All information i webbläsaren. På väg mot intelligens.
Den första generations webbläsare öppnade ett fönster ut mot världen som gjorde det möjligt för mig att sitta här i Silicon Valley och helt plötsligt kunna söka på information i Sverige som jag tidigare aldrig hade kunnat drömma att få tillgång till här i Kalifornien.
Att säga att det var omtumlande fångar inte riktigt upplevelsen. Det var rent något helt obeskrivbart.
Nu befinner vi oss på tröskeln till en ny och minst lika omtumlande revolution. Webbläsarna och vi talar då om Google och Microsofts Bing, håller på att bli semantiska. Dvs de håller på att lära sig förstå vad ord och uttryck betyder, och inte längre bara matcha skrivna bokstavskombinationer.
Amir Efrati skriver i Wall Street Journal om Googles nya smartare semantiska sökfunktionalitet: Google Gives Search a Refresh – WSJ.com
Google’s search engine will begin spitting out more than a list of blue Web links. It will also present more facts and direct answers to queries at the top of the search-results page.
…the company is aiming to provide more relevant results by incorporating technology called “semantic search,” which refers to the process of understanding the actual meaning of words. … Semantic search can help associate different words with one another, such as a company (Google) with its founders ( Larry Page and Sergey Brin). Powering up the Search Engine Google is adding semantic technology to its keyword search system.
Webbläsarna har redan blivit mer kunniga, om inte smartare. Google har länge rättat stavfel och jag kan t.ex. redan skriva in “Stockholm Weather” och få en fyradagarsprognos direkt i Google, se bilden ovan.
Men nu kommer vi alltså att kunna göra alltmer avancerade sökningar på t.ex., antagligen: “vad heter Sveriges statsminister”, eller från din mobil, “vad kostar den billigaste tur och returbiljetten till Silicon Valley den 15:e april på två veckor. Jag ska till Moscone Center”
Vad som skulle göra en sån fråga svår att besvara är att det finns tre flygplatser i Silicon Valley. Med “Moscone Center” som ledtråd borde den intelligenta webbläsaren, eller mer riktigt, det artificiella intelligens-programmet som utför sökningen, veta att Moscone Center ligger i San Francisco, och att det därför är dig man bör flyga.
Och eftersom de flesta sökningar kommer att utföras i mobilen eller på iPad så kommer vi att tala in våra sökningar.
Precis som vi redan har mjukvarurobotar som checkar ut åt oss på ICA så kommer webbläsaren nu att kunna utföra allt fler uppgifter åt oss och bli alltmer lik Apples Siri.
Axplock från den nordiska pressen:
SvD – Senaste nytt,Computer Sweden 20 senaste nyhet, Computer Sweden 20 senaste nyhet,SvD – Senaste nytt,
Computer Sweden 20 senaste nyhet
[tags] LinkedIn, Mountain View,Google, Palo Alto, Stanford University, San Jose, Zynga, Twitter, Oracle, Intel, Hewlett-Packard, Apple, Oracle, Cisco,Electronic Arts, Facebook, Nvidia, Symantec, Yahoo, Juniper, AMD, VMWare, EBay, Tesla Motors, Microsoft, Google sök, Google search[/tags]