Politik

Google, Bing och maskinlärning revolutionerar webbläsarna

Skriv in “London olympics medals sweden” i Google eller Microsofts Bing få får ni resultatet på bilden ovan.

Webbläsarna håller på att bli dramatiskt bättre, som bilden ovan visar. För bara ett år sen hade vi fått klicka oss fram på flera webbsajter för att få samma resultat.

Intresserad av vad det kostar att flyga från San Francisco till Stockholm? SKriv i så fall “Flights San Francisco Stockholm, Sweden” så får ni resultatet difrekt i webbläsaren. Skriv “Weather Uppsala, Sweden” så får ni väderrapporten för resten av veckan, igen direkt i webbläsaren.

Skriv “Syria” så får vi information om Syrien, igen direkt i webbläsaren.

Det här är en del av en oerhört viktig utveckling som om några år kommer att ge oss allt mer detaljerad information direkt i webbläsaren utan att först behöva klicka runt på webben.

Quentin Hardy skriver i New York Times om hur både Microsoft och Google nu satsar stort på maskinlärning och semantiskt sök: Counting the Mobile Costs for Bing – NYTimes.com

In just three years since Bing’s commercial debut, it has results that rival in quality, even sometimes exceed, those of Google, which has been in search since 1997. Microsoft got there by spending billions on expensive computational studies, particularly a data-intensive variety of artificial intelligence known as machine learning. Microsoft gets the data partly from desktop searches on Bing, which according to Comscore now has a 16 percent share of the United States market. It gets even more data from the search work it does on behalf of Yahoo, which still has a 13 percent share of searches in the United States, Comscore says.

Istället för att svara med en lång lista med länkar så kommer webbläsaren att kunna ge ett klart svar, som vi får redan idag om vi skriver “California Capital” där vi får “Sacramento”.

Dvs webbläsaren kommer att kunna svara på allt mer komplicerade och semantiska frågor.

Något som vi alltså redan ser i enkel form. För bara något år sen måste jag klicka på SMHI för att se kolla vädret i Sverige. Nu skriver jag alltså bara t.ex. Weather Uppsala och kan strunta i SMHI.

När webbläsarna blir intelligenta nog att förstå mer komplicerade och sammansatta frågor, ja då kommer resultatet att bli helt omtumlande.

Men eftersom de här systemen använder tiotusentals servrar i datormolnen så är det inte så magiskt som det kanske verkar.

Pressklipp:

NyTeknik – Senaste nytt,Computer Sweden 20 senaste nyhet, Computer Sweden 20 senaste nyhet, Computer Sweden 20 senaste nyhet, Computer Sweden 20 senaste nyhet, SvD – Senaste nytt,

[tags] LinkedIn, Mountain View,Google, Palo Alto, Stanford University, San Jose, Zynga, Twitter, Oracle, Intel, Hewlett-Packard, Apple, Oracle, Cisco,Electronic Arts, Facebook, Nvidia, Symantec, Yahoo, Juniper, AMD, VMWare, EBay, Tesla Motors, Microsoft,Maskinlärning [/tags]

5 thoughts on “Google, Bing och maskinlärning revolutionerar webbläsarna

  1. Gregor

    Nej Lennart, det funkar inte. Jag skriver “tillväxtverket festnota” men inte får jag något belopp. Samma sak är det med t.ex. “marjasin slagremsa”. Nä, bättre kan du.

  2. Bossebus

    L:

    Personligen är jag mycket skeptisk till detta,som jag uppfattar som styrning till önskat resultat av vem då,för vem?

    Det är inte alls säkert att jag vill titta på vädret enligt “förslag”.

    Kan man styra så kan man även styra bort.

Comments are closed.