Politik

Det är nu bara några timmar kvar tills Nasas rymdsond Curiosity landar på Mars, förhoppningsvis intakt, för att undersöka om det någonsin kan ha funnits liv på Mars, kolla den här länken från NASA för att följa själva landningen som kommer att ske halv åtta på måndagsmorgonen svensk tid.

I det här sammanhanget är det tillfälle att nämna Caleb Scharfs viktiga bok Gravity’s Engines om svarta hål och deras plats i dagens kosmologi. Scharf är föreståndare för för Astrobiologi-fakuluteten vid Columbia i New York så han vet vad han talar om.

John Gribbin, som själv har skrivit ett antal mycket läsvärda populärvetenskapliga böcker om kosmologi och universum recenserar Scharfs bok i Wall Street Journal: Book Review: Gravity’s Engines – WSJ.com

div class=”img”>

Klicka på bilden.

Mr. Scharf really hits his stride when he tells the story of the supermassive black holes that lurk at the heart of many, if not all, galaxies, including our own Milky Way.

…He describes research using data from the largest terrestrial telescopes and from successive generations of space observatories. He tells a fascinating tale of how he stumbled into black-hole research while looking for something else, and he nicely captures the collaborative nature of modern scientific research. Perhaps most interestingly, he shows the way in which astronomers extract maximum information from minimum data.

One of the key discoveries in the black-hole story came from an analysis of just 150 photons (particles of light) that had spent 12 billion years traveling across the cosmos to us.

Det är också på sin plats att påpeka att man har gjort väldiga framsteg i jakten på planeter i universum, s.k. exoplaneter

Economist skriver om marssonden Curiosity och jakten på exo-planeter: http://www.economist.com/node/21559902

As of July 31st a website maintained by Jean Schneider, an astronomer at the Paris Observatory, lists 777 confirmed exoplanets; Kepler alone has discovered another 2,321 possible alien worlds. Such large numbers allow, for the first time, statistical analysis to replace speculation. Of Kepler’s candidates, 246 are 1.25 times the radius of Earth or less; another 676 are between 1.25 and two times as wide—substantially larger, but probably still with rocky surfaces.

A total of 46 candidate planets have been found orbiting within the habitable zones of their stars, where temperatures should allow the presence of liquid water; of those, ten are close to Earth’s size. And that number is likely to rise in the coming year or so. Since three transits are required to declare the discovery of a candidate, any truly Earth-like planets—those within the habitable zone of a sun-like star and whose orbital period is therefore roughly one Earth year—will only now start appearing in Kepler’s data.

Mycket tyder på att det svärmar med liv i universum men att livet nästan uteslutande består av encelliga s.k.prokaryoter och inte högre stående organismer.

Allt tyder på att det verkligen var en serie helt osannolika tillfälligheter som gjorde att intelligenta varelser uppstod här på jorden. Peter Ward, astrofysiker vid University of Washington i Seattle har skrivit en rasande bra populärvetenskaplig bok om just den frågeställningen: Rare Earth som starkt rekommenderas.

Pressklipp:

Ekot,
SvD – Utrikes, VG RSS

[tags] Saul Perlmutter, Kosmologi, Dark Energy Survey, Astronomi, Supernovor, Stanford Linear Accelerator, Nasa Curiosity, Caleb Scharf, Gravity’s Engines [/tags]

One thought on “Marslandaren Curiosity, liv i universum, exoplaneter och Caleb Scharfs viktiga bok Gravity’s Engines

1. Marcin

USA kan tyckas av somliga bete sig som ett skånskt vildsvin i utrikespolitiken. Inom vetenskapen är de däremot helt enkelt bäst! Curiosity på Mars kan inte ge annat än gåshud.

Om tusen år skrattar de åt oss och våra primitiva verktyg som tog oss endast till Mars…