Politik

Popuprestauranger och matvagnar, vad kan du om matscenen i San Francisco?

Klicka på Niall Kennedys fotoflöde på Flickr.

Jag har skrivit om matscenen i det kosmopolitiska San Francisco med de ambulerande matkärrorna som står i kontakt med sina kunder via Twitter och som nu är senaste skriket i stan.

Men det är inte allt. I en liknande utveckling till den med matkärrorna så finns det nu, som

Katy Mclaughli skriver i Wall Street Journal, s.k. Pop-up-restauranger. Dvs restauranger som inte vill eller kan betala de dyra etableringskostnaderna för att starta en permanent restaurang utan som etablerar temporära restauranger genom att t.ex. hyra in sig i existerande restauranger när dom är stängda. Som Wise Sons Jewish Delicatessen som började som popuprestaurang:Pop-Ups Are Taking Over the Kitchen – WSJ.com

… the economics of opening a location—costs can range between $300,000 and $500,000 for a 1,500-square-foot space with a liquor license in San Francisco—pushed the young restaurateurs to launch with a more temporary approach: the pop-up.

Until recently, Jewish deli food was hard to come by in San Francisco’s foodie scene. But after launching a pop-up restaurant to test the concept, brand, and audience, Wise Sons deli won the confidence of investors and gained the experience it needed to open a permanent location.

Pop-up restaurants—temporary eateries that set up shop for a few days, weeks or months in spaces such as hotel lobbies or other restaurants that close for the night—are morphing into a multipurpose tool, used by different strata of the restaurant industry to test concepts, market new brands, engage with a younger audience, or prove to landlords, lenders and investors that they are worth the risk.

Det här är ett bra exempel på hur dynamisk mat och restaurang-scenen är här i San Francisco och Silicon Valley, kanske mest på grund av den stora mängden unga internationella välavlönade IT-ingenjörer och vetenskapsmän och kvinnor här i området.

En annan orsak till att San Francisco är Mecca för många matälskare är Medelhavsklimatet parat med vinodlingarna i Napa-dalen strax norr om San Francisco.

En mycket spännande utveckling.

Fråga, finns popupkonceptet även i Sverige?

Axplock från den nordiska pressen:

SvD – Senaste nytt,SvD – Senaste nytt, SvD – Senaste nytt, SvD – Mest lästa

[tags]Popup-restauranger, Mat i San Francico, San Francisco food. Wise Sons, Jewish Delicatessen[/tags]