Politik

Från toppmoderna Paris Charles de Gaulle-flygplatsen till gamla slitna JFK visar hur långt USA har fallit

För miljoner svenskar var JKF-flygplatsen inkörsporten till framtidslandet USA. Modern, funktionsduglig och representativ för efterkrigstiden supermakt.

Men det var länge sen nu. Efter att ha tagit Delta, mitt första misstag men jag hade inget val, från toppmoderna Paris Charles de Gaulle-flygplatsen tidigt på fredagsmorgonen, där jag bara gick igenom alla säkerhetsformaliteterna på några minuter och sen kunde koppla upp mot mot Internet i den jättelika terminal 2E i väntan på planet, så anlände jag till Deltas nedslitna terminal 3 på JFK och tio timmars absoluta helvete.

Tryckande hetta som den gamla luftkonditioneringen uppenbarligen inte klarar av, horder av turister, skräp och lort på de gamla heltäckande mattorna, toaletter som kanske en gång gjorde sig förtjänta av namnet men som idag består av illaluktande plåtskrank som inte går att stänga och som dessutom ofta saknar toapapper, och sen värst av allt, en total frånvaro av information.

Så här kan jag tänka mig något gammalt SIDA-stött fjäskbygge från 1960-talet i Afrika, långsamt vittra sönder. Men det här är USA:s stolthet, JFK-flygplsatsen som tar emot flera hundra tusen shoppinglystra svenska turister varje år.

Man får vad man betalar för, och tragiskt nog har man anställt flera hundra lågavlönade afroamerikaner i för stora och uppenbarligen stekheta uniformer vars enda uppgift är att stå framför dörrar som turister av misstag kan öppna och kringgå de många säkerhetsanordningarna.

Och varför finns det inga tysta platser där man kan sitta och läsa? Varför ska plattskärms-teven alltid basunera ut de senaste reklamfyllda nyheterna var man än befinner sig.

Man märker samma sak runt om på amerikanska flygplatser, att om man har billig arbetskraft så satsar man inte på IT-lösningar när man istället kan ha en lågbetalt anställd bara stå vid en dörr hela dagen. Det är beklämmande.

Efter ett uppehåll som skulle ha varat i tre timmar på JFK anlände jag efter midnatt till San Franciscoflygplatsen för att bli mött av min yngste son.

Och Deltas informationspolicy verkar helt gå ut på att vilseleda passagerarna. Som idag alla har pekmobiler och lätt kan se att medan flygpersonalen säger att vi kommer att vara luftburna om några minuter så står det på Deltas hemsida att det kommer att ta minst 45 minuter.

Har inte haft tid att blogga lika mycket som jag hade velat på grund av alla möten i Nice och Paris, men nu ska det bli bättre.

Och ja, det finns moderna flygplatser även i USA, som San Francisco och San Jose-flygplatserna som båda tillhandahåller både gratis WiFi och gratis el-urtag.

Delta håller också på att bygga en ny terminal, Terminal 4, som delvis redan fungerar, och som man hoppas kommer att kunna ersätta Deltas gamla helt otidsenliga terminaler.

Men för den som minns det gamla JFK så är de sorgliga resterna ett paradexempel på ett USA som nu befinner sig på dekis.

Oavsett hur ofta shoppingsugna svenska turister för att inte tala om s.k. svenska kungligheter shoppar på Femte Avenyn.

En gång i tiden kunde man få några hundra dollar och ombokad biljett om man blev akterseglad. Men den tiden är för länge sedan förbi. Nu blir du hänvisad till en helt obemannad liten maskin där du själv för boka om din biljett, och glöm varje form av ersättning.

En intressant sak skedde när vi hade suttit på plattan i den heta kabinen i tre timmar. Du erbjöds alla som inte ville vara med längre att stiga av och återvända till terminalen. Detta efter situationer där passagerare har tvingats sitta på plattan i upp till 12 timmar utan mat och fungerande toaletter.

Axplock från den nordiska pressen:

Nyheter – Nyheter,Nyheter – Nyheter, Nyheter – Nyheter, DN.se – Kultur/Böcker, Sydsvenskan, Helsingborgs Dagblad: Nyheter,Nyheter – Nyheter,SvD – Senaste nytt, SvD – Senaste nytt

[tags]Paris Charles de Gaulle-flygplatsen, Frankrike, JFK, Amerikanska flygplatser [/tags]

4 thoughts on “Från toppmoderna Paris Charles de Gaulle-flygplatsen till gamla slitna JFK visar hur långt USA har fallit

  1. Magnus

    Fransmännen (dvs kretsar nära Élyséepalatset) har sedan tio år planer på att bygga en ny storflygplats ännu längre ut från Paris. Ett tag var det tal om att det skulle bli ett kombinerat civil- och militärflygfält, och då kan man ju ana potentialen för byråkratiskt trubbel. I och för sig gillar jag CDG, att det sedan ofta är strejk i det franska flyget, på metron in till Paris m m är inget man kan lasta just flygplatsen för…

  2. Christoffer

    Just CDG toppar vartenda lista av de värsta flygplatserna i hela västeuropa på hur en flygplats inte ska vara. Byggd av en konstnär istället för en smart arkitekt. Går runt runt utan att komma rätt!

  3. Christer W

    En gång i tiden (60- och 70-talet) kunde man gå in bakvägen på flygplatserna och fråga om lift.

  4. Per A.

    CdG har dock en mycket allvarlig nackdel.

    Flygplatshelvetet är ytterst svårnavigerat och har bristfällig skyltning. Att ha ett byte på CdG med kort tid är en ordentlig stressfaktor.

Comments are closed.