Politik

Skrällen som hördes runt världen, Microsoft köper Yammer , företagen blir sociala

Klicka på Yammer.

M icrosoft har alltså köpt San Franciscobaserade Yammer, ett socialt mediaföretag för företagen för $1,2 miljarder. Något som påminner om Facebooks inköp av San Franciscobaserade Instagram för en miljard dollar för ett tag sen.

Men att ett etablerat företag som Microsoft betalar en så stor summa för ett socialt mediaföretag visar att även företagen nu har börjat anamma sociala nätverk för sina anställda, och det är en mycket stor grej.

Yammer är alltså ett socialt nätverksföretag för företagen., en produkt som ger anställda ett säkert sätt att kommunicera, samarbeta och dela information med andra anställda. Något som hittills inte har varit speciellt enkelt på företagen som ofta har mycket stränga regler för vad de anställda kan dela med sig av och diskutera inom företaget. Risken för att konfidentiell information kan läcka ut är stor.

Företaget grundades av David Sacks från PayPal 2008.

Yammer ger också de anställda ett forum där de kan diskutera idéer, posta nyheter, ställa frågor och dela länkar och annan information. Yammer låter också de anställda på ett företag sätta upp en profil och en kunskapsbas där tidigare samtal lätt kan nås och refereras.

Vem som helst i ett företag kan starta Yammer nätverk och börja bjuda in sina kollegor. Integriteten säkerställs genom att begränsa tillgången till personer med giltiga e-postadress från ett visst företag. Den grundläggande Yammer tjänsten är gratis men företagen kan betala för att styra och administrera sina egna nätverk.

Pando Dailys Hamish McKenzie skriver om Microsofts köp av Yammer och vad det betyder för företagens använding av sociala nätverk: The Great Replacement: Microsoft, Yammer, and a New World in Enterprise Computing | PandoDaily

We are in the middle of a $600 billion disruption, but hardly anyone has noticed. The once-staid world of enterprise computing is in silent convulsions, with incumbent giants being assaulted by startups that are building from scratch for a new era in which the cloud, mobile, and on-demand software will dominate.

Hot companies such as Dropbox, Asana, and Atlassian will ascend to the throne, while the corpses of the old rulers – Microsoft, Oracle, SAP – will lie rotting in the gutter.

The Great Replacement is beginning. Maybe. Some people beg to differ. But I’ll get to them soon. “There is really a full blown reawakening in the innovation of enterprise,” says Peter Levine, a general partner at venture capital firm Andreessen Horowitz. “This is a renaissance in enterprise computing.” And for many, Levine says, that’s going to hurt. Data centers are being supplanted by cloud infrastructure. On-premise applications will be surpassed by software as a service (SaaS).

And, thanks to the rise of mobile, PCs will become increasingly marginalized. These three shifts are dramatic, real, and they’re enlivening a sector of computing that a decade ago everyone thought was dead.

Sociala nätverk håller alltså på att invadera de hierarkiska företagen och göra dom mer effektiva. Samtidigt försvinner de privata datahallarna till förmån för datormolnen och surfplattor och mobiler ersätter stationära datorer.

Vi är vana vid det här från konsumentmarknaden, men nu har alltså företagen också börjat inte att man måste hänga med, och vi kommer att se en veritabel guldrusch på öppna kodföretaget på mobil och sociala nätverksområdet. Som kommer att förändra hur anställda på företag och myndigheter arbetar.

Och det kommer att sätta press på företag i säg Kina, Indien och varför inte Egypten och Iran? Det globala kunskapssamhället blir alltmer högpresterande och högeffektivt.

De länder som inte hänger med kommer att falla efter och se sänkt produktivitet och välstånd.

Så varför skrev inte Microsoft med sina stora resurser sin egen version av Yammer? Svaret är komplicerat, men det handlar mycket om att lägga beslag på Yammers programmerare och samtidigt att förhindra att Microsofts konkurrenter köpte ett så viktigt företag.

Varför skrev inte Facebook helt enkelt sin egen Instagram, något man säkert hade kunnat göra på tre månader? Därför att precis som med Yammer handlar det mycket om ett coolt varumärke. Och i dagens IT-marknad är varumärkena minst lika viktiga som på modemarknaden.

PS: En vänlig läsare på Facebook har påpekat att Yammers bakända till stor del är skrivet i Scala. Skala är det s.k. funktionellt språk som använder sig av Javas högeffektiva virtuella maskin< ./a> och Skala skapades av Martin Odersky vid École Polytechnique Fédérale de Lausanne i Lausanne i Schweiz´år 2001 och har på senaste tid blivit alltmer populärt.

Axplock från den nordiska pressen:

Computer Sweden 20 senaste nyhet,Computer Sweden 20 senaste nyhet, digi.no, digi.no, digi.no, ITavisen.no, ITavisen.no

[tags] LinkedIn, Mountain View,Google, Palo Alto, Stanford University, San Jose, Zynga, Twitter, Oracle, Intel, Hewlett-Packard, Apple, Oracle, Cisco,Electronic Arts, Facebook, Nvidia, Symantec, Yahoo, Juniper, AMD, VMWare, EBay, Tesla Motors, Microsoft, Ýammer Microsoft[/tags]