Politik

USA och Zombies, möt Seth Grahame-Smith, USA:s mashupkung

Seth Grahame-Smiths hemsida

Det är bisarrt att Hollywood och de stora mediaföretagen är vettskrämda för Internet, Webben och de digitaliserade medierna. Så vettskrämda att de har lyckats få bl.a. den svenska regeringen att, som Fredrik Reinfeldt så poetiskt har uttryckt det, “kriminalisera en hel generation” bara för att förhindra att unga författare och musiker hotar mediaföretagens och förlagens inkomster med mashup och remix.

Som den här nu ikoniska Hitler-parodin, som på sikt säkert kommer att bli det enda som morgondagens ungdom kommer att känna till om Hitler. Vilket kanske är lika bra.

Mashups och remix, när man tar existerande material och gör något nytt av det, som Picassos afrikanska masker, eller Shakespeares dramer, är något som definierar dagens mediavärld.

En av de mest kända mashupartisterna i USA idag är 36:årige Seth Grahame-Smith, författare till de odödliga klassikerna Pride and Prejudice and Zombies och Abraham Lincoln, Vampire Hunter.

Wall Street Journals Alexandra Alter har skrivit en intressant artikel om USA:s Mashupkung, Seth Grahame-Smith i dagens tidning: Seth Grahame-Smith: The Master of the Mash-Up – WSJ.com

Just three years ago, Mr. Grahame-Smith was virtually unknown. He was buried in student-loan debt and writing novelty books like “The Big Book of Porn” to pay his rent. His break came in 2009 with “Pride and Prejudice and Zombies,” which he wrote for a slim advance of a few thousand dollars. It was an unexpected hit that spawned a micro-genre of knockoffs by other writers, including “Android Karenina” and “Wuthering Bites.”

Mr. Grahame-Smith wasn’t the first writer to put a bizarre spin on a classic tale (arguably, Shakespeare was a skilled practitioner of genre remixing). But he’s become the mash-up movement’s modern avatar. His irreverent literary reboot landed at precisely the right cultural moment.

In recent years, digital remixing and sampling—once viewed as derivative at best and illegal at worst—has grown widespread in music, film, television and fine art. Mash-ups are no longer just kitschy parodies. Literary writers like Colson Whitehead and Michael Chabon have experimented with horror and science-fiction themes. A zombie-infused Regency romance doesn’t sound so ludicrous in today’s mash-up rich environment.

Orsaken till att den Öppna Kodrörelsen är så kreativ och utvecklas så oerhört snabbt beror just på Mashups ochy Remix. Jag håller just på att lära mig Sinatra, ett ramverk, eller rättare sagt ett DSL, dvs ett Domain Specific Language, som man använder för att snabbt skriva webbapplikationer i Ruby. Ruby-språket har redan gett upphov till ramverket Ruby On Rails och nu alltså till Sinatra.

Blixtsnabb utveckling och ständig förvandling, det är så som den öppna kodrörelsen utvecklas och det är en liknande modell som har gjort den amerikanska samhällsmodellen så framgångsrik. Så på det sättet pekar Seth Grahame-Smith framåt mot morgondagens USA 2.0., eller USA och Zombies. En framtidsvision så gott som någon.

Axplock från den nordiska pressen:

svt.se – Nyheter världen,DN.se – Kultur/Böcker, DN.se – Kultur/Böcker, SvD – Mest lästa

[tags] Seth Grahame-Smith, Pride and Prejudice and Zombies, Zombies, USA och Zombier [/tags]