skulle barnen fortfarande skriva på griffeltavlor.

      Vad jag skulle göra om jag vore skolminister skulle vara att tillsätta en kvalificerad arbetsgrupp som snabbt skulle utvärdera surfplattorna och deras användbarhet i klassrummen. Sen skulle jag ge skolorna friheten att själva experimentera. Det jag absolut inte skulle göra är det som Björklund sin vana trogen har gjort, nämligen fördöma.

      Som sagt, en mycket intressant diskussion.

  10. Helena von Schantz

    Björklund säger att det är bra att man är snabb med att använda ny teknik men oroas av att man vill ersätta böcker med surfplattor och avskaffa papper och penna. Vad är det som är kontroversiellt med det? Jag blir däremot provocerad av en rektor som säger att hon “inte tror på klassiska läromedel” och en skolpolitiker som uppfattar att skolan genom surfplattor förflyttar sig “från forntiden till framtiden”.

    Jag jobbar själv på en skola med en-till-en. Det är lättare att individualisera och jag gillar skarpt interaktivt whiteboard, men skulle jag som språklärare välja mellan tekniken och skolbiblioteket skulle jag ta biblioteket. Kan också konstatera att eleverna har en rätt nykter inställning till tekniken och hellre läser på papper än på skärm eller surfplatta.

    1. Lennart

      Helena: Tack för en fin kommentar “från fältet”, det är alltid intressant.

      Ja vad det jag uppfattar som kontroversiellt med Björklunds agerande är att det är ministerstyre. Ministrar har faktiskt inte rätt att lägga sig i vad enskilda skolor sysslar med. Vad en litet mer mogen minister skulle ha gjort är istället att uppmuntra lärarna och säga, “vad kul att ni försöker vara innovativa, låt oss veta hur det går när ni har utvärderat ert projekt”. Speciellt när ministern själv aldrig har jobbar som lärare.

      Men Björklunds enda reaktion är att gå genom taken och fördöma. Knappast ett passande uppträdande av en minister.

      Sen en viktig teknisk skillnad: att läsa på surfplatta där man kan manipulera innehållet direkt med fingrarna, ett innehåll som dessutom ofta är tre-dimensionellt, är en helt annan sak än att läsa på skärm.

      Men den enkla lösningen är ju att låta barnen själva bestämma. Man ger dom varsin surfplatta och en stapel med böcker och sen ser man snabbt vad dom väljer.

      Har du någon chans att göra ett sånt experiment i din egen klass?

  11. Barbro

    Björklund har rätt, men han har också fel. Visst ska man använda surfplattor som ett modernt hjälpmedel, särskilt bra är det för en del pojkar som inte alls tycker det är roligt att läsa och skriva. Jag vet, för jag har undervisat i 43 år. Jag minns särskilt en pojke som hade diagnosen Asperger, han vägrade fullständigt, när vi skulle lära oss bokstäver och skriva. Det var på sent 90-tal och jag var en av få som hade en dator i klassrummet. Han fick leka med ett program som hette ordäventyret och leta efter ord som hörde till bilder. Det var små ord med tre bokstäver och det blev svårare och svårare ju längre in i spelet han kom. Han var jättetänd på detta spel. Han lärde sig att läsa små ord ganska fort och plötsligt var det roligt att skriva också. Han blev en av de bästa läsarna och läste i årskurs 3 tjocka böcker.
    Jag tror inte att eleverna i Sollentuna kommer att nöja sig med läsplattor, de vill säkert skriva på papper också och det ska de förstås göra. Att vänta till år 3 är för länge tycker jag, men så blir det nog inte. Jag ser på mina barnbarn som gärna sitter vid datorn (5 1/2 år och 7 år)och läser eller försöker läsa, de skriver en massa meddelande på papper till mamma och pappa. De älskar att skriva för hand trots att de skulle kunna använda datorn istället.

    Rottingmajor Björklund, du kan vara lugn, det ordnar sig automatiskt!

    1. Lennart

      Barbro: Tack för en mycket insiktsfull kommentar, speciellt intressant att höra om din Aspergers-elev.
      Det märkligaste med Björklund är att han själv aldrig ens har tjänstgjort som lärare. Han är avdankad misslyckat militär som aldrig kan hålla sitt explosiva humör under kontroll.

      Av alla de inlägg jag har skrivit här på bloggen så är dom om Rottingmajoren dom allra bästa.

  12. manen

    å andra sidan är det inte bara Rottingmajoren som tycker det här är en vansinnig idé, pennan kommer inte att försvinna på länge och skolbarn lär sig bla genom upprepning, t ex upprepa uppgifter i svenskan som går ut på att de lär sig att skriva bättre(skrivstil).

    Att tro att sådana här plattor kommer konkurrera ut pennan och pappret imorgon är naivt och farligt för dessa barns framtid. De enda som skrattar och är glada över detta är Apple som flabbar hela vägen till banken.

Comments are closed.