Politik

Historisk ja-röst för Kaliforniens snabbtåg visar vägen mot framtidens USA

>

Det finns en nationell tjurighet här i USA som betyder att om någonting, vad som helst, har uppfunnits utomlands så kommer miljoner amerikaner att vägra att ha något som helst med det att göra bara för att det inte är amerikanskt.

Så är det med snabbtågsteknologin, där USA nu har givit Kina walkover på den här utomordentligt viktiga teknologiområdet. Inga snabbtåg i USA, bilens förlovade land. Trots att den globala uppvärmningen nu fullkomligt steker stora delar av landet så har uppvärmningsförnekarna övertaget.

Men som Jim Carlton och Max Taves skriver i Wall Street Journal så finns det ett undanatag och det är här i Kalifornien där en omröstning i den lokala senaten nu har bäddat för snabbtåg i Kalifornien: California Bullet-Train Funds Approved

SACRAMENTO, Calif.—The California Senate Friday approved $4.7 billion in funds for the state’s high-speed-rail plan despite growing opposition to the project, handing a victory to Calif. Gov. Jerry Brown, a major proponent of the train.

The legislature’s approval of the funds was needed to help ensure another $3.2 billion in matching federal funds for the bullet train between Los Angeles and San Francisco. President Barack Obama’s administration committed those federal funds to the project mostly from his economic-stimulus package in 2009.

The $4.7 billion is part of nearly $10 billion in state bonds that California voters in 2008 earmarked for the train. “I’m very happy with the outcome,” Senate President Pro Tempore Darrell Steinberg told reporters afterward. He called the bullet train among “the biggest and the boldest public works projects in California.”

BBC skriver i om BBC News – California high-speed rail wins approval

The vote on Friday also allows California to use $3.2bn in federal financing. The state will have more federal funds because several states turned down money for high-speed rail projects.

Senate Republicans argued California’s budget – currently projected to be $16bn in the red – has already been hit too hard to approve the funding. “This is a colossal fiscal train wreck for California,” Republican Senator Tony Strickland said during debate. “Members, this bill is spending money we simply don’t have here in California.”

Many Democrats said high-speed rail was essential to the state’s future, including dealing with population growth. “There could not conceivably be enough freeway lanes to manage another 50% in automobiles,” Senator Mark Leno said. “There couldn’t possibly be enough runway space to accommodate an increase in 50% of additional air passengers.” Some business leaders from the San Francisco Bay and Silicon Valley areas supported the measure and had been working to lobby legislators in recent weeks.

Nu får vi se hur det går, men enbart det faktum att den demokratiske guvernören Jerry Brown faktiskt har lyckats få det här initiativet igenom legislaturen är mycket positivt och pekar mot framtiden, i alla fall här i Kalifornien.

Ett exempel på vad ett modernt kommunikationssystem skulle kunna betyda för det bilberoende Silicon Valley är att det skulle ge människor som bor i San Jose i södra Silicon Valley möjligheten att jobba i San Francisco, och vice versa, något som är mycket svårt per bil idag. Det skulle också minska koldioxidutsläppen och de överfyllda motorvägarna och ge miljoner lokalinnevånare möjligheten att jobba på tågen på väg till jobbet.

Idag tvingas Google och Apple att lösa problemet med sin egen flotta med wifi-bussar, men för den som inte jobbar på de företagen så är det fortfarande bilen och timmar i bilköer varje vecka som gäller.

Pressklipp:

SvD – Senaste nytt,SvD – Senaste nytt, SvD – Utrikes

[tags] Kalifornien, California, Jerry Brown, San Francisco, Los Angeles, Hollywood, Silicon Valley,Snabbtåg i Kalifornien, [/tags]