Politik

Kommer MOOC, massiva öppna nätkurser, att göra universiteten onödiga och revolutionera den högre utbildningen?

Klicka på bilden.

Världen utvecklas ofta på ett helt annat sätt än man skulle tro. Vem hade t.ex. trott att det skulle bli den amerikanska krigsmakten som skulle komma att utveckla det helt revolutionerande Internet, eller att amerikanska privatuniversitet som Stanford och MIT, och inte svenska statsfinansierade universitet, skulle satsa på gratisutbildning för miljoner.

Det sistnämnda., dvs gratisutbildning för miljoner på webben kallas Massive open online course och kan mycket väl komma att bli en del av en ny innovationsvåg från USA, En innovationsvåg som skulle kunna ge USA vind i seglen i konkurrensen mot Kina under de närmaste decennierna.

Tamar Lewin skriver i New York Times om massiva öppna nätkurser: MOOCs, Large Courses Open to All, Topple Campus Walls – NYTimes.com

…this course, Building a Search Engine, is taught by two prominent computer scientists, Sebastian Thrun, a Stanford research professor and Google fellow, and David Evans, a professor on leave from the University of Virginia. The big names have been a big draw. Since Udacity, the for-profit startup running the course, opened registration on Jan. 23, more than 90,000 students have enrolled in the search-engine course and another taught by Mr. Thrun, who led the development of Google’s self-driving car.

Welcome to the brave new world of Massive Open Online Courses — known as MOOCs — a tool for democratizing higher education. While the vast potential of free online courses has excited theoretical interest for decades, in the past few months hundreds of thousands of motivated students around the world who lack access to elite universities have been embracing them as a path toward sophisticated skills and high-paying jobs, without paying tuition or collecting a college degree. .

Tänk Stanford erfarenhet: I höstas, 160.000 studenter i 190 länder som ingick i en artificiell intelligens kurs undervisas av Mr Thrun och Peter Norvig, en Google-kollega. En ytterligare 200 registrerade på kursen på campus, men några veckor in på terminen, krympt närvaro vid Stanford till ca 30, eftersom de som hade möjlighet att se sina professorer personligen bestämde de föredrog online video, med sina enkla syn på en hand som håller en penna, som arbetar genom problemen. Mr Thrun var förtjust av omfattningen av kursen, och hur det gett upphov till sin egen kultur, inklusive en Facebook-grupp, diskussioner på nätet och en armé av frivilliga översättare som gjort den tillgänglig i 44 språk.
Länkar:

[tags] Taggar h?r,, [/tags]”/>

skriver i New York Times om MOOCs, Large Courses Open to All, Topple Campus Walls – NYTimes.com

The pitch for the online course sounds like a late-night television ad, or maybe a subway poster: “Learn programming in seven weeks starting Feb. 20. We’ll teach you enough about computer science that you can build a Web search engine like Google or Yahoo.” But this course, Building a Search Engine, is taught by two prominent computer scientists, Sebastian Thrun, a Stanford research professor and Google fellow, and David Evans, a professor on leave from the University of Virginia. The big names have been a big draw. Since Udacity, the for-profit startup running the course, opened registration on Jan. 23, more than 90,000 students have enrolled in the search-engine course and another taught by Mr. Thrun, who led the development of Google’s self-driving car. Welcome to the brave new world of Massive Open Online Courses — known as MOOCs — a tool for democratizing higher education.

Det här är erfarenheten på Stanford: i höstas deltog 160 000 studenter från 190 länder i en webbklass i artifisiell intelligens som undervisades av Sebastian Thrun och Peter Norvig. Ytterligare 200 Stanfordstudenter tog kursen på campus, men några veckor in på terminen hade dom krympt till ca 30, eftersom de som hade möjlighet att träffa sina professorer personligen, föredrog webb-videon!

Mr Thrun insåg snart att han hade skapat en helt ny kultur, med en Facebook-grupp, diskussioner på nätet och en armé av frivilliga översättare som gjorde kursen den tillgänglig på 44 språk.

Nu är det här inte helt nytt. Silicon Valleys Khan Academy liknar Stanfordexperimentet och även där föredrog eleverna Youtube-videona framför en mänsklig lärare.

Orsaken, som Khan Academys grundare Salman Khan har förklarat är att man kan se en video igen och igen, något som inte är möjligt med en mänsklig lärare.

Om Stanford och andra universitet världen över kommer att anamma den här modellen, och det är långt ifrån självklart, så skulle det leda till en hel obeskrivbar revolution på utbildningsområdet som skulle komma att förändra hela världen på mycket kort tid.

Vi kan bara hoppas att Salman Khan, Sebastian Thrun, Peter Norvig, och de andra pionjärerna, kommer att lyckas. Mänsklighetens framtid beror på dom.

Nu är det viktigt att påpeka att många universitet sysslar med forskning, och MOOC-modellen handlar enbart om utbildning. Så även om massiva öppna nätkurser genomförs på fler och fler universitet så kommer det inte att direkt påverka forskningen. I alla fall inte på en gång.

Länkar: Sebastian Thrun, Peter Norvig

Axplock från den nordiska pressen:

svt.se – Nyheter världen,Ekot, DN.se – Kultur & Nöje – Senaste, SvD – Utrikes, Computer Sweden 20 senaste nyhet, Helsingborgs Dagblad: Nyheter, News, NyTeknik – Senaste nytt

[tags]Massive Open Online Courses, MOOC, Sebastian Thrun, Peter Norvig Stanford , Sebastian Thrun Stanford[/tags]