Politik

Twindex och USA-valet: Twitter, rådata och dataanalys istället för gammaldags opinionsundersökningar?

Klicka på bilden för att komma till Twindex.

När all information som överhuvudtaget finns i världen nu digitaliseras i allt snabbare takt så förändras hela samhället.

Datan lagras i gigantiska databaser i datormolnen, som verkligen är större än du nånsin tror, där dom sen kan läsas och manipuleras av allt mer avancerade automatiska datasystem.

Såna här datarutiner används idag överallt, från snabbköpet runt knuten för att nybeställa filmjölk, tunnbröd och köttfärs för att hålla frysboxar och hyllor fulla när kunderna har gått hårt åt innehållet, till sjukhusen där automatiska datasystem nu kollar patientjournaler och röntgenbilder som assistenter till läkare och sjuksköterskor, och givetvis inte att förglömma FRA som vaskar fram fildelare och terrorister just med såna här automatiska datasystem.

Och nu i en historisk utveckling används såna här analyssystem även för att göra automatiska opinionsundersökningar i USA-valet.

Nick Bilton skriver i New York Times om hur Twitter har byggt ett innovativt opinionsinstrument som mäter Twitteranvändarnas politiska åsikter: Twitter Unveils the Twindex, a New Political Index – NYTimes.com

On a company blog post, Twitter said the Twindex was built in partnership with a data analysis team from Topsy, an online search and analytics company, and two polling firms, the Mellman Group and North Star Opinion Research. Topsy sifts through Twitter messages and uses advanced semantic analysis software to determine if someone is in support of a candidate, or a detractor.

Mr. Sharp said the index had a database of thousand of words to understand if these Twitter messages were for or against a candidate. As these messages are being shared by millions of people on Twitter, the software also takes into account colloquialisms. In 2008, during the last election, the company built a site that corralled all the Twitter messages about the candidates.

But things have definitely changed in the last four years. In the last election, Twitter users sent 1.8 million messages on the day of the election. Today, with people sending 400 million messages on a typical day, that represents a little over six minutes of Twitter volume.

Nu är givetvis inte alla amerikanska väljare på Twitter, och dom som är twittrar inte enbart om politik, men det är inte det viktiga.

Det historiska är istället att man använder ett analysverktyg Topsy för att mäta väljarnas åsikter. Mer om Topsy på Wall Street Journal.

Som många andra analysverktyg så använder Topsy sig av en datamodell som analyserar innehållet i Twittermeddelandena och sedan mäter hur inflytelserik den individuelle Twittraren är, dvs hur många följeslagare han eller hon har. Just att analysera Twittermeddelanden har f.ö. blivit oerhört populärt just bland dagens analysverktyg. Så det är inget direkt nytt

Twindex ersätter – än så länge – inte traditionella opinionsundersökningar, men det är bara en tidsfråga.

Rådata och dataanalys är ett av de absolut hetaste områdena inom IT-världen här i Silicon Valley just nu, så det här kommer inte oväntat. Men som alltid med datateknologi, titta inte enbart på dagens teknologi utan inse att det här bara är den första versionen. Om man lägger till datorns allt snabbare utveckling och ser framåt ett par tre år så inser man snart att det kanske är dags för dagens opinionsundersökare att söka sig om efter nya jobb.

Pressklipp:

SvD – Senaste nytt,Aftonbladet: Sveriges nyhetskäl, Helsingborgs Dagblad: Nyheter

[tags] 2012 Election , Barack Obama , Mitt Romney , Barack Obama 2012 , Elections 2012 , Mitt Romney 2012 , Tea Party 2012 Election , Tea Party Elections 2012 , Politics News, Barack Obama, Poll Ballot , Jon Huntsman 2012 , Mitt Romney 2012 , 2012 Election , Mitt Romney , Politics News,Elections 2012, Barack Obama , Mitt Romney, Barack Obama 2012 , Elections 2012, Video, Mitt Romney Bain, Mitt Romney Bain Capital, Politics News, Bain Capital, Stephanie Cutter, Politics News,Twindex [/tags]

One thought on “Twindex och USA-valet: Twitter, rådata och dataanalys istället för gammaldags opinionsundersökningar?

  1. Bossebus

    Problemet är,förutom datats tillförlitlighet,att vid publicering påverkar det skeendet på olika sätt.

    Och därmed blir hela övningen värdelös.
    (Se dagens opinionsundersökningar vs sk “taktikröstning” tex).

Comments are closed.