Klicka på bilden.
Försöken att lära barn programmera går tillbaks till sent 60-tal och Wally Feurzeigs och Seymour Paperts legendariska Logo-språk.
Den största stötestenen till att små barn ska lära sig programmera är att ingen utanför själva programmeringsyrket har den ringaste aning om att programmering inte handlar om att skriva affärsapplikationer för banker och försäkringsbolag utan att det handlar om att manipulera symboler. Något som varenda finniga dataspelsprogrammerare över hela Sverige kan upplysa experterna om.
Och att barn får lära sig manipulera symboler vid tidig ålder hjälper till att utveckla deras hjärnor.
Christopher Mims skriver i MIT:s Technoilogy Review om hur nya mus-fria grafiska gränssnitt nu för det betydligt enklare för barn som inte ens kan skriva att börja lära sig manipulera grafiska symboler i en dator: How Young Is Too Young to Learn to Code? – Technology Review
Yet a new effort by researchers at MIT’s Lifelong Kindergarten group will attempt to create a programming environment suitable for toddlers. It’s hard to imagine that any but the most precocious children would be able to interact with Scratch Jr. before the age of two, but as Heather Chaplin reports for KQED, the new software will be aimed squarely at children who have barely learned their colors, much less how to read
The advent of touch interfaces means that children are spending more time with computers than ever. More than two hours of screen time a day has been linked to psychological problems, but short of that, wouldn’t children’s screen time be better spent mastering new skills? Programming, in particular, is the new literacy. If children are exposed to the alphabet from the time they can sit up, why wouldn’t we introduce programming as early as possible? Scratch, Jr. is a re-designed version of Scratch, which has been used to teach programming principles to elementary school-age children. Gone from Scratch Jr. is are the reliance on text and colors that young children have trouble distinguishing. The entire interface is to be simplified, even gamified.
Det är sånt här som får Sveriges skolminister att gå bärsärk, i alla fall när det sker i Sollentunaskolorna. Rottingmajorens vardag: det ryker om mejlen i surfplattekriget i Sollentunaskolorna.
Men det är rätt naturligt att småbarn kan lära sig att börja manipulera grafiska symboler redan i två-årsåldern, nu när dom inte längre behöver oroa sig för det otympliga tangentbordet och musen. Det är bara att peka.
Ja och låsa dörren så att den rosenrasande Rottingmajoren Jan Björklund inte kommer in och tar iPaddorna ifrån dom.
För den som vill förstå hur det kan komma sig att man manipulerar symboler när man programmerar så behöver man bara komma ihåg att binärkoden som ligger till grunden för programmeringen, INTE består av Nollor och Ettor som det ofta påstås. Binärkoden består av två SYMBOLER som slentrianmässigt skrivs som en nolla och en etta men som lika gärna kunde skrivas som A och B eller Jönson och Tahiti. De tär två abstrakta symboler helt enkelt. Inte helt olikt en annan fundamental kod i världen: den genetiska koden: adenine (A), thymine (T), guanine (G) cytosine (C). Två olika kodsystem som idag ligger till grunden för hela samhället.
Länkar: Tre IT-bloggar i Silicon Valley Teknikbloggen Techcrunch här i Silicon Valley Sarah Lacys Pando Daily Om Maliks Gigaom
Axplock från den nordiska pressen:
SvD – Senaste nytt,
Aftonbladet: Sveriges nyhetskäl
[tags] LinkedIn, Mountain View,Google, Palo Alto, Stanford University, San Jose, Zynga, Twitter, Oracle, Intel, Hewlett-Packard, Apple, Oracle, Cisco,Electronic Arts, Facebook, Nvidia, Symantec, Yahoo, Juniper, AMD, VMWare, EBay, Tesla Motors, Microsoft, Scrach Jr[/tags]