Politik

IT-generationer eller är Google och Facebook i fara i dagens allt snabbare utveckling på Webben?

Webben och IT-världen utvecklas i allt snabbare fart samtidigt som det blir allt enklare och billigare att starta eget. Den Öppna Kodrörelsen betyder att pyttesmå startupteam på allt från två till ett halvdussin personer idag kan skriva ihop kod som för bara fem-tio år sen krävde tiodubbelt så många personer.

Men så snart som ett startupföretag lyckas och växer sig stort som t.ex. Facebook eller Google, så minskas innovationskraften märkbart. Då gäller det inte längre att själva innovera utan att köpa in små innovativa startupföretag.

Den här utvecklingen har lett Eric Jackson till att skriva en insiktsfullt artikel i Forbes där han ifrågasätter dagens IT-företags förmåga att överleva i den allt snabbare utvecklingstakt :Here’s Why Google and Facebook Might Completely Disappear in the Next 5 Years

In the tech Internet world, we’ve really had 3 generations:

Web 1.0 (companies founded from 1994 – 2001, including Netscape, Yahoo! (YHOO), AOL (AOL), Google (GOOG), Amazon (AMZN) and eBay (EBAY)),

Web 2.0 or Social (companies founded from 2002 – 2009, including Facebook (FB), LinkedIn (LNKD), and Groupon (GRPN)), and now Mobile (from 2010 – present, including Instagram).

With each succeeding generation in tech the Internet, it seems the prior generation can’t quite wrap its head around the subtle changes that the next generation brings. …

When Web 2.0 companies began to emerge, they seemed to gravitate to the importance of social connections. MySpace built a network of people with a passion for music initially. Facebook got college students. LinkedIn got the white collar professionals. Digg, Reddit, and StumbleUpon showed how users could generate content themselves….

Men Web 1.0 företagen tycktes aldrig riktigt förstå vikten av sociala nätverk skriver Jackson. Även när det verkar plågsamt uppenbart för alla andra, så verkar de äldre företagen inte kunna anamma de nyare paradigmerna, hur mycket de än försöker. Varför har Amazon gjort så lite i det sociala? Och Google? Och varför har Facebook misslyckats på den mobila webben?

Det här är helt riktigt och kanske speciellt allvarligt för företag som Facebook som egentligen inte har några konkreta tillgångar i form av hårdvara eller ens patent, bara några miljarder mer eller mindre efemära och lättflyktiga användare.

Facebook utvecklades ju som jag har skrivit, enbart i Öppen Kod och tvingades nyligen köpa patent av bl.a. Microsoft.

Men att Facebook hittills har misslyckats på den mobila webben är helt uppenbart. Vilket var orsaken till att man nyligen tvingades köpa lilla Instagram för en miljard dollar.

Men orsakerna till att de etablerade företagen har så svårt att anamma den nya teknologin beror på många faktorer. I Facebooks fall skulle man behöva skriva om hela deras väldiga sociala nätverksapplikation, vilket skulle kosta väldiga belopp. Och för att bli framgångsrik på den mobila webben så måste man först anamma HTML-5, som inte är färdigbakad än, och dessutom kanske splittra Facebook i många olika appar.

Men samtidigt som det verkar som om de etablerade företagen kanske inte hänger med på det nya så kan ett storföretag som Microsoft utan vidare hänga med genom att å ena sidan köpa in företag som Skype, samarbeta med Nokia, starta Azure, sitt eget datormoln och samtidigt utveckla nya versioner av gamla anrika Microsoft Office. Kanske inte riktigt lika sexigt som Instagram, men inte desto mindre väldigt lukrativt. För att inte tala om Kinect.

Så Google och Facebook kommer utan tvekan att överleva och frodas, men kanske inte genom sin egen innovation utan genom att använda sina miljardbelopp till att köpa upp nya små innovativa startupföretag. Och så har det alltid varit och så kommer det alltid att förbli.

Men att olika generationer använder olika webbverktyg är helt riktigt. Jag har en släkting här i Frankrike t.ex. som är något så ovanligt som en framgångsrik kinesisk författarinna, men som aldrig i livet skulle kunna tänka sig att sätta upp en blogg eller Twitter-flöde för att sprida information om sina böcker.

Så är det bara, om vi inte anstränger oss till att anamma det nya.

Axplock från den nordiska pressen:

svt.se – Världen,SvD – Senaste nytt, Aftonbladet: Sveriges nyhetskäl, Politiken.dk Seneste nyt, ITavisen.no, ITavisen.no

Axplock från den nordiska pressen:

Computer Sweden 20 senaste nyhet,
digi.no, digi.no, digi.no, digi.no, ITavisen.no

[tags]Google, Facebook, IT-utvecklingen, Generationer på Webben, Facebook och Mobile [/tags]